Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32395-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32395-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
Eerste suppletoire begroting 2010 | ||
---|---|---|
1. | Inleiding | 2 |
2. | Het beleid | 2 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvanstenmutaties | 2 |
2.2 | De beleidsartikelen | 5 |
11 Nederlandse rechtsorde | 5 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 5 | |
13 Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding | 6 | |
14 Jeugd | 8 | |
15 Vreemdelingen | 8 | |
17 Internationale rechtsorde | 10 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 10 |
91 Algemeen | 10 | |
92 Nominaal en onvoorzien | 10 | |
93 Geheim | 11 |
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2010 van het ministerie van Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2010.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Deze mutaties zijn groter dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2010, de mutaties betreffende de nota van wijziging en amendementen op de ontwerpbegroting 2010, de mutaties 1ste suppletoire begroting 2010, de stand 1ste suppletoire begroting 2010 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2010 voor de jaren 2011 tot en met 2014, inclusief nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2010. Bij het (niet) beleidsartikel worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
x € 1 000 | |||
---|---|---|---|
artikel | Uitgaven | ||
Stand vastgestelde begroting 2010 | 5 968 347 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1 | Toename civiele toevoegingen rechtsbijstand | 12 | 22 000 |
2 | Inzet personeel ten behoeve van brandveiligheid Justitiële inrichtingen | 13 | 15 000 |
3 | Toename autonome groei forensische zorg in het strafrechtelijk kader | 13 | 10 000 |
4 | Tijdelijke overheveling van instelllingssubsidie Het Anker en Overberg (naar Jeugd & Gezin) | 14 | – 13 852 |
5 | Reguliere capaciteit COA | 15 | 41 900 |
6 | Capaciteit COA voor kleine wooneenheden en kleine woongroepen | 15 | 15 500 |
7 | Implementatie P-Direkt | 91 | 13 300 |
8 | Taakstelling boeten & transacties 2009 | 92 | 15 300 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Uitgaven
De verwachting is dat het aantal civiele toevoegingen de komende jaren sterk gaat stijgen. Deze stijging wordt veroorzaakt door een toename van het aantal faillissementen en arbeidsconflicten als gevolg van de economische crisis. Ook wordt een forse stijging op het gebied van familiezaken, in het bijzonder jeugdzaken, verwacht.
In 2007 is binnen de Justitiële inrichtingen gestart met het project (brand)veiligheid. Het extra benodigde personeel dat in de avond en nacht aanwezig moet zijn, conform de voorschriften van de plaatselijke brandweer, leidt tot meerkosten. Dit leidt tot een noodzakelijke uitbreiding van circa 500 fte’s.
Inmiddels is de financiering van de forensische zorg overgeheveld vanuit de AWBZ naar het ministerie van Justitie. De uitgavenraming voor forensische zorg is gebaseerd op de autonome groei die zich op dit terrein jaarlijks voordoet (8%). Derhalve wordt in 2010 € 10 mln. extra beschikbaar gesteld.
In verband met de behoefte aan plaatsen voor gesloten jeugdzorg en de onderbezetting van strafrechtelijke capaciteit worden de locaties Overberg van justitiële jeugdinrichting (JJI) de Heuvelrug en de locatie Het Anker van JJI Harreveld tijdelijk ingezet als een gesloten jeugdzorginstelling. Als gevolg hiervan wordt de exploitatiebijdrage overgeheveld naar Jeugd & Gezin.
Door de hogere asielinstroom in 2009 (resulterend in een grotere bezetting bij aanvang 2010) wordt de gemiddelde reguliere COA-bezetting voor 2010 hoger geraamd (20 840 plaatsen) dan waarvan eerder in de begroting 2010 is uitgegaan (18 802 plaatsen). Hierdoor neemt de benodigde capaciteit van het COA met 2 038 plaatsen toe. Gelet op de kostprijs betekent deze toename dat de raming verhoogd dient te worden met € 41,9 mln. in 2010.
De verwachting (gebaseerd op bezetting in 2009 en verloopverwachtingen) is dat de benodigde capaciteit voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’s) in kinderwoongroepen (KWG, tot 15 jaar) en kleine wooneenheden (KWE, van 15 tot 18 jaar) en voor 2010 ongeveer 585 plaatsen zal bedragen. De structurele capaciteit voor 2010 en verder bedraagt echter 335 plaatsen. Tevens is de kostprijs gewijzigd als gevolg van een nieuwe aanbesteding.
De invoering van het systeem P-Direkt is vertraagd. Hierdoor blijven oude systemen langer in de lucht dan de oorsponkelijke planning. Als gevolg hiervan vallen de gebruikers- en de exploitatiekosten hoger uit dan geraamd.
Om het tekort in 2010 op de geraamde ontvangsten uit Boeten & Transacties op te vangen is bij Ontwerpbegroting 2010 een taakstelling ingeboekt van € 15,3 mln. Dit bedrag is naar rato verdeeld over de verschillende Justitieonderdelen.
Ontvangsten:
x € 1 000 | |||
---|---|---|---|
artikel | Ontvangsten | ||
Stand vastgestelde begroting 2010 | 1 335 218 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1 | Pluk-Ze | 13 | 10 600 |
2 | Correctie ODA ontvangsten n.a.v. nieuwe systematiek | 15 | – 253 893 |
In 2010 doen zich een aantal specifieke zaken voor die naar alle waarschijnlijkheid de geraamde ontvangsten uit Pluk-Ze met € 10,6 mln. zal verhogen.
Conform de geldende OESO/DAC-criteria voor Official Development Assistance (ODA) worden de kosten voor eerstejaarsopvang van asielzoekers in Nederland toegerekend aan het ODA-budget. Volgens de huidige methodiek wordt dit deel van de asieluitgaven op de Justitie-begroting ook verantwoord op de begroting van Buitenlandse Zaken (een zogenaamde bijdrageconstructie). Op verzoek van de departementale accountantsdienst (DAD) van Buitenlandse Zaken is besloten de huidige methodiek te wijzigen. De bijdrageconstructie komt hier mee te vervallen. Deze mutatie betreft een begrotingstechnische aanpassing, zonder beleidsmatige gevolgen.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 16 609 | 0 | – 185 | 16 424 | 94 | 33 | 41 | 26 | |
Apparaat-uitgaven | 16 609 | 0 | – 185 | 16 424 | 94 | 33 | 41 | 26 | |
11.1 | (Nationale) wetgeving | 7 184 | 0 | – 11 | 7 173 | 100 | 146 | 154 | 152 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 7 184 | 0 | – 11 | 7 173 | 100 | 146 | 154 | 152 | |
11.2 | Wetgevingskwaliteitsbeleid | 9 425 | 0 | – 174 | 9 251 | – 6 | – 113 | – 113 | – 126 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 9 425 | 0 | – 174 | 9 251 | – 6 | – 113 | – 113 | – 126 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 1 444 435 | 0 | 8 552 | 1 452 987 | 39 287 | 45 013 | 42 501 | 38 964 | |
Programma-uitgaven | 1 444 435 | 0 | 8 552 | 1 452 987 | 39 287 | 45 013 | 42 501 | 38 964 | |
12.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 488 040 | 0 | 19 966 | 508 006 | 36 600 | 39 879 | 40 290 | 41 694 |
Waarvan juridisch verplicht | 479 456 | ||||||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 453 437 | 0 | 23 703 | 477 140 | 39 947 | 42 967 | 43 345 | 44 636 | |
12.2.2 Overig | 34 603 | 0 | – 3 737 | 30 866 | – 3 347 | – 3 088 | – 3 055 | – 2 942 | |
12.3 | Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 956 395 | 0 | – 11 414 | 944 981 | 2 687 | 5 134 | 2 211 | – 2 730 |
Waarvan juridisch verplicht | 943 564 | ||||||||
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 913 218 | 0 | – 9 021 | 904 197 | 5 224 | 7 388 | 4 499 | – 690 | |
