32 371 Organisatie Wereldkampioenschap voetbal

Nr. 9 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 oktober 2010

Naar aanleiding van uw verzoek om informatie over de inhoud van de diverse agreements in verband met WK voetbal 2018/2022, informeer ik u als volgt.

De overeenkomsten waar u naar vraagt, zijn niet in het bezit van de rijksoverheid. Daarom heb ik zowel de besturen van de vijf speelsteden als de HollandBelgium Bid gevraagd, de bewuste documenten beschikbaar te stellen. Voor dat ik verder in ga op dit documenten, breng ik graag de opvatting van de HollandBelgium Bid en de speelsteden onder uw aandacht.

Vertrouwelijkheid van bid-documenten1

Zij hebben mij laten weten dat uw verzoek mede dient te worden beoordeeld in de context van de bid-procedure die Nederland samen met België doorloopt.

Van belang is hierbij dat het proces van toewijzing van een WK moet worden gezien als een grote internationale tenderprocedure. Bij (internationale) tenders zijn vertrouwelijkheidclausules volstrekt gebruikelijk. Ook de nationale en gemeentelijke overheden gebruiken die in hun tenders.

De FIFA heeft in de bidprocedure te maken met elf kandidaat-landen en honderden kandidaat-speelsteden en -stadions. Vandaar dat uniforme afspraken over het proces en de documenten, zeker vanuit het oogpunt van FIFA, noodzakelijk en ook billijk zijn. Immers, als kandidaat-landen en/of -speelsteden de afspraken in de agreements niet opvolgen, dan ontstaat de kans op ongelijkheid voor de kandidaten en verstoring van het bid-proces. Vandaar dat de bepalingen van toepassing zijn op alle landen die zich kandideren voor het WK voetbal 2018/2022.

Openbaarmaking van vertrouwelijke bid-documenten kan de gezamenlijke kandidatuur van ons land en België ongunstig beïnvloeden, zo niet beschadigen.

Tot zover de informatie van de HollandBelgium Bid. De besturen van de vijf speelsteden hebben zich, als ondertekenaar van het Host City Agreement, bij deze opvatting aangesloten.

Ik respecteer de opvatting van de speelsteden en de bidorganisatie om uiterst terughoudend om te gaan met verspreiding van vertrouwelijke biddocumenten.

Host City Agreement.

De colleges van Burgemeester en Wethouders van de vijf speelsteden hebben, als onderdeel van de kandidatuur voor het WK voetbal 2018/2022, een overeenkomst getekend (Host City Agreement, verder HCA)) waarmee zij instemmen met de eisen die de FIFA aan de locale autoriteiten stelt. Deze overeenkomst is mede ondertekend door The HollandBelgium Bid als organisatiecomité. In reactie op mijn verzoek tot inzage, hebben de betrokken speelsteden laten weten dat zij bereid zijn de Host City Agreements vertrouwelijk ter inzage te geven.

Stadium Agreement

Naast HCA’s, bestaat er ook een stadium agreement dat door de betreffende stadioneigenaren is ondertekend. Een verzoek mijnerzijds aan de speelsteden om ook inzage in die documenten te krijgen, is door hen doorgeleid naar de vijf stadioneigenaren. Aangezien het in alle vijf gevallen om particuliere ondernemingen gaat, beschikt de gemeente niet zelf over het stadium agreement.

Inmiddels heeft een drietal stadioneigenaren te kennen gegeven de overeenkomst niet beschikbaar te zullen stellen. Van twee stadioneigenaren is nog geen reactie ontvangen, maar ik ga ervan uit de stadioneigenaren in dit geval een gemeenschappelijke lijn volgen.

Overige Agreements

Als bidorganisatie heeft The HollandBelgium Bid meerdere bid-agreements, die alle vertrouwelijk zijn conform de daarin opgenomen bepalingen. Aangezien de stichting een particuliere organisatie betreft, beschik ik noch de steden over deze agreements. Inmiddels heeft de bidorganisatie te kennen gegeven zich niet vrij te voelen om de betreffende documenten beschikbaar te stellen, vanwege eerder genoemde argumenten. Wel heeft de bidorganisatie te kennen gegeven, dat zij, indien u dat wenst, beschikbaar is voor een vertrouwelijke mondelinge toelichting. Voor de goede orde meld ik dat deze agreements niet van toepassing zijn op de nationale overheid.

Verder vroeg u mij om een oordeel over geluiden die in de media doorklinken over twijfel bij gemeenteraden over de kandidatuur voor het WK. Zoals eerder opgemerkt, hebben de colleges van B&W van de betreffende steden in april/mei 2010 besloten het Host City Agreement te ondertekenen. Vooraf heb ik overleg gehad met de burgemeesters van de speelsteden over een eventuele overheidbijdrage in de zogenaamde onrendabele top van de investeringen die specifiek met het WK voetbal te maken hebben. Aan de speelsteden is toegezegd dat, indien het WK voetbal inderdaad wordt toegewezen, een gezamenlijke oplossing voor dit financiële knelpunt zal worden gezocht.

De betreffende burgemeesters hebben mij in reactie daarop laten weten dat deze bereidheid in belangrijke mate toe heeft bijgedragen dat de formele besluitvorming in de vijf speelsteden positief en tijdig is afgerond. In deze situatie is op dit moment geen verandering gekomen.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink


XNoot
1

De vertrouwelijke bijlage is ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Naar boven