32 360 A
Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2009

nr. 2
RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2009 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS (A)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 19 mei 2010

Hierbij bieden wij u het op 7 mei 2010 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds (A)» aan.

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling,

president

dr. Ellen M.A. van Schoten RA,

secretaris

Inhoud

1 Inleiding 5
1.1 Over dit onderzoek 5
1.2 Over het Infrastructuurfonds 5
     
2 Kwaliteitskaart 6
2.1 Toelichting op het instrument kwaliteitskaart 6
2.2 Toelichting op de kwaliteitskaart van het Infrastructuurfonds 8
     
3 Oordelen over het jaarverslag 9
3.1 Oordeel over de financiële informatie 9
3.2 Oordeel over saldibalans en toelichting 9
3.3 Oordeel over totstandkoming informatie in jaarverslag over bedrijfsvoering 10
3.4 Oordeel over totstandkoming informatie in jaarverslag over gevoerd beleid 11
     
4 Reactie minister 12
     
Overzicht van fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds (A) 13
     
Gebruikte afkortingen 19

1 INLEIDING

In dit rapport presenteren wij de resultaten van ons rechtmatigheidsonderzoek bij het Infrastructuurfonds.

Hieronder gaan we eerst in op onze onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren. Daarna volgt een korte beschrijving van het Infrastructuurfonds. In hoofdstuk 2 tonen we de kwaliteitskaart van het Infrastructuurfonds. In hoofdstuk 3 presenteren wij vervolgens onze oordelen over het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds. In hoofdstuk 4 ten slotte, geven wij de reactie van de minister van Verkeer en Waterstaat op dit onderzoek weer, aangevuld met ons nawoord.

1.1 Over dit onderzoek

De Algemene Rekenkamer doet jaarlijks rechtmatigheidsonderzoek bij het Rijk. Wij doen dit onderzoek uit hoofde van onze wettelijke taak zoals beschreven in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001).

Wij gaan elk jaar na of de informatie in de jaarverslagen over het gevoerde beleid, over de bedrijfsvoering en over de financiën tot stand is gekomen volgens de daarvoor geldende regels en goed is weergegeven in de jaarverslagen.

Daarnaast onderzoeken we ook de bedrijfsvoering zelf. Hiervoor gaan we onder andere na of het financieel beheer en het materieelbeheer voldoen aan de eisen die de CW 2001 (artikel 82) stelt.

De bedrijfsvoering van het Infrastructuurfonds is onderdeel van de bedrijfsvoering van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW), waarover wij rapporteren in ons Rapport bij het Jaarverslag 2009 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

In ons rapport bij het jaarverslag melden we zowel de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden als de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die naar hun aard de kwalitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.

Onder «fouten» verstaan we financiële informatie die niet rechtmatig tot stand gekomen is (dat wil zeggen: het begrotingsgeld is niet volgens de regels ontvangen of uitgegeven), of die niet deugdelijk is weergegeven (dat wil zeggen: er is geen goede verantwoording afgelegd in het jaarverslag). Van «onzekerheden» spreken we wanneer we door onvolkomenheden in het financieel beheer niet kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van fouten.

Op www.rekenkamer.nl kunt u meer lezen over hoe onze rapporten bij de jaarverslagen tot stand komen.

1.2 Over het Infrastructuurfonds

Wij rapporteren over de resultaten van ons onderzoek per jaarverslag. In totaal zijn er 28 jaarverslagen. Dit rapport gaat over het jaarverslag van het Infrastructuurfonds (A).

Het Infrastructuurfonds wordt gevoed vanuit het Ministerie van VenW (XII) voor het gedeelte van het beleid dat betrekking heeft op infrastructuur. Het fonds draagt het karakter van een productbegroting. De producten zijn zichtbaar gemaakt per sector. Daarbij kan het gaan om rijkswegen, railwegen, lokale en regionale infrastructuur, waterkeren, waterbeheer en vaarwegen, en megaprojecten.

De uitgaven van het Infrastructuurfonds in 2009 bedroegen € 7,352 miljard. De verplichtingen bedroegen € 5,241 miljard en de ontvangsten € 7,724 miljard.

2 KWALITEITSKAART

2.1 Toelichting op het instrument kwaliteitskaart

De kwaliteitskaart is een nieuw instrument van de Algemene Rekenkamer, dat we voor het eerst hebben opgenomen in onze rapporten bij de jaarverslagen 2008.

