32 598 Structuurvisie bereikbaarheid Regio Rotterdam en Nieuwe Westelijke Oeververbinding

Nr. 21 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juli 2015

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft mij gevraagd om de resultaten van het onderzoek naar de noodzaak van de kanteldijk bij de Blankenburgverbinding aan haar toe te zenden, indien mogelijk voor het AO MIRT van 2 juli 2015.

Hierbij stuur ik u daarom het rapport «Waterveiligheid Blankenburgverbinding – Kanteldijk»1. Overige relevante onderzoeksrapporten (o.a. het rapport van Horvat en partners getiteld «Advies Waterveiligheid Tunnel NWO») zijn (binnenkort) digitaal beschikbaar. U kunt ze vinden op www.blankenburgverbinding.nl. Hiermee geef ik invulling aan de toezegging die ik heb gedaan in het Nota overleg MIRT van 24 november 2014 (Kamerstuk 34 000 A, nr. 50).

Het concept-rapport is recent aan de Milieufederatie, Natuurmonumenten, ANWB en Midden-Delfland-vereniging toegelicht. In een eerder stadium zijn deze partijen geïnformeerd over de onderzoeksvragen, voortgang en planning. Het gesprek heeft niet geleid tot aanpassingen van het rapport of wijziging van mijn voorkeur zoals gemeld in de MIRT brief van 21 mei 2015 (Kamerstuk 34 000 A, nr. 61).

De commissie heeft mij tevens gevraagd te reageren op berichten over optimalisatie ten gevolge waarvan de tunnel korter zou worden dan voorheen gepland. Ik ga er vanuit dat u het heeft over de Aalkeettunnel. Samen met betrokkenen uit de regio heb ik in de planuitwerking een aantal ontwerpoptimalisaties op het wegontwerp, passend binnen het taakstellend budget, onderzocht. Een van de optimalisaties betrof de Aalkeettunnel. Dit heeft geleid tot enkele varianten waar de regio mij op heeft geadviseerd. Ik heb dit advies, een diepere (en omdat dit duurder is) kortere Aalkeettunnel, overgenomen. In plaats van een tunnel van 650 meter met een dak dat boven het maaiveld uitsteekt zoals beschreven in de Rijksstructuurvisie, wordt in het ontwerptracé een tunnel van circa 510 meter opgenomen met een dak dat volledig onder het maaiveld ligt.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven