Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32443 nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32443 nr. 1 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2010
In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor BZK over dienstverlening en interbestuurlijke administratieve lasten van 10 maart 2010 (kamerstuk 29 362, nr. 164) was de voortgangsrapportage Herziening Interbestuurlijk Toezicht van 16 november 2009 (Kamerstuknummer 32 123-VII-27) een van de agendapunten.
Tijdens de behandeling van dit agendapunt heb ik toegezegd een aangepaste planning naar de Kamer te zenden welke u hieronder aantreft. De planning loopt tot eind 2011 en de verschillende onderdelen zijn per project gegroepeerd. Een schematisch overzicht van de aangepaste planning treft u als bijlage bij deze brief aan. Voor een inhoudelijke omschrijving van de verschillende projecten verwijs ik naar het Uitvoeringsplan Herziening Interbestuurlijk Toezicht dat in het voorjaar van 2009 aan de Kamer is aangeboden (Kamerstuknummer 32 700-VII-72). Onderstaand geef ik tevens kort de actuele stand van zaken aan.
• Het Wetsvoorstel revitalisering generiek toezicht (hierna: wetsvoorstel RGT) is gedateerd 20 mei 2010 bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstuknummer 32 389, nr. 2).
– Geplande inwerkingtreding: 1 juli 2011; voor de overdracht van de VROM-taken van de VROM-Inspectie naar de provincies geldt in afwijking hiervan als uiterste datum van inwerkingtreding 1 januari 2012.
• Het Beleidskader schorsing en vernietiging wordt binnenkort aan de Tweede Kamer aangeboden.
• Het concept model-beleidskader voor indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing bevindt zich in een afrondende fase en kan naar huidig inzicht komend najaar door de verschillende bestuursorganen worden vastgesteld.
• Naar verwachting worden definitieve conclusies betreffende de zogenaamde bestuurlijke artikel 12-constructie dit najaar aan de Tweede Kamer aangeboden.
• De voorstellen tot wetswijziging ten behoeve van het afschaffen van specifiek toezicht zijn opgenomen in een nota van wijziging bij het wetsvoorstel RGT. Deze ligt op dit moment voor advies bij de Raad van State.
– Geplande inwerkingtreding wetsvoorstel RGT: 1 juli 2011
• Ter voorkoming van nieuw specifiek toezicht is de visie uit de kabinetsreactie op de commissie Oosting inmiddels opgenomen in het integraal afwegingskader. Deze informatie zal worden geactualiseerd aan het inmiddels ingediende wetsvoorstel. Daarnaast bestaat het voornemen om in de aanwijzingen voor de regelgeving een aanwijzing betreffende interbestuurlijk toezicht op te nemen. Daarnaast zullen de ministeries van BZK (beoordeling consequenties voor decentrale overheden) en Justitie (wetgevingstoets) bij hun oordeel over nieuwe voorstellen tevens bezien of de uitgangspunten van het wetsvoorstel RGT juist zijn toegepast.
• Deze deelprojecten worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van IPO en VNG. De relevante taakcriteria waaraan de gemeentelijke en provinciale taakuitvoering moet voldoen, worden momenteel door zowel VNG als IPO geïdentificeerd. Vervolgens worden hieruit de relevantie taakcriteria voor de horizontale verantwoording geselecteerd.
– Voor het eind van het jaar hebben VNG en IPO deze relevante taakcriteria gereed.
– In de tweede helft van 2011 wordt uit de inventarisatie door VNG en IPO een model afgeleid.
• De sectorspecifieke beleidskaders zijn nog in ontwikkeling. Op dit moment speelt de vraag of voor bepaalde gebieden kan worden volstaan met (een) breder(e) beleidskader(s). Hierover zal na de zomer 2010 duidelijkheid komen.
• Om de overdracht van het IBT van het rijk naar de provincies op het VROM-terrein goed te laten verlopen is een apart transitieproject gestart. In dit traject wordt in beeld gebracht wat nodig is aan mensen en middelen voor de provincies om de nieuwe rol goed te kunnen uitvoeren. Dit onderzoek is in het najaar van 2010 afgerond.
• Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke visie over de vormgeving van de toezichtsrol door provincies bij door VROM aan provincies over te dragen toezicht. Deze gezamenlijke visie is in het najaar van 2010 gereed.
– De implementatie van de gezamenlijke toezichtvisie is voor het eind van 2010 voorbereid.
• Momenteel wordt een plan van aanpak voorbereid om de veranderingen per interbestuurlijke toezichttaak en/of per vakdepartement of inspectie in kaart te brengen. Op basis daarvan kan de implementatie via een zorgvuldig proces vormgegeven worden. Hierbij wordt gekeken of een integratie met project D, opstellen van de sectorspecifieke beleidskaders, waar dat aan Rijkszijde nodig is, mogelijk is.
• Er is een kader ontwikkeld dat de spelregels bevat om te komen tot de toezichtinformatiearrangementen. Dit kader wordt in de tweede helft van 2010 in de praktijk getoetst. Het definitieve kader voor toezichtinformatie volgt begin 2011. In het wetsvoorstel RGT wordt voorgesteld om deze spelregels op te nemen in een algemene maatregel van bestuur. Het kader zal daarvoor de basis zijn. Tevens wordt in 2010 via een «quick win»-onderzoek bekeken hoe de huidige toezichtlasten flink kunnen worden verminderd door het schrappen van onnodige informatie.
• De verwachting is dat in 2011 met de diverse betrokken partijen gesproken kan worden over de wijze van aanlevering van interbestuurlijke toezichtinformatie. Dit overleg resulteert in, op de genoemde algemene maatregel van bestuur gebaseerde, ministeriële regelingen of provinciale verordeningen.
In 2009 heeft de nadruk gelegen op het opstarten van het programma en de onderliggende projecten. In 2010 worden de projecten in samenhang gecommuniceerd en waar mogelijk verbonden met de verandertrajecten bij individuele provincies en gemeenten.
Zoals het er nu naar uitziet zal het gehele traject van de herziening van het interbestuurlijk toezicht medio 2011 voltooid zijn. Met deze2 verkorte voortgangsrapportage en aangepaste planning voorzie ik dat ik u eind 2010 / begin 2011 in een volgende voortgangsrapportage kan voorzien van relevante informatie omtrent de voortgang van de herziening van het interbestuurlijk toezicht.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten.
De brief van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 9 juli 2010 t.g.v. het beleidskader schorsing en vernietiging is gepubliceerd als kamerstuk 32 389, nr. 5.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32443-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.