32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 76 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 oktober 2014

Overeenkomstig de toezegging tijdens het Algemeen Overleg op 23 juni 2008 (Kamerstukken 22 026/29 893, nr. 278) wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de spoorambities voor de korte en middellange termijn. Bijgaand treft u de tiende voortgangsrapportage (VGR-10) aan waarin voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (inclusief OV SAAL) en het Actieplan «Groei op het Spoor» verslag wordt gedaan over de periode 1 april 2013 tot 1 juli 20141.

Zoals bekend is PHS een preferent project binnen de Lange Termijn Spooragenda (LTSA). De ambitie uit PHS blijft een uitgangspunt voor toekomstige investeringen, naast de andere LTSA doelstellingen. De voorbereidingen voor hoogfrequent spoorvervoer gaan daarom gewoon door. Wel geldt daarbij dat eerst de betrouwbaarheid moet worden verbeterd voordat hoogfrequent spoorvervoer breed kan worden ingevoerd. De stand van zaken van deze voorbereidingen wordt weergegeven in bijgaande voortgangsrapportage. Een belangrijke mijlpaal in de voorbereidingen betreft de besluitvorming over de aanpak van Amsterdam Centraal, de Goederenroute Oost-Nederland en het traject Meteren-Boxtel (inclusief een verdiepte ligging van het spoor door Vught) waarover ik u bij brief van 17 juni jongstleden heb geïnformeerd.

Met betrekking tot het project Doorstroomstation Utrecht (DSSU), dat in april 2013 in uitvoering is genomen, wordt in de voortgangsrapportage gemeld dat de beleidsregel trillingen en het noodzakelijke herontwerp van de seinen als gevolg van het ongeluk Singelgracht hebben geleid tot hogere kosten. De precieze omvang van deze kostenstijging en de dekking ervan worden eind 2014 vastgesteld. De inzet is om de kostenstijging van DSSU zo beperkt mogelijk te houden en op te vangen binnen PHS. Het vaststellen van de dekking van de hogere kosten bij DSSU zal ik gelijk doen met het vaststellen van de dekking voor de meerkosten van de genomen besluiten van 17 juni 2014.

In de VGR-10 wordt voor het laatst gerapporteerd over de voortgang van het Actieplan «Groei op het Spoor» omdat de meeste maatregelen zijn afgerond. Voor de afronding van het Actieplan is op het internet van de rijksoverheid2 een achtergronddocument geplaatst waarmee inzicht wordt gegeven in de totstandkoming van het Actieplan en de gekozen aanpak. Daarnaast wordt op hoofdlijnen inzicht gegeven in wat het Actieplan heeft opgeleverd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven