32 565 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 13 december 2010

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Dijksma

Griffier van de commissie,

Hendrickx

1

Gaat de regering de mogelijkheden onderzoeken om goed gedrag van gemeenten, bijvoorbeeld niet nog snel het gehele budget opmaken uit angst het jaar daarop gekort te worden, te belonen?

Bij meerjarige uitkeringen uit het gemeentefonds geldt dat een uitkering voor een bepaald jaar niet afhankelijk is van de uitputting van de uitkering in het jaar daarvoor. Daarnaast kunnen gemeenten in het baten en lastenstelsel het geld dat in een bepaald jaar niet is uitgeven, meenemen naar het volgende jaar zonder dat dit leidt tot een lagere uitkering uit het gemeentefonds.

2

Indien gemeenten de geraamde budgetten overschrijden, wordt er dan scherp gekeken of er in eerste instantie op andere terreinen kan worden bezuinigd, of kan worden ingeteerd op gemeentelijke bezittingen, alvorens te compenseren met een lastenverzwaring voor burgers en/of bedrijven?

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de afzonderlijke gemeenten om hun eigen begrotingen vast te stellen. Zij moeten ook zelf beslissen hoe eventuele overschrijdingen van de geraamde budgetten worden opgevangen. De verantwoording daarover vindt ook plaats op lokaal niveau in de gemeenteraad. Daarbij hebben het Rijk en de gemeenten bestuurlijk afgesproken dat de stijging van de OZB-opbrengsten van alle gemeenten tezamen gemaximeerd is. Verder is in het voorjaar van 2009 met de medeoverheden afgesproken dat zij ook voor 2010 inzetten op het vermijden van een stijging van de lokale lasten. Deze afspraken dwingen gemeenten om, alvorens gekozen wordt voor lastenverzwaring, scherp te kijken naar andere mogelijkheden om budgetoverschrijdingen te compenseren.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Dijksma, S.A.M. (PvdA), voorzitter, Beek, W.I.I. van (VVD), Staaij, C.G. van der (SGP), Koopmans, G.P.J. (CDA), Bochove, B.J. van (CDA), Aptroot, Ch.B. (VVD), ondervoorzitter, Smilde, M.C.A. (CDA), Irrgang, E. (SP), Ortega-Martijn, C.A. (CU), Brinkman, H. (PVV), Raak, A.A.G.M. van (SP), Thieme, M.L. (PvdD), Dibi, T. (GL), Heijnen, P.M.M. (PvdA), Elissen, A. (PVV), Monasch, J.S. (PvdA), Schouw, A.G. (D66), Marcouch, A. (PvdA), Boer, B.G. de (VVD), Hennis-Plasschaert, J.A. (VVD), Lucassen, E. (PVV), Verhoeven, K. (D66) en Grashoff, H.J. (GL).

Plv. leden: Dam, M.H.P. van (PvdA), Burg, B.I. van der (VVD), Dijkgraaf, E. (SGP), Sterk, W.R.C. (CDA), Bruins Slot, H.G.J. (CDA), Steur, G.A. van der (VVD), Knops, R.W. (CDA), Karabulut, S. (SP), Rouvoet, A. (CU), Klaveren, J.J. van (PVV), Jansen, P.F.C. (SP), Ouwehand, E. (PvdD), Gent, W. van (GL), Kuiken, A.H. (PvdA), Fritsma, S.R. (PVV), Vermeij, R.A. (PvdA), Pechtold, A. (D66), Wolbert, A.G. (PvdA), Nieuwenhuizen, C. van (VVD), Taverne, J. (VVD), Bontes, L. (PVV), Hachchi, W. (D66) en Voortman, L.G.J. (GL).

Naar boven