Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2015
Bij de regeling van werkzaamheden van 3 december 2015 jl. is verzocht om een brief
over de toepassing van Schengen naar aanleiding van bericht «Leaked document reveals
EU plans to suspend Schengen for two years» (Eulawanalysis.blogspot.be, 2 december
2015) (Handelingen II 2015/16, nr. 33, Regeling van Werkzaamheden). Mede namens de
Minister van Buitenlandse Zaken informeer ik u als volgt.
Het is evident dat de huidige situatie van migranten en vluchtelingen de toepassing
van Schengen onder druk zet. Het beheer van de buitengrenzen van de Schengen-zone
vindt daarbij onvoldoende plaats. De regering zet zich ervoor in om met de 26 Schengenlanden
en alle EU-lidstaten te komen tot een aanpak waarbij die toepassing gezamenlijk wordt
gerealiseerd.
Het Luxemburgse Voorzitterschap heeft gezien die achtergrond en situatie besloten
tot een bespreking van de huidige stand van zaken en aanpak. Die discussie vindt plaats
in de daarvoor aangewezen overlegorganen, de raad van ministers van Justitie en Binnenlandse
zaken van 4 december, voorbereid door Coreper. Om de discussie te stimuleren is door
het Voorzitterschap een inventarisatie gemaakt van de huidige stand van zaken en de
juridische kaders die daarin van toepassing zijn. Dat document vond zijn weg naar
de publiciteit.
In die voorbereiding is een zakelijk overzicht gegeven van de huidige stand van zaken.
Bovendien is aangegeven welke procedurele stappen en mogelijkheden bestaan om te komen
tot een tijdelijke maatregelen. Deze zijn vastgelegd in de Schengengrenscode. De voorbereidingen
zijn niet gericht op specifieke landen; evenmin zijn er besluiten genomen over de
tijdelijke schorsing van Schengen-toepassing.
Tegen bovenstaande achtergrond besprak de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken op 4 december
de stand van zaken. In de rapportage aan uw kamer zal, zoals gebruikelijk, verslag
worden gedaan van de Raad.
De Raad wijdde een uitgebreide discussie aan de huidige stand van zaken en de toekomst
van Schengen. De nadruk lag in het debat op de noodzaak om op voortvarende wijze,
aantoonbaar en resultaatgericht invulling te geven aan effectief beheer van buitengrenzen.
Daarbij is door landen aan de Schengen-buitengrenzen aangegeven welke verdergaande
stappen gezet worden bij het beheer van die buitengrenzen. Onder die stappen vallen
ook verdergaande samenwerking met Frontex en buurlanden alsmede het inzetten van Europese
instrumenten zoals de Rapid Border Intervention Teams. Andere Schengen- en EU-partners
hebben aangegeven verder te werken aan samenwerking, de implementatie van gemaakte
afspraken en informatiedeling.
Daarnaast werd bij herhaling aangegeven dat bij de komende voorstellen voor versterkt
grensbeheer en wetgeving rondom Frontex de noodzaak bestaat tot verdergaande stappen
in het vormgeven van gezamenlijk beheer van de buitengrenzen, inclusief adequate instrumenten
om dat te borgen als dat beheer inadequaat blijkt.
Nederland heeft in de discussie aangegeven dat het hecht aan een gezamenlijke inzet
met alle 26 Schengenlanden en alle EU-lidstaten. Daarbij is ook gewezen op de noodzaak
dat alle landen hun verantwoordelijkheid nemen en invulling geven aan de gemaakte
afspraken. Die noodzaak is er om de verworvenheden van Schengen te behouden en om
te voorkomen dat de toepassing van Schengen verder onder druk komt te staan.
Op basis van de discussie concludeerden het voorzitterschap en de commissie dat verhoogde
aandacht nodig is voor het adequaat beheer van de buitengrenzen. Als prioriteit daarbij
is nadruk gelegd op de implementatie van bestaande afspraken en verplichtingen. Daarnaast
zullen de komende voorstellen van de Commissie over grenzen, Frontex en over de Dublin-verordening
rekening houden met de inbreng uit de Raad. De Commissie zal een en ander actief monitoren
in de komende periode, en betrekken bij komende voorstellen.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
K.H.D.M. Dijkhoff