Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32503 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32503 nr. 4 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2010
Hierbij bied ik u de jaarlijkse Decemberbrief aan. Met deze brief wordt u geïnformeerd over kasmutaties ten opzichte van de tweede suppletoire wet bij Najaarsnota binnen de beschikbare middelen voor de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
De minister van Buitenlandse Zaken,
U. Rosenthal
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
H. P. M. Knapen
Onderstaand overzicht betreft de voornaamste budgettaire mutaties van beleidsmatige ontwikkelingen binnen de begroting Buitenlandse Zaken sinds de Najaarsnota. De genoemde mutaties hebben betrekking op de uitgaven en worden verwerkt in de Slotwet.
Artikel | Bedrag (EUR) |
---|---|
1.3 Internationale juridische instellingen | 900 000 |
2.5 Wederopbouw | – 6 600 000 |
2.7 Goed bestuur | – 600 000 |
4.2 Armoedevermindering | 2 000 000 |
4.3 Ondernemingsklimaat | – 8 100 000 |
5.1 Onderwijs | – 3 000 000 |
5.3 Gender | 2 000 000 |
5.5 Reproductieve gezondheid | – 2 900 000 |
5.6 Participatie civil society | 9 000 000 |
7.2 Migratie en ontwikkeling | – 3 050 000 |
11 Algemeen | – 8 000 000 |
Toelichting mutaties:
1.3 Internationale juridische instellingen
Op dit sub-artikel is sprake van een non-ODA mutatie. Het betreft onvoorziene kosten ad EUR 0,9 mln ter verhoging van de brandveiligheid van het Libanon Tribunaal.
2.5 Wederopbouw
Enerzijds is het budget voor wederopbouw met EUR 11,6 mln verlaagd. Dit heeft te maken met de vertraging bij infrastructurele projecten in Afghanistan door de Duitse ontwikkelingsorganisatie GTZ (EUR 6,6 mln), een lagere uitputting van het ODA-deel van het stabiliteitsfonds (EUR 3 mln) en, tot slot, een verlaging van het centrale wederopbouwbudget met EUR 2 mln ten gunste van noodhulp Soedan. Anderzijds is op dit sub-artikel sprake van een opwaartse non-ODA mutatie van EUR 5 mln als gevolg van toegenomen uitgaven op het non-ODA deel van het stabiliteitsfonds ten behoeve van het ANA (Afghan National Army) Trustfund van de NAVO.
2.7 Goed bestuur
Vanwege de val van het kabinet was besloten om in Afghanistan geen nieuwe verplichtingen aan te gaan totdat er meer duidelijkheid was over de toekomstige Nederlandse hulprelatie met Afghanistan en de nieuwe OS-beleidsprioriteiten. Dit leidt tot een onderuitputting van EUR 1,2 mln aan goed bestuur activiteiten. Ook is een aantal betalingen uitgesteld naar 2011 (EUR 1,5 mln). Daarnaast is op dit sub-artikel sprake van een versnelde non-ODA uitgave op Matra van EUR 2,1 mln vanwege voortvarende uitputting.
4.2 Armoedevermindering
Dit betreft een versnelde uitgave van de Verdragsmiddelen Suriname (EUR 2 mln) in verband met een voortvarende uitputting.
4.3 Ondernemingsklimaat
De verlaging van EUR 8,1 mln betreft grotendeels een saldo van beperkte onderuitputting danwel overbesteding op een groot aantal kleinere activiteiten die onder sub-artikel 4.3 worden gefinancierd. Op de thema’s Marktontwikkeling en Kennis en Vaardigheden bedroeg de onderuitputting per saldo respectievelijk EUR 2,8 mln en EUR 1,9 mln. Op het thema Duurzame Economische Ontwikkeling (waaronder diverse Schoklandactiviteiten) werd daarentegen per saldo EUR 1,4 mln meer uitgegeven. Daarnaast werd de bijdrage aan het technische assistentie programma van de FMO met EUR 2,6 mln verlaagd. Deze onderuitputting is veroorzaakt door het feit dat in het laatste kwartaal 2010 het aantal nieuwe projecten beperkt was. Nieuwe projecten leiden tot relatief hogere uitgaven dan lopende projecten. Tenslotte werd met name in verband met vertragingen van projecten op gebied van ondernemingsklimaat het budget voor bilaterale ontwikkelingsactiviteiten in Zambia met EUR 2,2 mln verlaagd.
5.1 Onderwijs
De lagere uitgave op onderwijs (EUR 3 mln) wordt verzoorzaakt doordat het Zambiaanse ministerie van Onderwijs volgens de donoren in onvoldoende mate heeft voldaan aan de condities voor de derde deelbetaling van het onderwijsprogramma.
5.3 Gender
In verband met additionele betaalverzoeken bij het MDG 3-fonds wordt dit artikel met EUR 2 mln verhoogd.
5.5 Reproductieve gezondheid
Vanwege onvoldoende voortgang van het Governance Action Plan in Zambia gaat een geplande betaling van EUR 2,9 mln niet door.
5.6 Participatie civil society
De verhoging van EUR 9 mln betreft een voorschot op MFSII-betalingen vanwege binnengekomen liquiditeitsaanvragen.
7.2 Migratie en ontwikkeling
Een deel van de projecten die duurzame terugkeer van asielzoekers moeten bevorderen, loopt langzamer dan verwacht. Dit zorgt voor een onderuitputting van EUR 3 mln.
11 Algemeen
Besloten is om EUR 8 mln over te hevelen naar Defensie en het artikel met hetzelfde bedrag te verlagen. Het betreft een vervroegde aflossing van de Nederlandse NAVO C17 Deze wordt in 2010 betaald in plaats van in 2011.
Daarnaast is sprake van additioneel koersverlies van EUR 29 mln als gevolg van een lagere euro-koers ten opzichte van de dollar dan eerst verwacht. Tevens bleek tijdens de Club van Parijs 17 november jl. dat de schuldwijtschelding aan DRC EUR 2 mln hoger was dan verwacht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32503-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.