32 429 G-20

Nr. 16 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 maart 2021

Op 26 februari jl. vond de G20-vergadering van Ministers van Financiën en Presidenten van Centrale Banken (FMCBG) plaats. Dit was de eerste FMCBG onder het Italiaanse G20-voorzitterschap, dat op 1 december van start is gegaan. Nederland is uitgenodigd als gastland. In verband met COVID-19 vond de vergadering virtueel plaats. Bij deze eerste FMCBG is geen communiqué opgesteld, zoals normaliter het geval is. Wel publiceerde het Italiaanse voorzitterschap na afloop van de vergadering een persverklaring, welke als bijlage bij deze brief is gevoegd1.

Middels deze brief informeer ik, mede namens de Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, uw Kamer graag over de belangrijkste onderwerpen die op 26 februari zijn besproken. Uw Kamer zal spoedig een appreciatie van het gehele Italiaanse werkprogramma ontvangen van de Minister van Buitenlandse Zaken. In die appreciatie wordt ook ingegaan op de Italiaanse prioriteiten en Nederlandse inzet voor de G20-bijeenkomsten voor het komende jaar.

De G20-vergadering bestond uit twee sessies. Bij beide sessies vond een tafelronde plaats, waarbij alle deelnemende landen en verschillende internationale organisaties de mogelijkheid kregen een interventie te doen. Bij deze vergadering was voor het eerst de nieuwe Minister van Financiën van de Verenigde Staten Janet Yellen aanwezig. Yellen verspreidde de dag voor de vergadering een brief onder de deelnemers, waarmee de prioriteiten voor de VS voor het financiële traject van de G20 kenbaar worden gemaakt. Deze brief stuur ik u als bijlage bij dit verslag toe2. Hieronder informeer ik u afzonderlijk over de uitkomsten van beide sessies.

Sessie I: Mondiale economie, beleid en internationale belastingen

Allereerst werd stilgestaan bij de stand van de mondiale economie. Volgens de laatste raming van het IMF komt de herstelfase van de COVID-19-crisis in zicht. Echter, de mondiale economische vooruitzichten blijven met onzekerheid omgeven. Daarnaast dreigt het herstel ongelijk te verlopen omdat landen ongelijke toegang hebben tot vaccins en er verschillen zijn in beleidsruimte. Hierbij bespraken landen ook de mogelijkheden om met name kwetsbare landen te ondersteunen. Eén van de mogelijkheden is de versterking van het mondiale financiële vangnet door een generieke allocatie van speciale trekkingsrechten (Special Drawing Rights) door het IMF. Hiermee wordt de weerbaarheid van de mondiale economie en de capaciteit om schokken op te vangen vergroot. Tot slot werd onder deze sessie gesproken over internationale belastingen en in het bijzonder over de onderhandelingen over het heffen van internationale belastingen in een digitaliserende economie (BEPS 2.0), die plaatsvinden in het Inclusive Framework georganiseerd door de OESO. Het bereiken van consensus hierover zou een belangrijke deliverable zijn voor het Italiaanse voorzitterschap.

Tijdens de vergadering riepen veel landen op tot het in stand houden van de economische steunmaatregelen en tot multilaterale samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld de distributie van vaccins. Verschillende landen benadrukten het belang van het integreren van de digitale agenda en groene transitie in het herstelbeleid van landen. Nederland riep daarnaast op tot coördinatie van het beleid om de uitdagingen op de middellange termijn gezamenlijk aan te pakken en ervaringen uit te wisselen. Een grote groep landen sprak steun uit voor een generieke allocatie van speciale trekkingsrechten door het IMF. De G20 heeft het IMF gevraagd een voorstel voor te bereiden tot generieke SDR allocatie. Ook Nederland steunde dit. Het is aan de leden van het IMF om hierover te besluiten en in aanloop naar de Voorjaarsvergadering van het IMF zal uw Kamer hier nader over worden geïnformeerd. Met betrekking tot internationale belastingen benadrukten landen het belang van het bereiken van een akkoord voor beide pijlers van BEPS 2.0 halverwege 2021. Daarbij is ook relevant dat inmiddels de nieuwe Amerikaanse regering is aangetreden. De Verenigde Staten willen blijven samenwerken om tot wereldwijde oplossingen te komen voor de uitdagingen als gevolg van de digitaliserende economie. Een belangrijke stap is dat de Verenigde Staten het eerdere voorstel van het implementeren van Pijler 1 als een «safe harbour» heeft ingetrokken. Enkele landen steunden daarnaast de ambitie van het voorzitterschap om binnen de G20 een discussie te starten over groene belastingen. Ook Nederland steunde dit en vroeg daarnaast aandacht voor de vereenvoudiging en uitvoerbaarheid van de regels van BEPS 2.0. Italië kondigde aan om en marge van de FMCBG in juli twee evenementen te organiseren, namelijk een High Level Tax Symposium en een Climate Summit.

Sessie II: Kwesties aangaande de financiële sector

Het behoud van financiële stabiliteit en van het vermogen van de financiële sector om het economisch herstel te ondersteunen is een hoofdprioriteit voor de G20. De Financial Stability Board (FSB) zal dit jaar een aantal rapportages aan de G20 opleveren die verband houden met COVID-19. In deze vergadering was er aandacht voor een evaluatie van de FSB naar lessen voor de financiële stabiliteit die getrokken kunnen worden uit de eerste fase van de COVID-19-crisis. Een tussentijds rapport wordt in juli aan de G20 aangeboden. Een andere prioriteit in het FSB-werkprogramma waar veel aandacht voor was, is de schokbestendigheid van de niet-bancaire financiële partijen. Verder stond het thema duurzame financiering op de agenda. Hierbij gaat het met name om de rol van de financiële sector in het bereiken van klimaatdoelstellingen, een raamwerk voor het adequaat adresseren van risico’s voor financiële markten als gevolg van klimaatverandering, en wereldwijd vergelijkbare meetmethoden om klimaatimpact en klimaatrisico goed inzichtelijk en vergelijkbaar te maken. Daarnaast kwam het thema financiële inclusie ter sprake, omdat de pandemie heeft aangetoond dat degenen die financieel kwetsbaar zijn vaak als eersten worden getroffen door de gevolgen van de crisis.

Tijdens de vergadering gaven landen aan uit te kijken naar het rapport van de FSB over lessen die getrokken kunnen worden uit de COVID-19-crisis. Ook was er, waaronder van Nederland, veel steun voor het werkplan om de schokbestendigheid van niet-bancaire financiële partijen te vergroten. Veel landen noemden daarnaast de noodzaak om grensoverschrijdende betalingen te vergemakkelijken door implementatie van de G20 cross-border payments roadmap. Er was verder brede steun voor het thema duurzame financiering. Nederland heeft zich hier actief voor uitgesproken en benadrukt dat de G20 kan helpen de werkzaamheden op dit gebied in een hogere versnelling te brengen, bouwend op reeds lopende werkstromen binnen de FSB, het Network of Central Banks and Supervisors for Greening the Financial System (NGFS) en andere internationale fora. Op het gebied van financiële inclusie heeft Nederland benadrukt dat de toegang tot financiële producten en diensten verbeterd dient te worden en investeringen in digitale en financiële vaardigheden van kwetsbare groepen nodig zijn.

De volgende vergadering van de G20 zal plaatsvinden en marge van de IMF voorjaarsvergadering in april. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven