32 317 JBZ-Raad

Nr. 387 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 februari 2016

Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda van de extra bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 25 februari 2016 in Brussel aan.

In de geannoteerde agenda treft u bij wetgevende voorstellen het interinstitutionele dossiernummer aan. De beschikbare documenten voor het betreffende dossier kunnen met dat nummer worden geraadpleegd via Extranet, de online databank voor Raadsdocumenten alsook via de online databank Eur-lex voor EU-wetgeving en -publicaties. Met dat nummer kan tevens worden nagegaan in welke Raadswerkgroep het voorstel op dat moment wordt behandeld, alsmede de stand van zaken in de Raad.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff

Geannoteerde agenda van de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, 25 februari 2016 te Brussel

I. Raad immigratie en asiel

Gemengd Comité

1. Migratie
  • a. stand van zaken en opvolging genomen maatregelen waartoe is besloten

  • b. toekomstige acties: (evt.) follow-up van de conclusies van de Europese Raad 18–19 februari

= gedachtewisseling

Tijdens de informele bijeenkomst van de JBZ-Raad van 25 januari jl. heeft het Voorzitterschap het belang benadrukt van het op korte termijn bereiken van resultaten, in combinatie met maatregelen voor de langere termijn. Het Voorzitterschap zal deze geleverde inspanningen agenderen tijdens de Europese Raad op 18–19 februari en spant zich daarnaast, samen met de Europese Commissie, voortdurend in om tot een Europese aanpak van de migratieproblematiek te komen.

2. Toepassing van artikel 26 van de Schengengrenscode en aanverwante onderwerpen

= gedachtewisseling

De Europese Commissie heeft op 2 februari jl. het verslag met betrekking tot de onaangekondigde Schengenevaluatie van Griekenland aangenomen. Het Schengenevaluatiemechanisme werd in oktober 2013 herzien, teneinde er zorg voor te dragen dat teams met deskundigen van lidstaten en eventueel agentschappen zoals Frontex onder leiding van de Europese Commissie, bezoeken aan lidstaten brengen om na te gaan hoe de Schengenvoorschriften worden toegepast. Ten gevolge van dit bezoek wordt een rapport opgesteld, wat aan de Schengenevaluatiecommissie wordt toegezonden waarna een advies zal worden uitgebracht. De Europese Commissie zal uiteindelijk het rapport via een uitvoeringshandeling vaststellen.

Het rapport over Griekenland gaat in op de situatie aan de Griekse buitengrenzen. Uit deze analyse blijkt dat er ernstige gebreken zijn in de wijze waarop Griekenland de buitengrens beheert. Het rapport is niet openbaar.

Op grond van het rapport heeft de Europese Commissie de Raad voorgesteld aanbevelingen aan te nemen voor maatregelen om de bij de evaluatie vastgestelde tekortkomingen te adresseren. Deze aanbevelingen moeten door de Raad worden goedgekeurd. Griekenland heeft daarna drie maanden de tijd om deze maatregelen uit te voeren. Blijft Griekenland na drie maanden in gebreke, dan kan de Europese Commissie de procedure van artikel 26 Schengengrenscode starten. Artikel 26 Schengengrenscode ziet op de procedure voor het instellen van het grenstoezicht door één of meer lidstaten aan alle of bepaalde delen van hun binnengrenzen, als uit Schengenevaluaties blijkt dat er sprake is van aanhoudende ernstige gebreken met betrekking tot buitengrenstoezicht die de openbare orde in de hele Schengenruimte bedreigen. In dat geval kan deze maatregel voor langere duur worden ingezet. De Commissie zal dan met een voorstel voor een aanbeveling moeten komen, al dan niet op verzoek van lidstaten, waarop de Raad vervolgens kan besluiten over te gaan tot herinvoering van het genoemde grenstoezicht aan binnengrenzen op grond van artikel 26 Schengengrenscode. Op basis van dit besluit kunnen binnengrenscontroles in beginsel voor 6 maanden worden uitgevoerd, met een maximale duur van 2 jaar.

3. Ontwerpverordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 562/2006 inzake het aanscherpen van de controles aan de hand van relevante databanken aan de buitengrenzen

= gedachtewisseling

Zie onder 5.

4. Ontwerpverordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2007/2004, Verordening (EG) nr. 863/2007 en Besluit 2005/267/EG van de Raad

= gedachtewisseling

Zie onder 6.

Raad wetgevende besprekingen

5. Ontwerpverordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 562/2006 inzake het aanscherpen van de controles aan de hand van relevante databanken aan de buitengrenzen

Interinstitutioneel dossiernummer 2015/0307 (COD)

= oriënterend debat/algemene oriëntatie

Het voorstel tot aanpassing van de Schengengrenscode ter versterking van controles aan de buitengrenzen, geeft invulling aan het verzoek uit de Raadsconclusies van 20 november 2015 om systematische controles aan de buitengrenzen van EU-burgers en hun familieleden met de nationaliteit van een derde land mogelijk te maken. De kabinetsappreciatie van dit voorstel is uw Kamer begin januari toegekomen.

Lidstaten hebben tijdens de behandeling van het voorstel een uitzonderingsbepaling voor systematische controles op luchthavens bepleit, hierover moet in de Raad nog overeenstemming worden bereikt. Het Voorzitterschap streeft ernaar om tijdens deze JBZ-Raad een Raadspositie op het voorstel van de Europese Commissie te bereiken. Op het moment van schrijven is deze Raadspositie nog niet geformuleerd.

De inhoudelijke behandeling van het voorstel door het Europees Parlement is nog niet van start gegaan. Het Voorzitterschap kijkt uit naar een voortvarende samenwerking met het Europees Parlement en zal daar ook actief het initiatief toe nemen.

6. Ontwerpverordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2007/2004, Verordening (EG) nr. 863/2007 en Besluit 2005/267/EG van de Raad

Interinstitutioneel dossiernummer 2015/0310 (COD)

= oriënterend debat

Het Voorzitterschap heeft de inhoudelijke behandeling van het voorstel voor een Europese Grens- en Kustwacht opnieuw geagendeerd. De informele bijeenkomst van de JBZ-Raad van 25 januari jl., heeft politieke sturing op de meest betwiste onderdelen van het voorstel opgeleverd, zoals gemeld aan uw Kamer in het verslag. Tijdens deze bijeenkomst zal de stand van zaken op het dossier worden besproken.

Op 14 januari heeft een eerste gedachtewisseling plaatsgevonden tussen de Europese Commissie en het Europees Parlement. Het Voorzitterschap kijkt uit naar een voortvarende samenwerking met het Europees Parlement en zal daartoe ook actief het initiatief nemen.

7. Diversen wetgevend

Het Voorzitterschap zal de Raad informeren over de stand van zaken van lopende onderhandelingen over wetgevingsvoorstellen.

Raad niet-wetgevende besprekingen

8. Migratie
  • a. stand van zaken en opvolging genomen maatregelen waartoe is besloten

  • b. toekomstige acties: (evt.) follow-up van de conclusies van de Europese Raad 18–19 februari

= gedachtewisseling

Zie onder 1.

9. Toepassing van artikel 26 van de Schengengrenscode en aanverwante onderwerpen

= gedachtewisseling

Zie onder 2.

II. Bijeenkomst met landen Westelijke Balkanroute

Net als tijdens de informele JBZ-Raad op 25 januari jl., alsook de informele bijeenkomst van de Raad Buitenlandse Zaken op 6 februari jl., zal het Voorzitterschap en marge van deze Raad een bijeenkomst organiseren met landen op de Westelijke Balkanroute. Voorkomen moet worden dat door progressieve grenssluitingen de situatie op deze route destabiliseert. Hiervoor is in de komende weken actie nodig.

Naar boven