32 503 Homogene Groep Internationale Samenwerking 2011 (HGIS-nota 2011)

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER EN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2010

Hierbij bied ik u de jaarlijkse Decemberbrief aan. Met deze brief wordt u geïnformeerd over kasmutaties ten opzichte van de tweede suppletoire wet bij Najaarsnota binnen de beschikbare middelen voor de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

De minister van Buitenlandse Zaken,

U. Rosenthal

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen

Onderstaand overzicht betreft de voornaamste budgettaire mutaties van beleidsmatige ontwikkelingen binnen de begroting Buitenlandse Zaken sinds de Najaarsnota. De genoemde mutaties hebben betrekking op de uitgaven en worden verwerkt in de Slotwet.

Artikel

Bedrag (EUR)

1.3 Internationale juridische instellingen

900 000

2.5 Wederopbouw

– 6 600 000

2.7 Goed bestuur

– 600 000

4.2 Armoedevermindering

2 000 000

4.3 Ondernemingsklimaat

– 8 100 000

5.1 Onderwijs

– 3 000 000

5.3 Gender

2 000 000

5.5 Reproductieve gezondheid

– 2 900 000

5.6 Participatie civil society

9 000 000

7.2 Migratie en ontwikkeling

– 3 050 000

11 Algemeen

– 8 000 000

Toelichting mutaties:

1.3 Internationale juridische instellingen

Op dit sub-artikel is sprake van een non-ODA mutatie. Het betreft onvoorziene kosten ad EUR 0,9 mln ter verhoging van de brandveiligheid van het Libanon Tribunaal.

2.5 Wederopbouw

Enerzijds is het budget voor wederopbouw met EUR 11,6 mln verlaagd. Dit heeft te maken met de vertraging bij infrastructurele projecten in Afghanistan door de Duitse ontwikkelingsorganisatie GTZ (EUR 6,6 mln), een lagere uitputting van het ODA-deel van het stabiliteitsfonds (EUR 3 mln) en, tot slot, een verlaging van het centrale wederopbouwbudget met EUR 2 mln ten gunste van noodhulp Soedan. Anderzijds is op dit sub-artikel sprake van een opwaartse non-ODA mutatie van EUR 5 mln als gevolg van toegenomen uitgaven op het non-ODA deel van het stabiliteitsfonds ten behoeve van het ANA (Afghan National Army) Trustfund van de NAVO.

2.7 Goed bestuur

Vanwege de val van het kabinet was besloten om in Afghanistan geen nieuwe verplichtingen aan te gaan totdat er meer duidelijkheid was over de toekomstige Nederlandse hulprelatie met Afghanistan en de nieuwe OS-beleidsprioriteiten. Dit leidt tot een onderuitputting van EUR 1,2 mln aan goed bestuur activiteiten. Ook is een aantal betalingen uitgesteld naar 2011 (EUR 1,5 mln). Daarnaast is op dit sub-artikel sprake van een versnelde non-ODA uitgave op Matra van EUR 2,1 mln vanwege voortvarende uitputting.

4.2 Armoedevermindering

Dit betreft een versnelde uitgave van de Verdragsmiddelen Suriname (EUR 2 mln) in verband met een voortvarende uitputting.

4.3 Ondernemingsklimaat

De verlaging van EUR 8,1 mln betreft grotendeels een saldo van beperkte onderuitputting danwel overbesteding op een groot aantal kleinere activiteiten die onder sub-artikel 4.3 worden gefinancierd. Op de thema’s Marktontwikkeling en Kennis en Vaardigheden bedroeg de onderuitputting per saldo respectievelijk EUR 2,8 mln en EUR 1,9 mln. Op het thema Duurzame Economische Ontwikkeling (waaronder diverse Schoklandactiviteiten) werd daarentegen per saldo EUR 1,4 mln meer uitgegeven. Daarnaast werd de bijdrage aan het technische assistentie programma van de FMO met EUR 2,6 mln verlaagd. Deze onderuitputting is veroorzaakt door het feit dat in het laatste kwartaal 2010 het aantal nieuwe projecten beperkt was. Nieuwe projecten leiden tot relatief hogere uitgaven dan lopende projecten. Tenslotte werd met name in verband met vertragingen van projecten op gebied van ondernemingsklimaat het budget voor bilaterale ontwikkelingsactiviteiten in Zambia met EUR 2,2 mln verlaagd.

5.1 Onderwijs

De lagere uitgave op onderwijs (EUR 3 mln) wordt verzoorzaakt doordat het Zambiaanse ministerie van Onderwijs volgens de donoren in onvoldoende mate heeft voldaan aan de condities voor de derde deelbetaling van het onderwijsprogramma.

5.3 Gender

In verband met additionele betaalverzoeken bij het MDG 3-fonds wordt dit artikel met EUR 2 mln verhoogd.

5.5 Reproductieve gezondheid

Vanwege onvoldoende voortgang van het Governance Action Plan in Zambia gaat een geplande betaling van EUR 2,9 mln niet door.

5.6 Participatie civil society

De verhoging van EUR 9 mln betreft een voorschot op MFSII-betalingen vanwege binnengekomen liquiditeitsaanvragen.

7.2 Migratie en ontwikkeling

Een deel van de projecten die duurzame terugkeer van asielzoekers moeten bevorderen, loopt langzamer dan verwacht. Dit zorgt voor een onderuitputting van EUR 3 mln.

11 Algemeen

Besloten is om EUR 8 mln over te hevelen naar Defensie en het artikel met hetzelfde bedrag te verlagen. Het betreft een vervroegde aflossing van de Nederlandse NAVO C17 Deze wordt in 2010 betaald in plaats van in 2011.

Daarnaast is sprake van additioneel koersverlies van EUR 29 mln als gevolg van een lagere euro-koers ten opzichte van de dollar dan eerst verwacht. Tevens bleek tijdens de Club van Parijs 17 november jl. dat de schuldwijtschelding aan DRC EUR 2 mln hoger was dan verwacht.

Naar boven