12.3.2 Hoge Raad | 26 611 | 0 | – 1 925 | 24 686 | – 2 050 | – 1 874 | – 1 899 | – 1 873 | |
12.3.3 Overige diensten | 16 566 | 0 | – 468 | 16 098 | – 487 | – 380 | – 389 | – 167 | |
Ontvangsten | 198 655 | 0 | 5 000 | 203 655 | 12 500 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 194 526 | 0 | 5 000 | 199 526 | 12 500 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Mutaties uitgaven
Toename productie Raad voor de rechtspraak
Op operationele doelstelling 12.3 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» wordt € 5 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. Mede als gevolg van de economische teruggang en de toenemende werkloosheid, wordt een stijging van het aantal civiele zaken verwacht. In de kantonsector is de verwachte stijging vooral het gevolg van een toename van incassozaken, kantonfamiliezaken en de competentiewijziging. Ook de bestuursrechtspraak krijgt als gevolg van de toegenomen werkloosheid te maken met fors stijgende capaciteitsbehoeften. Met name het verwachte toenemend aantal bijstandzaken en sociale verzekeringszaken veroorzaken de stijgingen in de bestuursrechtspraak.
Mutaties ontvangsten
Hogere ontvangsten griffierechten
Op operationele doelstelling 12.3 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» worden de geraamde ontvangsten verhoogd met € 5 mln. in 2010. Op grond van de hogere instroomverwachting wordt een hogere opbrengst van de griffierechten verwacht.
Zie paragraaf 2.1 voor de overige relevante mutaties
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 2 895 925 | 0 | – 36 034 | 2 859 891 | – 21 806 | – 22 702 | – 16 398 | – 33 271 | |
Programma-uitgaven | 2 895 925 | 0 | – 36 034 | 2 859 891 | – 21 806 | – 22 702 | – 16 398 | – 33 271 | |
13.1 | Preventieve maatregelen | 24 736 | 0 | – 2 613 | 22 123 | – 364 | – 214 | – 285 | – 313 |
Waarvan juridisch verplicht | 22 072 | ||||||||
13.1.1 Dienst Justis | 8 921 | 0 | – 2 214 | 6 707 | – 181 | – 144 | – 226 | – 301 | |
13.1.2 Overig | 15 815 | 0 | – 399 | 15 416 | – 183 | – 70 | – 59 | – 12 | |
13.3 | Handhaving en vervolging | 789 418 | 0 | – 11 418 | 778 000 | – 3 281 | – 117 | – 165 | – 485 |
Waarvan juridisch verplicht | 620 377 | ||||||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 133 501 | 0 | – 5 736 | 127 765 | – 1 561 | – 3 260 | – 1 624 | – 1 350 | |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 588 885 | 0 | – 4 696 | 584 189 | – 2 230 | 2 082 | 600 | 70 | |
13.3.3 NFI | 67 032 | 0 | – 986 | 66 046 | 510 | 1 061 | 859 | 795 | |
13.4 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 993 384 | 0 | – 20 964 | 1 972 420 | – 13 721 | – 17 754 | – 12 737 | – 29 382 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 945 398 | ||||||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 017 232 | 0 | 2 080 | 1 019 312 | 5 107 | – 6 477 | 692 | – 15 558 | |
13.4.2 DJI-Forensische zorg | 668 136 | 0 | – 5 384 | 662 752 | – 7 938 | – 3 693 | – 5 764 | – 6 687 | |
13.4.3 Reclassering | 268 155 | 0 | – 14 855 | 253 300 | – 8 157 | – 5 982 | – 5 710 | – 4 755 | |
13.4.5 CJIB | 32 514 | 0 | – 2 610 | 29 904 | – 2 606 | – 1 513 | – 1 844 | – 2 256 | |
13.4.6 Overig | 7 347 | 0 | – 195 | 7 152 | – 127 | – 89 | – 111 | – 126 | |
13.5 | Slachtofferzorg | 54 346 | 0 | – 3 270 | 51 076 | – 3 350 | – 2 966 | – 2 945 | – 2 811 |
Waarvan juridisch verplicht | 51 076 | ||||||||
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid | 32 129 | 0 | – 2 750 | 29 379 | – 3 071 | – 2 840 | – 2 813 | – 2 722 | |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22 217 | 0 | – 520 | 21 697 | – 279 | – 126 | – 132 | – 89 | |
13.6 | Terrorismebestrijding | 34 041 | 0 | 2 231 | 36 272 | – 1 090 | – 1 651 | – 266 | – 280 |
Waarvan juridisch verplicht | 24 270 | ||||||||
13.6.1 NCTb | 30 870 | 0 | 2 334 | 33 204 | – 1 014 | – 1 599 | – 186 | – 171 | |
13.6.2 IND | 3 171 | 0 | – 103 | 3 068 | – 76 | – 52 | – 80 | – 109 | |
Ontvangsten | 879 110 | 0 | 22 663 | 901 773 | 7 500 | 7 500 | 7 500 | 7 500 | |
Waarvan Boeten & Transacties | 830 991 | 0 | 0 | 830 991 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan Pluk ze | 27 820 | 0 | 10 600 | 38 420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, bestrijding vrouwenhandel en illegale prostitutie, Progis, veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13
Mutaties uitgaven
Toename straf gevangeniswezen
Aan operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» wordt € 9,6 mln. in 2010 aan het budgettair kader toegevoegd. Het Prognose Model Justitiële ketens (PMJ) raamt een structurele daling van de capaciteitsbehoefte voor het gevangeniswezen. Daarmee wordt de dalende trend van vorig jaar voortgezet. Langs de lijnen van het vorig jaar vastgestelde Masterplan Gevangeniswezen wordt invulling gegeven aan deze lagere capaciteitsbehoefte. Voor de korte termijn betekent dit echter dat extra kosten moeten worden gemaakt om personeel versneld te laten afvloeien (doorbetalen salariskosten, kosten sociaal plan etc.). Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de kosten aan boekwaardevergoeding, die ten laste van DJI worden gebracht voor het vroegtijdig beëindigen van huurcontracten voor de gebouwen die worden afgestoten.
Mutaties ontvangsten
Verbeurd verklaringen
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» worden de geraamde ontvangsten verhoogd met een bedrag van € 7,5 mln. vanaf 2010. De huidige raming van verbeurdverklaringen blijkt op basis van de realisaties in de afgelopen jaren te behoedzaam. Derhalve wordt de raming vanaf 2010 met € 7,5 mln. opgehoogd, oplopend naar € 10 mln. in 2014.
Zie paragraaf 2.1 voor de overige relevante mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 490 316 | 0 | – 34 423 | 455 893 | – 25 287 | – 13 980 | – 15 700 | – 16 538 | |
Programma-uitgaven | 490 316 | 0 | – 34 423 | 455 893 | – 25 287 | – 13 980 | – 15 700 | – 16 538 | |
14.1 | Uitvoering jeugdbescherming | 11 052 | 0 | – 336 | 10 716 | – 243 | – 120 | – 164 | – 189 |
Waarvan juridisch verplicht | 9 920 | ||||||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 728 | 0 | – 138 | 4 590 | – 118 | – 92 | – 141 | – 187 | |
14.1.4 Overig | 6 324 | 0 | – 198 | 6 126 | – 125 | – 28 | – 23 | – 2 | |
14.2 | Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 479 264 | 0 | – 34 087 | 445 177 | – 25 044 | – 13 860 | – 15 536 | – 16 349 |
Waarvan juridisch verplicht | 435 739 | ||||||||
14.2.1 DJI – jeugd | 271 680 | 0 | – 18 473 | 253 207 | – 12 509 | – 2 837 | – 3 693 | – 4 042 | |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 89 446 | 0 | 3 011 | 92 457 | – 5 871 | – 5 378 | – 6 288 | – 7 160 | |
14.2.3 HALT | 12 572 | 0 | – 293 | 12 279 | – 152 | – 59 | – 48 | – 5 | |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 65 203 | 0 | – 6 122 | 59 081 | – 5 884 | – 5 405 | – 5 343 | – 5 125 | |
14.2.5 DJJ – overig | 40 363 | 0 | – 12 210 | 28 153 | – 628 | – 181 | – 164 | – 17 | |
Ontvangsten | 1 487 | 0 | 2 503 | 3 990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Toelichting op beleidsartikel 14
Mutaties uitgaven
Zie paragraaf 2.1 voor de relevante mutaties
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 939 838 | 0 | 97 331 | 1 037 169 | 91 991 | 82 759 | 83 245 | 81 719 | |
Programma-uitgaven | 939 838 | 0 | 97 331 | 1 037 169 | 91 991 | 82 759 | 83 245 | 81 719 | |
15.2 | Opvang gedurende beoordeling verblijf | 684 902 | 0 | 96 430 | 781 332 | 90 432 | 80 157 | 81 335 | 80 222 |
Waarvan juridisch verplicht | 778 363 | ||||||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 394 460 | 0 | 72 313 | 466 773 | 68 767 | 61 660 | 65 960 | 65 960 | |
15.2.2 Overig | 9 046 | 0 | 303 | 9 349 | 319 | 323 | 321 | 319 | |
15.2.3 IND | 281 396 | 0 | 23 814 | 305 210 | 21 346 | 18 174 | 15 054 | 13 943 | |
15.3 | Terugkeer vreemdelingen | 254 936 | 0 | 901 | 255 837 | 1 559 | 2 602 | 1 910 | 1 497 |
Waarvan juridisch verplicht | 247 932 | ||||||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 134 886 | 0 | – 7 238 | 127 648 | – 9 525 | – 8 811 | – 9 243 | – 9 473 | |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 40 488 | 0 | – 1 008 | 39 480 | – 589 | – 386 | – 516 | – 590 | |
15.3.3 IND | 23 754 | 0 | 0 | 23 754 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
15.3.4 Overig | 7 485 | 0 | – 13 | 7 472 | – 9 | – 5 | – 6 | – 6 | |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 48 323 | 0 | 9 160 | 57 483 | 11 682 | 11 804 | 11 675 | 11 566 | |
Ontvangsten | 253 893 | 0 | – 253 893 | 0 | – 115 383 | – 118 262 | – 118 858 | – 118 858 |
Het niet-juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder andere de kosten voor tolken, vertalers en vliegtickets.
Toelichting op beleidsartikel 15
Mutaties uitgaven
Biometrie en keteninformatisering
Op operationele doelstelling 15.2 «Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt € 9,3 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. Op grond van de verordening (EG) nr. 380/2008 van de Raad van de Europese Unie van 18 april 2008 (de Verordening) worden de lidstaten (o.a. Nederland) verplicht om het uniform model van verblijfstitels voor onderdanen van derde landen te voorzien van een opslagmedium met biometrische gegevens van de houder van het document. De opname van biometrische identificatiemiddelen is bedoeld om een betrouwbaarder verband te leggen tussen de houder en de verblijfstitel. Tevens wordt de verblijfstitel hiermee beveiligd tegen frauduleus gebruik. Er is een wetsvoorstel in voorbereiding waarin toepassing van biometrie in de vreemdelingenketen wordt uitgebreid. De kosten van dit wetsvoorstel (inclusief die van keteninformatisering) zijn € 9,3 mln. in 2010, € 6,7 mln. in 2011 en € 2,0 mln. in 2012.
Asiel switch COA-VBL
Op operationele doelstelling 15.2 «Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt € 9,3 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. Met de nieuwe asielprocedure (waarmee de activiteiten ten aanzien van terugkeer worden geïntensiveerd) en de hogere asielinstroom zijn er meer plekken in een vrijheidsbeperkende locatie (VBL) nodig. Op basis van de huidige verwachting ten aanzien van de instroom en de COA-bezetting, zijn 400 extra VBL-plaatsen nodig.
Aanpassing kostprijzen COA
Op operationele doelstelling 15.2 «Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt € 6,8 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. In 2008 zijn middelen aan de Justitiebegroting toegevoegd voor de structureel hogere bezetting van het COA (12 275 personen in 2010). Hierbij is destijds gerekend met een bepaalde kostprijs, terwijl de werkelijke kostprijs op dat moment hoger lag.
Aanpassing kostprijzen IND
Op operationele doelstelling 15.2 «Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt € 9 mln. aan het budgettair kader toegevoegd. In 2009 is bij de IND een kostprijsonderzoek uitgevoerd. Op grond van dit onderzoek is vastgesteld welke aanvullende financiering nodig is. Deze reeks geeft de benodigde aanvullende financiering weer.
Mutaties Ontvangsten
Zie paragraaf 2.1 voor de overige relevante mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 1 854 | 0 | – 93 | 1 761 | – 60 | – 48 | – 45 | – 45 | |
Apparaat-uitgaven | 1 854 | 0 | – 93 | 1 761 | – 60 | – 48 | – 45 | – 45 | |
17.1 | Internationale regelgeving | 1 854 | 0 | – 93 | 1 761 | – 60 | – 48 | – 45 | – 45 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 854 | 0 | – 93 | 1 761 | – 60 | – 48 | – 45 | – 45 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 194 338 | 0 | 22 568 | 216 906 | 19 621 | 18 855 | 7 725 | 7 238 | |
Apparaat-uitgaven | 194 338 | 0 | 22 568 | 216 906 | 19 621 | 18 855 | 7 725 | 7 238 | |
91.1 | Algemeen | 194 338 | 0 | 22 568 | 216 906 | 19 621 | 18 855 | 7 725 | 7 238 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 194 338 | 0 | 22 568 | 216 906 | 19 621 | 18 855 | 7 725 | 7 238 | |
Ontvangsten | 2 073 | 0 | 1 300 | 3 373 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centralisatie P-Direkt
Op operationele doelstelling 91.1 «Effectieve besturing van het Justitie apparaat» wordt het kader met een bedrag van € 8,5 mln. verhoogd. Tot en met 2009 werkten er bij alle onderdelen van Justitie nog 140 fte's t.b.v. allerlei taken die nu door BZK/P-Direkt zijn overgenomen. De personele uitgaven bij verschillende onderdelen van Justitie worden gecentraliseerd op artikel 91 omdat de betaling aan BZK via de centrale dienst Personeel & Organisatie verloopt.
Zie paragraaf 2.1 voor de overige relevante mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | – 18 017 | 0 | 20 207 | 2 190 | 15 473 | 15 107 | 38 856 | 61 355 | |
Apparaat-uitgaven | – 18 017 | 0 | 20 207 | 2 190 | 15 473 | 15 107 | 38 856 | 61 355 | |
92.1 | Nominaal en onvoorzien | – 18 017 | 0 | 20 207 | 2 190 | 15 473 | 15 107 | 38 856 | 61 355 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 18 017 | 0 | 20 207 | 2 190 | 15 473 | 15 107 | 38 856 | 61 355 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie paragraaf 2.1 voor de relevante mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid | x € 1 000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand OB 2010 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2010 | Stand 1ste suppl. 2010 | Mutaties 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2013 (incl. NvW en amend.) | Mutaties 2014 (incl. NvW en amend.) | ||
Verplichtingen | 3 049 | 0 | – 71 | 2 978 | – 37 | – 14 | – 11 | – 1 | |
Programma-uitgaven | 3 049 | 0 | – 71 | 2 978 | – 37 | – 14 | – 11 | – 1 | |
93.1 | Geheim | 3 049 | 0 | – 71 | 2 978 | – 37 | – 14 | – 11 | – 1 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 3 049 | 0 | – 71 | 2 978 | – 37 | – 14 | – 11 | – 1 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32395-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.