De kwaliteitskaart bestaat uit twee delen. In deel I zijn onze bevindingen gekoppeld aan de begrotingsartikelen. Dit deel van de kaart laat per artikel zien:

• of het begrotingsartikel wordt geraakt door geconstateerde onvolkomenheden in de bedrijfsvoering van het Ministerie van VenW, met mogelijk gevolgen voor de rechtmatigheid, de betrouwbaarheid van gegevens of de kwaliteit van beleidsinformatie;

• of wij als gevolg van geconstateerde onvolkomenheden daadwerkelijk fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid of deugdelijke weergave hebben geconstateerd;

• of de geconstateerde fouten en onzekerheden de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.

In deel II van de kwaliteitskaart vormen de organisatieonderdelen en de te beheersen bedrijfsvoeringsprocessen het uitgangspunt. Omdat de bedrijfsvoering van het Infrastructuurfonds wordt gevoerd door het Ministerie van VenW is dit deel van de kwaliteitskaart niet van toepassing.

Voor een verdere toelichting op het instrument kwaliteitskaart verwijzen wij naar onze website: www.rekenkamer.nl. Hier vindt u achtergrondinformatie over de kwaliteitskaart en over de gehanteerde criteria en ordeningsprincipes.

kst-32360-A-2-1.gif

2.2 Toelichting op de kwaliteitskaart van het Infrastructuurfonds

Bedrijfsvoering

Deel I van de kwaliteitskaart laat zien dat drie begrotingsartikelen van het Infrastructuurfonds worden geraakt door de onvolkomenheden die wij bij het Ministerie van VenW hebben geconstateerd.

Financiële informatie

Uit deel I van de kwaliteitskaart van het Infrastructuurfonds blijkt dat bij geen van de begrotingsartikelen de tolerantiegrens voor de omvang van fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave wordt overschreden. De tolerantiegrens voor het jaarverslag van het Infrastructuurfonds als geheel wordt niet overschreden.

3 OORDELEN OVER HET JAARVERSLAG

De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds beoordeeld. Wij hebben onderzocht of de minister het begrotingsgeld volgens de regels heeft ontvangen en uitgegeven en of hij daarover in het jaarverslag goed verantwoording heeft afgelegd.

Verder hebben we onderzocht of de informatie in het jaarverslag over de bedrijfsvoering en over het gevoerde beleid deugdelijk tot stand is gekomen en voldoet aan de daaraan te stellen kwaliteitsnormen.

In dit hoofdstuk lichten wij ons oordeel over het jaarverslag toe. Dit oordeel bestaat uit deeloordelen over:

• de financiële informatie (§ 3.1);

• de saldibalans (§ 3.2);

• de totstandkoming van de informatie over de bedrijfsvoering (§ 3.3);

• de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid (§ 3.4).

3.1 Oordeel over de financiële informatie

De financiële informatie in het jaarverslag bestaat uit de verantwoordingsstaat waarin de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten zijn weergegeven, en de toelichting daarbij.

De financiële informatie dient op grond van de CW 2001:

• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;

• deugdelijk te zijn weergegeven;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Oordeel
De financiële informatie in het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die onze tolerantiegrenzen overschrijden, en dat de informatie voldoet aan de verslag- gevingsvoorschriften.
         
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden blijft onder de tolerantiegrens voor de financiële informatie in het jaarverslag als geheel.

Het bedrag aan verplichtingen en uitgaven omvat in totaal € 1,1 miljoen, respectievelijk € 190,6 miljoen aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 12, 13 en 18. Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de hiermee samenhangende slotwet mutaties, dan moeten wij ons oordeel over de financiële informatie mogelijk herzien.

In bijlage 1 van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.

3.2 Oordeel over saldibalans en toelichting

De saldibalans is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen. Bij de saldibalans hoort een toelichting waarin nadere informatie wordt verstrekt over de afzonderlijke posten op deze balans.

De informatie in de saldibalans dient op grond van de CW 2001:

• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;

• deugdelijk te zijn weergegeven;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Oordeel
De informatie in de saldibalans in het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de tolerantiegrenzen overschrijden, en dat de informatie voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
         
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden in de saldibalansposten blijft onder de tolerantiegrens voor de saldibalans als geheel.
         
In 2009 heeft het Ministerie van VenW voor een bedrag van € 2,1 miljard aan open- staande voorschotten afgerekend. Wij hebben vastgesteld dat deze afrekeningen voldoen aan de daaraan te stellen eisen.

In bijlage 1 van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.

3.3 Oordeel over totstandkoming informatie in jaarverslag over bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag verantwoordt de minister zich over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven).

De informatie over de bedrijfsvoering dient op grond van de CW 2001:

• op deugdelijke wijze tot stand te zijn gekomen;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Deze twee aspecten, die geen betrekking hebben op de kwaliteit van de informatie zelf, betrekken wij in ons oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering.

Om tot een oordeel te komen over de totstandkoming van de informatie hebben wij de volgende aspecten ervan onderzocht:

• Beschikt de minister over een procedure voor de totstandkoming van de bedrijfsvoeringparagraaf waarin de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van alle actoren zijn vastgelegd?

• Heeft de minister vooraf criteria geformuleerd om te bepalen wat opmerkelijke zaken en tekortkomingen in de bedrijfsvoering zijn?

• Is het verloop van het totstandkomingsproces controleerbaar en is het afwegingsproces daarbij transparant vastgelegd?

Oordeel
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.

Het onderzoek naar de bedrijfsvoering van het fonds zelf is onderdeel van ons Rapport bij het Jaarverslag 2009 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, hoofdstuk 3.

3.4 Oordeel over totstandkoming informatie in jaarverslag over gevoerd beleid

Wij geven elk jaar een oordeel over de totstandkoming van de beleidsinformatie en over de vraag of deze informatie voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.

Oordeel
De informatie over het gevoerde beleid in het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.

4 REACTIE MINISTER

De minister van VenW heeft op 29 april gereageerd op ons Rapport bij het Jaarverslag 2009 van het Ministerie van VenW (XII) en op ons Rapport bij het Jaarverslag 2009 van het Infrastructuurfonds (A). De minister gaat in zijn brief niet in op specifieke bevindingen over het Infrastructuurfonds. Zijn reactie gaf ons daarom geen aanleiding tot een nawoord.

De volledige tekst van de reactie van de minister staat op onze website www.rekenkamer.nl

BIJLAGE 1

OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN IN DE FINANCIELE INFORMATIE IN HET JAARVERSLAG 2009 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS (A)

A. Verplichtingen (€ x 1000)

Art. nr. Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F + O Tolerantie overschreden? Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave      
11 Hoofdwatersystemen 1 197 989 1 570 1 570 nee
12 Hoofdwegennet 1 879 765 277 277 nee
13 Spoorwegen 771 360  
14 Regionaal, lokale infrastructuur 193 199  
15 Hoofdvaarwegennet 874 005  
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer 212 487  
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer 68 515 258 5 370 5 628 nee
18 Overige uitgaven en ontvangsten 43 564  
19 Bijdragen aan andere begrotingen Rijk  
  Totaal 5 240 884 535 6 940    

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. Post Fout  
  Totaal individuele fouten 0  
       
  Totaal verplichtingen 5 240 884  
  Procentuele fout 0,14% Tolerantiegrens niet overschreden
  Procentuele onzekerheid 0,00%  

B/C. Uitgaven + ontvangsten (€ x 1000)

Art. nr. Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F + O Tolerantie overschreden? Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave      
11 Hoofdwatersystemen 1 014 874 382 1 940 2 322 nee
12* Hoofdwegennet 3 031 625 493 21 049 21 543 nee
13 Spoorwegen 2 261 580 31 060 431 31 491 nee
14 Regionaal, lokale infrastructuur 182 976 12 3 15 nee
15* Hoofdvaarwegennet 805 161 164 1 600 5 500 7 264 nee
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer 237 474 32 32 nee
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer 136 233 504 3 046 3 550 nee
18 Overige uitgaven en ontvangsten 329 282 41 167 208 nee
19 Bijdragen aan andere begrotingen Rijk 7 077 473  
  Totaal 15 076 678 32 655 1 600 32 168    
  * De fouten worden (deels) veroorzaakt door onvolkomenheden in de bedrijfsvoering  
  **Uitsplitsing van het verantwoord bedrag naar uitgaven en ontvangsten vindt plaats in bijlagen B en C  
                   
