Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 april 2024
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
de Voortgangsrapportage toe van de Tracéwetplichtige projecten over de tweede helft
van 2023. De invloed van de herprioritering van het MIRT/Mobiliteitsfonds is hierin
duidelijk zichtbaar. De combinatie van de stikstofproblematiek, financiële opgaven
en personele krapte heeft in 2023 geleid tot de strategische keuze om zeventien1 MIRT-projecten te pauzeren en met middelen te schuiven van aanlegprojecten naar instandhouding
en binnen de aanlegportefeuille.
Herstart gepauzeerde projecten
In de Kamerbrief strategische keuzes bereikbaarheid van 19 maart2 jl. is gemeld dat het financieel beeld op het Mobiliteitsbeeld om verschillende redenen
ongunstig blijft. Het is waarschijnlijk dat de komende jaren meer tegenvallers en
kostenstijgingen zullen optreden en er zijn geen vrije middelen om deze op te vangen.
Het huidige programma kan daarom zonder additionele middelen niet conform vereisten
en bestuurlijke wensen worden uitgevoerd. Zonder extra middelen is er geen ruimte
voor nieuwe investeringen. Concrete besluiten over een herstart van gepauzeerde projecten
zijn daarmee aan een nieuw kabinet.
Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Deze wet vervangt een twintigtal
bestaande wetten, waaronder de Tracéwet. Een deel van de projecten die in voorbereiding
zijn, vallen onder het overgangsrecht en kunnen dus onder het regime van de Tracéwet
worden afgerond. De overige projecten vallen direct onder de Omgevingswet. Dat betekent
onder meer dat naar een Projectbesluit in plaats van een Tracébesluit wordt toegewerkt.
Ook worden aanvullende eisen aan participatie gesteld. Er is verder sprake van omvangrijke
inhoudelijke wijzigingen.
IenW heeft zich de afgelopen tijd zo goed mogelijk voorbereid op de inwerkingtreding
van de Omgevingswet. Omdat de inwerkingtreding tijdig was voorzien, heeft dit niet
tot vertraging van de projecten geleid.
Resultaten van de afgelopen periode
In de periode van 1 juli t/m 31 december 2023 zijn een aantal mijlpalen bereikt. Het
gaat om de volgende mijlpalen:
Hoofdwegen:
-
• De MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein is beëindigd zonder maakbaar Voorkeursalternatief.
-
• In oktober 2023 is het Voorkeursalternatief voor de A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven
in de Ontwerp-Structuurvisie opgenomen en vastgesteld. De definitieve Voorkeursbeslissing
zal in 2024 worden vastgesteld.
Spoorwegen:
-
• Het Tracébesluit voor PHS Amsterdam is onherroepelijk geworden.
-
• Het Tracébesluit voor PHS Nijmegen is onherroepelijk geworden.
-
• Het Tracébesluit voor PHS Alkmaar-Amsterdam is vastgesteld in november 2023.
Wijzigingen op de mijlpalen
In de tweede helft 2023 zijn geen mijlpalen aangepast.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen