32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 10 MOTIE VAN HET LID SLOB C.S.

Voorgesteld 4 november 2010

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat ook na opening van de Hanzelijn er een capaciteitsknelpunt blijft tussen Utrecht–Zwolle;

overwegende, dat inhaalsporen bij twee à drie stations tussen Amersfoort en Zwolle in combinatie met Dynamisch Verkeersmanagement een kwartierdienst van intercity's mogelijk maakt op deze corridor en de betrouwbaarheid van de dienstregeling vergroot;

overwegende, dat een kwaliteitssprong op de corridor Utrecht-Zwolle bijdraagt aan de bereikbaarheid van de noordelijke provincies en aansluit bij de ambities voor frequentieverhoging op de korte termijn van de verbindingen van Zwolle met Groningen en Leeuwarden;

constaterende, dat in het kader van Randstadspoor wordt gewerkt aan een keerspoor voor sprinters bij Harderwijk;

verzoekt de regering:

  • een MIRT-verkenning te starten naar kosteneffectieve verbeteringen op de corridor Utrecht–Zwolle die een kwartiersdienst van de intercity tot en met Zwolle mogelijk maken en de betrouwbaarheid van de dienstregeling vergroten;

  • te onderzoeken of bij de realisatie van het keerspoor bij Harderwijk ook inhaalsporen kunnen worden gerealiseerd en het keerspoor in ieder geval zo vorm te geven dat het de toekomstige realisatie van inhaalsporen voor intercity's niet hindert en de Kamer hierover binnen een jaar te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Slob

Van Gent

Dijksma

Bashir

Naar boven