(1) Totaal Uitgaven en Ontvangsten 15 076 678 Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten  
  Procentuele fout 0,23% Tolerantiegrens niet overschreden  
  Procentuele onzekerheid 0,21% Tolerantiegrens niet overschreden  
                   
(2) Totaal 15 076 678 Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten + bijdrage(n) van derden baten-lastendiensten  
  Procentuele fout 0,23% Tolerantiegrens niet overschreden  
  Procentuele onzekerheid 0,21% Tolerantiegrens niet overschreden  

B. Uitgaven (€ x 1000)

Art. nr. Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F + O Tolerantie overschreden? Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave      
11 Hoofdwatersystemen 986 690 382 1 940 2 322 nee
12* Hoofdwegennet 2 908 606 493 21 049 21 543 nee
13 Spoorwegen 2 077 325 31 060 431 31 491 nee
14 Regionaal, lokale infrastructuur 182 976 12 3 15 nee
15* Hoofdvaarwegennet 792 534 164 1 600 5 500 7 264 nee
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer 237 144 32 32 nee
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer 121 519 504 3 046 3 550 nee
18 Overige uitgaven en ontvangsten 45 417 41 167 208 nee
19 Bijdragen aan andere begrotingen Rijk  
Totaal   7 352 211 32 655 1 600 32 168    

* De fouten worden (deels) veroorzaakt door onvolkomenheden in de bedrijfsvoering

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. Post Fout  
  Totaal individuele fouten 0  
       
  Totaal uitgaven 7 352 211  
  Procentuele fout 0,47% Tolerantiegrens niet overschreden
  Procentuele onzekerheid 0,44% Tolerantiegrens niet overschreden

C. Ontvangsten (€ x 1000)

Art. nr. Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F + O Tolerantie overschreden? Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave      
11 Hoofdwatersystemen 28 184  
12* Hoofdwegennet 123 019  
13 Spoorwegen 184 255  
14 Regionaal, lokale infrastructuur  
15 Hoofdvaarwegennet 12 627  
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer 330  
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer 14 714  
18 Overige uitgaven en ontvangsten 283 865  
19 Bijdragen aan andere begrotingen Rijk 7 077 473  
Totaal   7 724 467    

* De fouten worden (deels) veroorzaakt door onvolkomenheden in de bedrijfsvoering

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. Post Fout  
  Totaal individuele fouten 0  
       
  Totaal ontvangsten 7 724 467  
  Procentuele fout 0,00%  
  Procentuele onzekerheid 0,00%  

E. Saldibalans (€ x 1000)

Art. nr. Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F +O Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave    
3 Liquide middelen
5 Uitgaven buiten begrotingsverband
6 Ontvangsten buiten begrotingsverband
7 Openstaande rechten
8 Extra-compabele vorderingen 45 305 32 039 32 039
9 Extra-comptabele schulden
10 Voorschotten 2 519 819
11 Garantieverplichtingen 1 195 369
12 Openstaande verplichtingen 15 436 528 4 920 57 000 61 920
13 Deelnemingen 159 875
14 Leningen u/g 709 000
14 Leningen o/g 709 000
15 Sluitrekening met VenW 372 259
  Totaal beoordeeld 21 147 157 36 959 57 000  
  (De tolerantiegrens wordt afgeleid van totaal beoordeeld)  
                 
  Totaal saldibalans 21 147 157            
  Procentuele fout 0,17% Tolerantiegrens niet overschreden  
  Procentuele onzekerheid 0,27% Tolerantiegrens niet overschreden  

F. Afgerekende voorschotten (€ x 1000)

  Omschrijving Verantwoord bedrag Fout Onzekerheid Totaal F + O Tolerantie overschreden? Onzekerheid over volledig-heid
      Rechtmatigheid Deugdelijke weergave Rechtmatigheid Deugdelijke weergave      
  Totaal afgerekende voorschotten 2 136 710    

GEBRUIKTE AFKORTINGEN

Op www.rekenkamer.nl staat een verklarende woordenlijst met begrippen die veel voorkomen in onze rapporten bij de jaarverslagen. Hieronder lichten wij een aantal begrippen toe die specifiek zijn voor dit rapport.

CW Comptabiliteitswet
VenW (Ministerie van) Verkeer en Waterstaat
Naar boven