32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 64 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juni 2013

Bij brief van 15 mei 2013 heeft de Vaste commissie I&M mij verzocht of het mogelijk is om nog vóór het AO RRAAM van 19 juni 2013 geïnformeerd te kunnen worden over de uitkomsten van uitwerkingen van infrastructurele oplossingen voor OV SAAL, en daarbij tevens in te gaan op de eventuele infrastructurele oplossing voor OV SAAL met 4-sporigheid. Hierbij reageer ik op uw verzoek.

In mijn brief van 5 april (Kamerstuk 32 404, nr. 63) heb ik u geïnformeerd over de afspraken die ik gemaakt heb met de regionale overheden (zoals verenigd in het Platform Bereikbaarheid Metropoolregio Amsterdam) in een Bestuurlijk Overleg op 25 maart 2013 en de sectorpartijen NS en ProRail ten aanzien van de besluiten voor de middellange termijn maatregelen van het project Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad (OV SAAL MLT). Ik heb hierin aangegeven dat ik gezamenlijk met de regio en de sector bezie óf en zo ja welke maatregelen nodig zijn voor een kwalitatief goede dienstregeling, waarbij het zogenaamde 4/4/4-model (4 IC’s van Almere naar Amsterdam Centraal, 4 IC’s naar Amsterdam Zuid en 4 Sprinters tussen Almere en Amsterdam Zuid/Centraal) het uitgangspunt is. Daarvoor is nog beperkt aanvullend onderzoek nodig.

Voorts staat in de kamerbrief dat ik ernaar streef dat de uitkomsten van de uitwerking van eventuele aanvullende maatregelen/oplossingen ten behoeve van een kwalitatief goede kwartierdienstregeling nog in juli 2013 beschikbaar komen. Hierna zal in overleg met de regio, NS en ProRail hierover besloten worden.

Het werkproces is met oog op de wens om zo spoedig mogelijk een besluit te kunnen nemen al zeer versneld. Een verdere versnelling is niet mogelijk.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven