32 317 JBZ-Raad

Nr. 258 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 november 2014

Hierbij bieden wij u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de geannoteerde agenda van de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 4 en 5 december 2014 in Brussel en een recent monitoringsoverzicht (4e kwartaal 2014) van JBZ-dossiers aan1.

In de geannoteerde agenda treft u bij wetgevende voorstellen het interinstitutionele dossiernummer aan. Via de online databank van de interinstitutionele procedures, PreLex, kunnen met dit nummer de belangrijkste fases van het EU-besluitvormingsproces worden gevolgd. De beschikbare documenten kunnen met dat nummer worden geraadpleegd via Extranet, de online databank voor Raadsdocumenten.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven

Geannoteerde agenda van de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, 4–5 december 2014 te Brussel

I. Immigratie en Asiel

Gemengd Comité

1. Maatregelen om migratiestromen te beheersen

= informatie van de Commissie en EDEO

De Europese Commissie en de EDEO (Europese Dienst voor Extern Optreden) zullen aan de Raad informatie verstrekken in het licht van de Raadsconclusies «Taking action to better manage migratory flows» die de JBZ-Raad op 10 oktober jl. aannam. In deze Raadsconclusies worden prioritaire acties in het kader van het beheer van migratiestromen rond de Middellandse Zee en in het bijzonder de Taskforce Middellandse Zee (TFM) uitgelicht en nader ingevuld. Het gaat hierbij om acties gericht op de versterking van samenwerking met derde landen, de versterking van het grensmanagement en de rol van Frontex, afspraken omtrent de volledige toepassing van het acquis inzake de opvang en registratie van illegale immigranten en asielzoekers, en manieren om de hoge migratiedruk in bepaalde lidstaten te kanaliseren. Onderdeel van de acties is de nieuwe Frontex operatie «Triton», die op 1 november jl. van start is gegaan. Voor deze operatie zijn de twee bestaande Frontex operaties Hermes en Aeneas samengevoegd. De primaire doelstelling van de operatie is grenstoezicht. Net als veel andere lidstaten draagt Nederland met personele en materiële inzet bij aan de operatie.

Nederland acht met name de voortvarende uitvoering van de maatregelen op het terrein van samenwerking met derde landen en de implementatie van het Gemeenschappelijk Europees Asielstelsel, waaronder het afnemen van vingerafdrukken en de aanpak van mensensmokkel van belang.

Op 27 november a.s. organiseert het Italiaans voorzitterschap, mede op Nederlands initiatief een werkdiner voor de ministers van Immigratie en Buitenlandse Zaken. Het werkdiner is bedoeld om bij de aanpak van de migratiestromen de samenwerking tussen de interne en externe dimensie te versterken. Nederland zal hierbij aandacht vragen voor betere coherentie en communicatie tussen de lidstaten, tussen lidstaten en de Europese Commissie en EDEO en tussen de verschillende onderdelen van de Europese Commissie.

2. Functioneren Schengenruimte

= 6e tweejaarlijkse rapportage over functioneren van de Schengenruimte

– Informatie

De Raad zal – conform de Raadsconclusies van maart 2012 – door de Commissie middels haar halfjaarlijkse verslag worden geïnformeerd over het functioneren van de Schengenruimte. Op basis van deze rapportages van de Commissie kan de Raad beter politieke sturing geven, en wordt de samenhang tussen de verschillende initiatieven ten behoeve van de versterking van de Schengenruimte geborgd. Op het moment van schrijven, is dit verslag nog niet beschikbaar.

= Eindrapport en Raadsconclusies over 15 jaar Schengenevaluaties in de Raad

– Informatie

Met Verordening 1053/2013 is het evaluatie- en monitoringsmechanisme voor de implementatie van het Schengen-acquis gewijzigd en daarmee ook de rol van de Raad. Hoewel het mechanisme in de kern een peer to peer-mechanisme blijft, krijgt de Commissie een grotere rol. De Raad zal zich conform de Verordening blijven bezighouden met de discussie over en vaststelling van de toekomstige Raadsconclusies ten aanzien van geëvalueerde lidstaten. In voorliggende Raadsconclusies wordt een overzicht gegeven van de taken die de Raad in het kader van het aangepaste mechanisme op zich zal nemen. Aan de conclusies is een document gehecht dat een overzicht geeft van de ontwikkelingen van het Schengenacquis in de afgelopen vijftien jaar. Nederland kan instemmen met de raadsconclusies. Op dit agendapunt wordt geen inhoudelijke discussie voorzien in de Raad. Het Voorzitterschap zal dit punt naar verwachting wel als zodanig agenderen, zodat het einde van vijftien jaar Schengenevaluaties kan worden gemarkeerd.

3. (mgl) Ontwerpbesluit van de Raad betreffende het kader voor de volledige toepassing van de bepalingen van het Schengenacquis in de Republiek Bulgarije en in Roemenië

= stand van zaken

Het ontwerpbesluit van de Raad betreffende het kader voor de volledige toepassing van de bepalingen van het Schengenacquis in Bulgarije en in Roemenië staat als «mogelijk» op de agenda. Op het moment van schrijven lijkt dit onderwerp op deze JBZ-Raad als stand van zaken te worden geagendeerd.

Nederland heeft steeds op basis van de relevante ontwikkelingen, in het bijzonder de voortgang die door Roemenië en Bulgarije geboekt wordt op het gebied van de hervormingen van de rechtsstaat en de strijd tegen corruptie, zijn standpunt bepaald inzake het kunnen toetreden van beide landen tot de Schengenzone. Hierover vindt consultatie met andere lidstaten plaats. In de Raad kan Nederland de stand van zaken aanhoren.

Begin 2015 zal het volgende rapport van de Europese Commissie betreffende de voortgang van Roemenië onder het Coöperatie- en Verificatiemechanisme (CVM) verschijnen.

4. Diversen

= informatie over wetgevende dossiers

– Voorstel van de Europese Commissie voor een Verordening van hetEuropees parlement en de Raad betreffende de visumcode van de Unie(Visumcode) (herschikking)

– Voorstel voor een Verordening van het Europees parlement en de Raad tot vaststelling van een rondreisvisum en tot wijziging van de Schengenuitvoeringsovereenkomst en van de Verordeningen (EG) nr. 562/2006 en (EG) nr. 767/2008.

Visumcode en rondreisvisum:

De eerste bespreking van de nieuwe Visumcode in de Raadswerkgroep Visa zal naar verwachting binnen enkele maanden worden afgerond. Daarna zal een aanvang worden gemaakt met de artikelsgewijze bespreking van het rondreisvisum. In een oriënterende ronde hebben veel lidstaten, waaronder Nederland, aangegeven kritisch te staan ten opzichte van het rondreisvisum vanwege de beperkte mogelijkheden van controle en handhaving.

Het Europees parlement heeft een rapporteur benoemd voor de herschikking van de Visumcode (Lopez Aguilar -S&D) en voor het rondreisvisum (Hortefeux -EVP). De inhoudelijke behandeling in het EP moet nog starten.

Slimme-grenzenpakket:

Op basis van de inbreng van de lidstaten in de eerste lezing is in de periode maart-september 2014 onder leiding van de Commissie een technische studie verricht naar verschillende denkbare modaliteiten van het Entry Exit Systeem (EES) en het Registered Travelers Systeem (RTP). Deze studie is in nauwe samenwerking met de lidstaten en het agentschap eu-LISA uitgevoerd. De uitkomsten van deze studie zijn in de Raadswerkgroep grenzen in oktober jl. op hoofdlijnen besproken. De uitkomsten van deze studie zijn op 16 oktober eveneens aan het Europees parlement gepresenteerd waar een debat over de studie heeft plaatsgevonden. De Commissie heeft in haar studie gekeken naar de modaliteiten met betrekking tot vijf verschillende processen/onderwerpen:

  • 1. het grensproces

  • 2. biometrie

  • 3. dataset

  • 4. architectuur van het EES en RTP systeem

  • 5. verschillende scenario’s voor de uitvoering in de pilot in 2015

Op het eerste gezicht kan uit de studie kan worden geconcludeerd dat de oorspronkelijke voorstellen van de Commissie op voor Nederland essentiële punten aanpassing behoeven, bijvoorbeeld een eenvoudiger en sneller registratieproces in het EES en voor een RTP-aanvraag. Verder worden in de technische studie ook voor de bewaartermijnen en toegang voor de rechtshandhavingdiensten tot het EES verschillende scenario’s geschetst. In de huidige voorstel EES wordt nog steeds uitgegaan van een bewaartermijn van zes maanden en is er vooralsnog niet voorzien in toegang voor de rechtshandhaving tot het EES. Deze onderwerpen zijn nog onderwerp van onderhandeling in Brussel. In reactie op de schriftelijke vragen van de EK hebben we onze algemene afwegingen ten aanzien van deze onderwerpen geschetst.

Doordat het rapport van de studie zeer omvangrijk en gedetailleerd is, wordt de uitkomst van de studie nog grondig door de lidstaten bestudeerd. Dit geldt ook voor de Nederlandse autoriteiten. Conform de toezegging aan de Tweede Kamer wordt deze voor het kerstreces geïnformeerd over de uitkomsten van de technische studie en het algemene standpunt van het kabinet hierop.

Voor wat betreft de activiteiten in de komende periode op dit dossier kan het volgende worden gemeld. Op basis van de reacties van de Raad en het EP op de studie zal de Commissie de Terms of Reference voor het proefproject opstellen. De verwachting is dat deze Terms of Reference nog dit jaar wordt vastgesteld. Zoals bekend zal dit proefproject in 2015 worden uitgevoerd. In het proefproject worden de verschillende modaliteiten die in de studie als best werkbaar worden benoemd getest in de praktijk. Daarnaast kunnen de lidstaten op basis van de resultaten van het proefproject hun definitieve standpunten bepalen.

Raad wetgevende besprekingen

5. Diversen

Het Voorzitterschap informeert de Raad over de stand van zaken in diverse wetgevende dossiers.

Raad niet-wetgevende besprekingen

6. Functioneren Schengenruimte

= 6e tweejaarlijkse rapportage over functioneren van de Schengenruimte

– Informatie

= eindrapport en Raadsconclusies over 15 jaar Schengenevaluaties in de Raad

– Informatie

Zie onder I.2

7. Maatregelen om migratiestromen te beheersen

= informatie van de Commissie en EASO

Zie I.1

8. (mgl) Toetreding van Bulgarije en Roemenië tot het Schengenacquis

= stand van zaken

Zie I.3

9. Diversen

= terugkoppeling van de EU-VS ministeriële JBZ-bijeenkomst

– Informatie van het Voorzitterschap

Op 13 november 2014 heeft Europees Commissaris voor Migratie and Binnenlandse Zaken, Dimitris Avramopoulos, zijn eerste officiële bezoek aan de VS gebracht. In deze EU-VS ministeriele bijeenkomst is gesproken over het Visa Waiver programma, de stand van zaken in de onderhandelingen over de EU-VS overkoepelende overeenkomst betreffende gegevensbescherming en die in onderhandelingen over de Safe Harbour overeenkomst. Tijdens de onderhavige JBZ-raad zal de Commissie verslag uitbrengen van deze besprekingen.

II. Veiligheid en Justitie, Grondrechten en Burgerschap

Gemengd Comité

10. (mgl) Voorstel voor een richtlijn van het Europees parlement en de Raadbetreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband metde verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met hetoog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging vanstrafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffendehetvrije verkeer van die gegevens

= stand van zaken

Het Voorzitterschap zal informatie geven over de stand van zaken van de richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging. Hier wordt verwezen naar de brief van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 3 november 2014 «Stand van zaken inzake de onderhandelingen in Brussel over de algemene verordening gegevensbescherming en de richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging».2

Raad wetgevende besprekingen

11. Voorstel voor een verordening van het Europees parlement en de Raadbetreffende de bescherming van individuen in verband met de verwerkingvan persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens(algemene verordening gegevensbescherming)

Interinstitutional file: 2012/0011 (COD)

= gedeeltelijke algemene benadering/oriënterend debat

Het Voorzitterschap stelt zich ten doel om een verdere gedeeltelijke algemene benadering te bewerkstelligen op in elk geval de onderwerpen gegevensverwerking voor de publieke sector (artikelen 1, 2, 6 en 21) en bijzondere verwerkingen (Hoofdstuk IX).

Het Voorzitterschap heeft na het bereiken van een politiek akkoord over de keuze van instrument (een verordening) de taak om de consequenties van die keuze te vertalen in een goed afgestemde mate van vrijheid van de nationale wetgevers om ten behoeve van gegevensverwerking door de overheid wetgeving te kunnen vaststellen.

Een aantal lidstaten, waaronder een zeer grote lidstaat, heeft altijd het standpunt ingenomen dat bestaande wettelijke voorschriften soms strenger zijn dan de verordening, zodat de verordening in feite een verlaging van het niveau van gegevensbescherming is. Daar tegenover staat het belang van de datasubjecten die in beginsel mogen verwachten dat de overheden overal in de Unie een gelijk niveau van grondrechtenbescherming bieden, dus ook van gegevensbescherming. Hoewel de overheidssector door haar aard geen object van harmonisatie kan zijn, bestaat er wel behoefte aan voldoende armslag voor de wetgever om in het algemeen belang regels te kunnen stellen die gegevensverwerking voor publieke doelen op ruime schaal mogelijk maakt, zonder de bescherming van gegevens uit het oog te verliezen. Nederland heeft zich daar zeer actief voor beijverd. Met het voorstel van het Voorzitterschap dat er voor de overheid ruimte bestaat om met specifieke voorschriften de zeer ruim geformuleerde bepalingen van de verordening in te kunnen vullen, kan worden ingestemd. Voorzichtigheid is op zijn plaats om de ook nu al bestaande mogelijkheid om bij (nationale) wet uitzondering op de rechten van de betrokkene te kunnen maken op Europees niveau aan aanvullende voorwaarden te binden. Het voorstel is in dit opzicht nog niet goed uitgebalanceerd.

Voor dit voorstel wordt een voldoende meerderheid in de Raad verwacht. De Commissie zal dit naar verwachting eveneens steunen. Het Europees parlement is nationale wetgevers vermoedelijk minder gunstig gezind.

Het hoofdstuk inzake de bijzondere verwerkingen houdt direct verband met de publieke sector. Het gaat hier immers om de afstemming tussen de verordening enerzijds en anderzijds de sterk nationaal bepaalde regelingen over de vrijheid van meningsuiting, openbaarheid van bestuur, hergebruik van overheidsinformatie, het arbeidsrecht, wetenschappelijke, historische en statistische verwerkingen, openbare archieven en verwerking door kerkgenootschappen.

Over het grootste deel van deze voorstellen is Nederland tevreden. Ontevreden is Nederland nog altijd over de neiging om gegevensverwerkingen voor wetenschappelijke doeleinden aan restricties te binden. Nederland ziet daarin een rem op innovatieve toepassingen en een ongerechtvaardigde beperking van de vrijheid van wetenschappelijk onderzoek. Het is op het moment van schrijven nog onduidelijk in hoeverre daarmee rekening wordt gehouden.

Omstreden is een bepaling voor de gegevensverwerking door kerkgenootschappen. Deze bepaling werpt in het licht van de vrijheid van godsdienst meer vragen op dan die beantwoordt. Nederland ziet dan ook geen redenen om de huidige bepaling te steunen. Nederland heeft een voorkeur voor het niet in de tekst opnemen van een specifieke regeling, al is Nederland zich bewust van de behoefte van een zeer grote lidstaat om daartoe toch over te gaan. Ook voor deze bepaling geldt dat het op moment van schrijven onzeker is hoe de ontwikkeling zich voltrekt.

Er is daarom ook nog onvoldoende zicht op het krachtenveld tussen de lidstaten en in het Europees parlement.

Indien mogelijk wil het Voorzitterschap ook een algemeen akkoord bereiken op het onderwerp samenwerking tussen de toezichthouders (Hoofdstukken VI, VII en VIII). Op het moment van schrijven is echter nog onduidelijk of de besprekingen zo ver gevorderd zijn dat dit mogelijk is. Indien dit niet mogelijk is, zal het Voorzitterschap vrijwel zeker een vraagpuntennotitie voor de Raad agenderen om meer duidelijkheid over de standpunten op politiek vlak te verkrijgen.

12. Voorstel voor een richtlijn van het Europees parlement en de Raadbetreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband metde verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met hetoog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging vanstrafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffendehetvrije verkeer van die gegevens

Interinstitutional file: 2012/0010 (COD)

= stand van zaken

Zie II.10.

13. Voorstel voor een verordening van de Raad tot instelling van het Europees Openbaar Ministerie

Interinstitutional file: 2013/0255 (APP)

= oriënterend debat

Na de discussie over het EOM tijdens de JBZ-Raad van 10 oktober jl. hebben er nog verschillende besprekingen over het voorstel voor het EOM plaatsgevonden op technisch niveau. Deze besprekingen hebben echter niet geresulteerd in overeenstemming over de door het Italiaanse Voorzitterschap opgestelde tekst voor de artikelen 1–33 van de ontwerpverordening (zie document 14710/14). Om die reden heeft het Voorzitterschap inmiddels besloten tijdens de komende JBZ-Raad niet langer aan te koersen op het bereiken van een voorlopig politiek akkoord over deze tekst en zal het in plaats daarvan de stand van zaken in de onderhandelingen schetsen. Mogelijk zal het Voorzitterschap daarnaast nog een inhoudelijk thema gerelateerd aan een of meer van deze artikelen agenderen ter bespreking door de JBZ-Raad, maar welk thema dit zal zijn, is op dit moment nog niet bekend.

Nederland zal tijdens deze Raad geen positie innemen inzake het Europees Openbaar Ministerie.

14. Voorstel voor een Verordening van het Europees parlement en de Raadbetreffende het EU-Agentschap voor justitiële samenwerking instrafzaken (Eurojust)

Interinstitutional file: 2013/0256 (COD)

= Gedeeltelijk algemene benadering

De technische besprekingen over de ontwerpverordening inzake Eurojust zijn onder het Italiaanse Voorzitterschap dusdanig ver gevorderd dat een voorlopig politiek akkoord over het grootste deel van de tekst van de ontwerpverordening tijdens de komende JBZ-Raad naar verwachting haalbaar zal zijn. Het hoofdstuk over dataprotectie en alle verwijzingen naar het EOM in de tekst zullen overigens geen deel uitmaken van dit voorlopige politieke akkoord. Nederland kan in grote lijnen instemmen met het resultaat van de onderhandelingen. Dat geldt in het bijzonder voor de bepalingen over de versterking van de interne organisatie van Eurojust, de positie van de nationale leden in relatie tot de autoriteiten in hun lidstaat, de handhaving van de bestaande verplichting voor lidstaten informatie aan Eurojust te leveren over bepaalde vormen van grensoverschrijdende criminaliteit, de grotere betrokkenheid van het Europees parlement en nationale parlementen bij het functioneren van Eurojust, alsmede de markering van de positie van de Raad ten opzichte van dit agentschap. De belangrijkste resterende discussiepunten betreffen de eerdergenoemde informatieverplichting, die voor een kleine groep lidstaten niet ver genoeg gaat, en het compensatiemechanisme voorzien voor die lidstaten waaruit de President of een van de vicePresidenten van Eurojust afkomstig is. Tezamen met een drietal aantal andere lidstaten heeft Nederland vraagtekens geplaatst bij de regeling die in de ontwerpverordening is voorzien voor openbaarheid van documenten, maar naar verwachting zullen de overige lidstaten daarmee akkoord kunnen gaan.

15. Voorstel voor een richtlijn van het Europees parlement en de Raad inzakede versterking van bepaalde aspecten van het vermoeden van onschulden van het recht om in strafprocedures bij het proces aanwezig te zijn

Interinstitutional file: 2013/0407 (COD)

= Algemene benadering

De Minister van Veiligheid en Justitie heeft toegezegd in de geannoteerde agenda’s voor de JBZ-Raad los van de agendering van de Raad, in te gaan op de stand van zaken rond van onderhandelingen over de voorstellen voor

  • a) een richtlijn betreffende voorlopige rechtsbijstand voor verdachten en beklaagden wie de vrijheid is ontnomen en rechtsbijstand in procedures ter uitvoering van een Europees aanhoudingsbevel (COM(2013)824);

  • b) een richtlijn betreffende procedurele waarborgen voor kinderen die verdachte of beklaagde zijn in een strafprocedure (COM(2013)822);

  • c) een richtlijn inzake de versterking van bepaalde aspecten van het vermoeden van onschuld en van het recht om in strafprocedures bij het proces aanwezig te zijn (COM(2013)821).

Op de agenda van de Raad staan de richtlijn inzake de versterking van de presumptie van onschuld en de richtlijn betreffende voorlopige rechtsbijstand (punt II.17 van deze agenda).

Onschuldpresumptie

De richtlijn wil het recht van personen om voor onschuldig te worden gehouden totdat zij schuldig zijn bevonden aan het plegen van een strafbaar feit – vaak ook aangeduid als de «onschuldpresumptie» – versterken. Autoriteiten dienen zich te onthouden van uitingen over verdachten als zouden zij reeds veroordeeld zijn. Voorts dient de bewijslast in strafzaken te rusten op het Openbaar Ministerie. Verder zijn verdachten niet verplicht om voor zichzelf belastende verklaringen af te leggen noch om medewerking te verlenen aan een strafrechtelijk onderzoek waarin zij als verdachte gelden. Verdachten komt bovendien een zwijgrecht toe; zij dienen hierop door middel van een cautie te worden gewezen. Ten slotte wil de richtlijn het recht van de verdachte om aanwezig te zijn bij berechting versterken. Het gaat in dit verband om algemene uitgangspunten voor wat doorgaans wordt aangeduid als de verstekregeling. Dit laatste onderdeel van de richtlijn staat in beginsel los van het recht op het vermoeden van onschuld.

Het Voorzitterschap vraagt de Raad om in te stemmen met een algemene benadering. Tijdens de vergadering van Coreper van 20 november jl. is overeenstemming bereikt over de tekst die aan de Raad zal worden voorgelegd. Indachtig de bijzondere belangstelling die deze richtlijn in zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer geniet en het bijzonder hoge tempo van de onderhandelingen en het korte tijdsbestek waarin de tekst voor de algemene benadering tot stand is gekomen, is het eerder gemelde parlementaire voorbehoud daarbij in stand gelaten. Dit om te borgen dat effectief recht wordt gedaan aan de gemaakte informatieafspraken. Het kabinet is voornemens met de tekst van de algemene benadering in te stemmen. In het navolgende wordt dit standpunt nader toegelicht, in het licht van de standpuntinname in het BNC-fiche en van de bijgestelde Nederlandse inzet, zoals deze uiteen is gezet in de geannoteerde agenda van de JBZ-Raad van oktober 2014.

Het kabinet hecht zeer aan een adequate handhaving van het recht op vermoeden van onschuld en het recht om bij de zitting in het strafproces aanwezig te zijn. Toch heeft het kabinet zowel de subsidiariteit als de proportionaliteit van het richtlijnvoorstel in het BNC-fiche negatief beoordeeld. Bij het bepalen van het oordeel over de subsidiariteit is een van de leidende criteria geweest het wel of niet bestaan van lacunes in de strafrechtelijke samenwerking. Het kabinet is van oordeel dat van een lacune geen sprake is en dat de noodzaak voor een richtlijn ter zake van deze rechten niet is aangetoond. Voornoemde rechten zijn reeds verankerd in het nationale strafprocesrecht van de lidstaten en worden daarnaast beschermd door het EVRM, waaraan alle lidstaten zijn gebonden. Ook bevatte het voorstel hoofdzakelijk bepalingen van algemene aard, waarvan de interpretatie bij zowel de implementatie door de lidstaten als in de (internationale) rechtspraak op voorhand zou kunnen verschillen. Conform de toezegging aan de Tweede Kamer is de Nederlandse twijfel ten aanzien van de rechtsgrondslag, subsidiariteit en proportionaliteit actief uitgedragen, zowel op hoogambtelijk als op raadswerkgroepsniveau.

In de onderhandelingen bleek al snel dat Nederland vrijwel geïsoleerd stond in de beoordeling van de subsidiariteit en proportionaliteit van deze richtlijn. Nederland heeft zich vervolgens constructief – en waar nodig constructief-kritisch – opgesteld en een actieve bijdrage geleverd aan de onderhandelingen. Daarbij was de Nederlandse inzet, zoals ook uiteen is gezet in de geannoteerde agenda van de JBZ-Raad van oktober 2014, erop gericht om de bepalingen en de daaruit voortvloeiende verplichtingen zo helder mogelijk verwoord te krijgen. Ten aanzien van die verplichtingen heeft Nederland bepleit om zo dicht mogelijk bij de verplichtingen en waarborgen te blijven, zoals deze voortvloeien uit artikel 6 van het EVRM en de uitleg die daaraan wordt gegeven in de jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Daarbij is ook in het oog gehouden dat de richtlijn een goede balans dient te bevatten tussen de rechten van de verdachte enerzijds en het opsporingsbelang en een efficiënt strafproces anderzijds.

De Nederlandse inspanningen hebben resultaat gehad en de tekst is gedurende de onderhandelingen op verschillende – voor Nederland belangrijke – punten aangepast. Zo is meer aansluiting gezocht bij de jurisprudentie van het EHRM en zijn er in verschillende artikelen van het voorstel waarborgen aangebracht die zorgen voor een juiste balans tussen de rechten van de verdachte enerzijds en het opsporingsbelang en een efficiënt strafproces anderzijds. Dat betreft bijvoorbeeld het voorgestelde vierde lid van artikel 8, dat erin voorziet dat een verdachte tijdelijk van de zitting kan worden verwijderd. Op voordracht van Nederland is nader gespecificeerd dat dit een bevoegdheid betreft die niet de nationale autoriteiten in het algemeen maar de rechter toekomt en dat die bevoegdheid alleen mag worden uitgeoefend wanneer daarbij de rechten van de verdediging worden gerespecteerd. Daarnaast is in artikel 5, tweede lid, nader omschreven onder welke voorwaarden aannames van feitelijke of juridische aard («presumptions of fact and law») gehanteerd mogen worden. Ook in dat verband is eerbiediging van de rechten van de verdediging een vereiste. Tegelijkertijd biedt die tekst voldoende ruimte voor het systeem van kentekenaansprakelijkheid, zoals dat in Nederland gehanteerd wordt in de Wet administratierechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wet Mulder) en dat door het EHRM in overeenstemming met artikel 6 EVRM is bevonden. Hierover is uw Kamer geïnformeerd in de brief van de Minister van Veiligheid en Justitie van 13 november 2014. Een andere aanpassing waar Nederland zich voor heeft ingezet, is de toevoeging aan overweging 13 dat rekening dient te worden gehouden met de parlementaire immuniteit bij het tegengaan van uitingen over de schuld van een verdachte, voordat deze definitief is veroordeeld, door publieke autoriteiten.

Het geheel overziend is het kabinet tevreden met gemaakte vorderingen. De tekst bevat naar de mening van het kabinet een voldoende basis om gedurende de triloog met het Europees parlement verder aan te werken. De recente ervaring leert dat ook deze fase van het proces de mogelijkheid biedt tot nadere reflectie en verdere verduidelijking en verbetering van de tekst. De verwachting is dat ook de andere lidstaten met de tekst van de algemene benadering zullen instemmen. De meeste lidstaten hebben zich gedurende de onderhandelingen zeer flexibel opgesteld en de bereidheid tot compromissen bleek bijzonder groot. Het Europees parlement heeft nog geen verslag opgesteld over deze richtlijn. Het Europees parlement hecht in het algemeen zeer aan het versterken van de rechten van verdachten en zal naar verwachting streven naar een hoger beschermingsniveau en een uitbreiding van de reikwijdte van de richtlijn.

Procedurele waarborgen voor kinderen

Zoals aan uw Kamer is geïnformeerd, werd op de JBZ-raad van 5 en 6 juni jl. een algemene oriëntatie bereikt in de Raad over het voorstel voor een richtlijn van het Europees parlement en de Raad ter zake procedurele waarborgen voor kinderen die verdachte of beklaagde zijn in een strafprocedure. Het Europees parlement heeft nog geen positie vastgesteld. Nadat het Europees parlement haar positie heeft bepaald kan de triloog tussen de Raad en het Europees parlement starten. Dit zal ten vroegste eind van dit jaar of begin van volgend jaar zijn.

16. Voorstel voor een richtlijn betreffende voorlopige rechtsbijstand voorverdachten en beklaagden wie de vrijheid is ontnomen en rechtsbijstandin procedures ter uitvoering van een Europees aanhoudingsbevel

Interinstitutional file: 2013/0409 (COD)

= Stand van zaken

Voor deze richtlijn is op de JBZ-raad een state of play geagendeerd, er vindt derhalve geen besluitvorming plaats. Over bepaalde onderdelen bestaat binnen de Raad brede consensus. Zo is, analoog aan de richtlijn ter zake toegang tot een raadsman, geëxpliciteerd dat bepaalde vormen van vrijheidsbeneming van korte duur – bijvoorbeeld ter vaststelling van de identiteit van betrokkene – niet onder de reikwijdte van de richtlijn vallen. Ook zijn veel lidstaten, waaronder Nederland, van oordeel dat de richtlijn geen verplichting voor de lidstaten dient te bevatten om te voorzien in gesubsidieerde rechtsbijstand voor een opgeëiste persoon in een lidstaat die een Europees aanhoudingsbevel uitvaardigt, ter aanvulling op de lidstaat die dat bevel ten uitvoer legt. Het belangrijkste punt dat door het volgend Voorzitterschap beslecht zal moeten worden is of de richtlijn dient te voorzien in uitzonderingen op het recht op voorlopige gesubsidieerde rechtsbijstand in strafprocedures. Nederland maakt deel uit van een brede coalitie lidstaten die vindt dat dat het geval dient te zijn. Naar verwachting zal onder Lets voorzitterschap worden toegewerkt naar een General Approach. Het Europees parlement zal naar verwachting in het voorjaar een verslag vaststellen.

17. Voorstel voor een verordening van het Europees parlement en de Raadtot wijziging van verordening (EG) nr. 1346/2000 van de Raadbetreffende insolventieprocedures

Interinstitutional file: 2012/0360 (COD)

= Politiek akkoord

Het Voorzitterschap heeft het voorstel voor een verordening tot wijziging van verordening nr. 1346/2000 betreffende insolventieprocedures voor algemene overeenstemming in eerste lezing geagendeerd.

De Commissie heeft eind 2012 voorgesteld om de Europese insolventieverordening te moderniseren, waarbij de verordening onder meer ook zou zien op pre-insolventiebeslissingen, betere doorstartmogelijkheden voor bedrijven, betere regels voor de afwikkeling van het faillissement van leden van een groep ondernemingen en een nauwere samenwerking tussen rechters en curatoren in grensoverschrijdende situaties. De verordening bepaalt met name welke rechter bevoegd is om faillissementsprocedures te openen en welk recht van toepassing is, en waarborgt in de hele Unie de erkenning van de hieruit voortvloeiende beslissingen.

Onder het Griekse Voorzitterschap heeft de JBZ-Raad in juni jl. met grote meerderheid ingestemd met een compromistekst voor de artikelen. Daarbij is uiteraard de nodige aandacht besteed aan de onderwerpen die door de JBZ-Raad van 5 en 6 december 2013 als belangrijk waren aangemerkt, te weten het belang van betere doorstart- en tweede-kans-mogelijkheden voor bedrijven, het vraagstuk van «forum shopping» met de bedoeling om het faillissement onder een voor de debiteur gunstiger regime af te wikkelen, de koppeling van de nationale faillissementsregisters via het e-justice portaal, privacy en een verbetering van de mogelijkheden om grensoverschrijdende groepsinsolventies af te wikkelen.

De Nederlandse inzet in de onderhandelingen is langs de al met de Tweede Kamer besproken zwaartepunten gelopen: introductie van de mogelijkheid tot opname van opgelegde bestuursverboden in de nationale faillissementsregisters, de invoering van mechanismen ter voorkoming van faillissementstoerisme, verbetering van de mogelijkheden om de continuïteit van bedrijven in financiële problemen te verbeteren en versterkte samenwerking tussen curatoren onderling, rechters onderling en de beide beroepsgroepen bij de afwikkeling van grensoverschrijdende faillissementen.

Op basis van de tekst die in de JBZ-Raad van juni jl. is overeengekomen, is onder het Italiaans voorzitterschap verder gewerkt aan de overwegingen van de preambule. Aansluitend is door het Italiaans voorzitterschap de triloog gestart met het Europees parlement. Het EP heeft in de triloog slechts een tweetal wensen naar voren gebracht.

De belangrijkste daarvan behelst de introductie van een meer concrete maatregel – in de vorm van een zogenaamde «suspect» periode van drie maanden – om forumshopping door bedrijven tegen te gaan. Dit, in aanvulling op de reeds door de Raad aangenomen maatregel om forumshopping door natuurlijke personen tegen te gaan (eveneens in de vorm van een «suspect» periode). Dat ook voor het bedrijfsleven een dergelijke maatregel moest worden geïntroduceerd is door Nederland gedurende de hele onderhandelingen bepleit en Nederland heeft het amendement van het Europees parlement dan ook verwelkomd.

In de tweede plaats wenste het Europees parlement als harde eis een zin toe te voegen aan de preambule die meebrengt dat bij de evaluatie over tien jaar bezien wordt op welke wijze de rechten van werknemers in faillissement versterkt kunnen worden. Hoewel Nederland hierbij aanvankelijk aarzelingen had, omdat nu al een voorschot wordt genomen op het vervolg van een evaluatie in de verre toekomst, blijkt er hiervoor ruime steun onder de lidstaten te zijn. Omdat ook Nederland in meer algemene zin streeft naar een socialer Europa, en gelet op de winst die er in de triloog al is bereikt op het punt van de forumshopping alsmede de brede steun onder de lidstaten voor het sociale EP-voorstel, is Nederland voornemens met het totaalpakket als uitkomst van de triloog in te stemmen.

18. Voorstel voor een Verordening van het Europees parlement en de Raadter bevordering van het vrije verkeer van burgers en bedrijven doorvereenvoudigde aanvaarding van bepaalde openbare akten in deEuropese Unie en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012

Interinstitutional file: 2013/0119 (COD)

= oriënterend debat over richtsnoeren

Tijdens de Raad zal worden gesproken over het voorstel voor een verordening ter bevordering van het vrije verkeer van burgers en bedrijven door vereenvoudigde aanvaarding van bepaalde openbare akten in de Europese Unie en tot wijziging van verordening (EU) nr. 1024/2012.

Er is nog geen definitief document voor de Raad beschikbaar. Al wel is duidelijk dat het Voorzitterschap voor zal stellen om politieke richtsnoeren vast te stellen, die zien op de beperking van de reikwijdte van de verordening tot openbare akten van de burgerlijke stand, op de mogelijkheid om gewaarmerkte vertalingen van documenten te verkrijgen die niet in de officiële taal van een lidstaat zijn gesteld, op de vaststelling van meertalige modelformulieren als vertaalhulp bij nationale openbare akten en de verhouding van de verordening tot internationale instrumenten ter zake de burgerlijke stand. De uitgangspunten van deze richtsnoeren komen grotendeels overeen met de uitkomsten van de JBZ-Raad van 8 en 9 juli en 9 en 10 oktober jl. In beginsel kan door Nederland worden ingestemd met deze richtsnoeren op voorwaarde dat hiermee geen onomkeerbare stappen worden gezet.

Nederland blijft kritisch over de meerwaarde van de verordening ten aanzien van al bestaande en goed werkende internationale instrumenten. Ook zijn de zorgen van Nederland, die door de meerderheid van de lidstaten worden gedeeld, nog niet weggenomen ten aanzien van langere termijnen voor acceptatie documenten voor burgers, hogere kosten voor lidstaten en fraude.

Het Europees parlement, tot slot, is voorstander van aanzienlijke uitbreiding van de reikwijdte van het voorstel, door ook de volgende documenten daaronder te brengen: documenten betreffende burgerrechten en kiesrechten; diploma's en opleidingscertificaten; gezondheidskwalificaties, waaronder het bewijs dat sprake is van een handicap; rijbewijzen, vliegbrevetten en dergelijke; documenten inzake belastingen en douanepapieren en sociale zekerheidsdocumenten.

19. Voorstel voor een verordening van het Europees parlement en de Raadtot wijziging van Verordening (EG) nr. 861/2007 van het EuropeesParlement en de Raad van 11 juli 2007 tot vaststelling van een Europeseprocedure voor geringe vorderingen en Verordening (EG) nr. 1896/2006van het Europees parlement en de Raad van 12 december 2006 totinvoering van een Europees betalingsbevelprocedure.

Interinstitutional file: 2013/0403 (COD)

= Algemene benadering

Tijdens de Raad spreken de lidstaten over het voorstel tot wijziging van Verordening (EG) nr. 861/2007 van het Europees parlement en de Raad van 11 juli 2007 tot vaststelling van een Europese procedure voor geringe vorderingen en Verordening (EG) nr. 1896/2006 van het Europees parlement en de Raad van 12 december 2006 tot invoering van een Europees betalingsbevelprocedure.

Het Italiaans Voorzitterschap heeft de Raad voor instemming een aangepaste versie van de ontwerpverordening voorgelegd. Het betreft een tekst waarin de uitkomsten van de onderhandelingen in de raadswerkgroepen zijn verwerkt. Mocht deze tekst worden aangenomen, dan zal deze tekst van de kant van de Raad het uitgangspunt zijn voor de onderhandelingen die nog plaats zullen vinden tussen de Raad, de Europese Commissie en het Europees parlement.

De belangrijkste wijzigingen in Verordening nr. 861/2007 inzake de Europese procedure voor geringe vorderingen op basis van de nu voorliggende tekst zijn:

  • een verruiming van het toepassingsbereik van de verordening tot vorderingen tot € 4.000, en

  • een verdere stimulering van de lidstaten om het gebruik van elektronische (tele)communicatiemiddelen in de procedure mogelijk te maken.

Nederland kan instemmen met de tekst die nu voorligt. Daarbij speelt een belangrijke rol dat mede naar aanleiding van de inzet van Nederland – dat daarbij steeds met een vaste groep lidstaten is opgetrokken – twee voor Nederland bezwaarlijk onderdelen in het voorstel zoals dat aanvankelijk door de Europese Commissie is gedaan, zijn aangepast:

  • een griffierechtenbepaling – waarbij een griffierechtenplafond werd voorgesteld – heeft plaats gemaakt voor een meer algemeen geformuleerde overweging in de preambule, waarin het uitgangspunt is opgenomen dat de gerechtskosten proportioneel moeten zijn en dat deze niet hoger mogen zijn dan de gerechtskosten die worden geheven in nationale procedures voor geringe vorderingen, en

  • de verplichting voor lidstaten om het gebruik van elektronische communicatiemiddelen specifiek voor de Europese procedure voor geringe vorderingen mogelijk te maken, is vervangen door een voorwaardelijke bepaling; indien het gebruik van deze communicatiemiddelen reeds mogelijk is in nationale procedures, dienen de lidstaten deze mogelijkheid ook te bieden in de Europese procedure voor geringe vorderingen.

In de Raad bestaat steun voor het voorliggende tekstvoorstel. Naar verwachting zal dan ook een algemene oriëntatie worden bereikt. Over het krachtenveld in het Europees parlement valt op dit moment nog niet veel te zeggen. De bespreking van het voorstel is als gevolg van de herverkiezing van het Europees parlement enigszins vertraagd. Men is daarmee nog maar zeer recent gestart.

20. (mgl)

a) Voorstel voor een betreffende de bevoegdheid, het toepasselijkerecht, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen op hetgebied van huwelijksvermogensrechtstelsels

Interinstitutional File: 2011/0059 (CNS)

= Stand van zaken

b) Voorstel voor een verordening betreffende de bevoegdheid, hettoepasselijke recht, de erkenning en de tenuitvoerlegging vanbeslissingen op het gebied van de vermogensrechtelijke gevolgen vangeregistreerde partnerschappen

Interinstitutional File: 2011/0060 (CNS)

Tijdens de Raad zal het Voorzitterschap mogelijk een overzicht van de stand van zaken geven van de voorstellen voor een verordening betreffende de bevoegdheid, het toepasselijke recht, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen op het gebied van huwelijksvermogensrechtstelsels en voor een verordening betreffende de bevoegdheid, het toepasselijke recht, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen op het gebied van de vermogensrechtelijke gevolgen van geregistreerde partnerschappen. Deze verordeningen geven uniforme regels die bepalen welk huwelijksvermogensrechtstelsel van toepassing is of welk recht de vermogensrechtelijke gevolgen van het geregistreerd partnerschap bepaalt in het geval van echtgenoten of geregistreerde partners uit verschillende lidstaten. Verder regelen zij welke rechter bevoegd is en dat gerechtelijke beslissingen en authentieke akten uit een lidstaat in de hele EU moeten worden erkend.

Tijdens deze bijeenkomst van de Raad is geen besluitvorming voorzien, enkel een weergave van de stand van zaken waarbij het Voorzitterschap wil laten zien hoever het met de onderhandelingen van dit dossier is gekomen.

Uitgangspunt van beide verordeningen is dat huwelijken en geregistreerde partnerschappen zoveel mogelijk gelijk behandelend dienen te worden en derhalve de regels in de verordening huwelijksvermogensrecht en de verordening betreffende de vermogensrechtelijke gevolgen voor geregistreerde partnerschappen waar mogelijk gelijk moeten luiden.

De thans voorliggende teksten zijn nog niet rijp voor besluitvorming. Nederland blijft zich inzetten voor een zo gelijk mogelijke behandeling van het huwelijksvermogensrecht, ongeacht of dit een huwelijk tussen personen van verschillend of van gelijk geslacht is, en van de vermogensrechtelijke gevolgen van een geregistreerd partnerschap.

21. Diversen

Informatie van het Voorzitterschap over wetgevende voorstellen.

a) Voorstel voor een richtlijn van het Europees parlement en de Raad betreffende destrafrechtelijke bestrijding van fraude die de financiële belangen van de Unie schaadt

= stand van zaken

Het voorzitterschap van de Raad zal een korte toelichting geven op de stand van zaken van de triloog met het parlement. De besprekingen met het parlement in het kader van de triloog zijn begin oktober 2014 aangevangen. Belangrijkste punt van discussie dat voorligt is de wens van het parlement om BTW-fraude te brengen onder de reikwijdte van de ontwerprichtlijn. De Nederlandse regering is tegen opneming van BTW-fraude in de ontwerprichtlijn. Het is immers zo dat slechts een miniem deel van de BTW-afdracht op nationaal niveau in de lidstaten ten goede komt aan de Unie. Een zeer grote meerderheid van de lidstaten deelt het Nederlandse standpunt. Op andere onderdelen van de ontwerprichtlijn (zoals daarin voorgestelde delictsomschrijvingen inzake omkoping en witwassen) zullen de onderhandelingen in het kader van de triloog naar verwachting wel spoedig tot overeenstemming kunnen leiden met het parlement.

Raad niet-wetgevende besprekingen

22. Aanpak terrorisme

a) Foreign Fighters en terugkerende strijders: implementatie vanmaatregelen

= oriënterend debat

Tijdens de JBZ-Raad staat een oriënterend debat gepland over de implementatie van de maatregelen ter intensivering van de aanpak van «Foreign Fighters» en terugkerende strijders.

Conclusies met betrekking tot dergelijke maatregelen zijn vastgesteld in de Europese Raad van 30 augustus en de JBZ raad van 8 en 9 oktober jl. Deze maatregelen zijn grotendeels gebaseerd op de conclusies die op 8 juli 2014 zijn aangenomen door de elf lidstaten die deelnemen aan de zogenaamde «EU-kopgroep Jihadisme». De maatregelen betreffen onder andere het hervatten van de dialoog met het Europees parlement over het PNR-dossier en onderzoek naar de mogelijkheden om bestaande instrumenten beter te benutten ten behoeve van de verbetering van grenscontroles.

De uitwerking van de specifieke maatregelen die nodig zijn om invulling te geven aan de Raadsconclusies, is inmiddels opgepakt door de diverse relevante werkgroepen en overleggremia (o.a. SIS, Sirene, CATS, COSI). Ook is in het kader van de EU-kopgroep inmiddels een drietal expertbijeenkomsten gehouden.

Leidraad voor de implementatie vormt onder meer de routekaart, die de EU-contra-terrorismecoördinator heeft opgesteld op basis van de conclusies van de Europese Raad en de JBZ-Raad. In algemene zin bestaat consensus tussen de lidstaten over de noodzaak van een snelle uitvoering en implementatie van de conclusies en de daarop gebaseerde maatregelen. Nederland speelt hierin een voortrekkersrol, onder andere door actieve deelname in genoemde kopgroep.

Er is voor dit agendapunt nog geen document beschikbaar. Naar verwachting zal gesproken worden over een snelle implementatie en uitvoering van de maatregelen, de monitoring hiervan en de noodzaak dit hoog op de EU agenda te houden.

b) Richtlijn voor het gebruik van passagiersgegevens voor de preventie,detectie, het onderzoek en vervolging van terroristische daden en zwarecriminaliteit (Europees PNR)

= stand van zaken

In de ER-conclusies van 30 augustus jl. heeft de Raad opgeroepen de gesprekken met het EP over de EU PNR-richtlijn nog in 2014 af te ronden. In de JBZ-Raad van 9 en 10 oktober heeft daarop een oriënterende discussie over dit onderwerp plaatsgevonden. Verwachting is dat tijdens deze JBZ-Raad in relatie tot de uitvoering van de raadsconclusies bericht zal worden over de voortgang van de besprekingen in en met het EP (Libe comité). De Nederlandse positie ten aanzien van de EU PNR-richtlijn is laatstelijk besproken tijdens het AO JBZ-Raad van 8 oktober. Dit standpunt is ongewijzigd.

c) concept richtsnoeren voor de EU radicaliserings- & recruteringsstrategie

= aanname

Ter instemming liggen voor de concept-richtsnoeren bij de herziene EU radicaliserings- en recruteringsstrategie. Deze strategie is aangenomen op de JBZ raad van 5 en 6 juni 2014. De strategie geeft, waar relevant, richting aan de formulering van een nationale aanpak door de individuele lidstaten, die primair verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van terrorisme en radicalisering.

Ter ondersteuning van de implementatie van de herziene strategie zijn richtsnoeren opgesteld. Deze richtsnoeren bevatten concrete acties ten aanzien van de in strategie geformuleerde primaire aandachtsgebieden. Deze aandachtsgebieden zijn onder andere:

  • Het versterken van de gematigde opinies in het maatschappelijk debat

  • Het versterken van overheidscommunicatie

  • Het ondersteunen van counternarratives

  • Het tegengaan van online radicalisering

  • Het opleiden en inschakelen van eerstelijnswerkers uit diverse sectoren

  • Het versterken van weerbaarheid bij individuele personen en het maatschappelijk middenveld

  • Steun voor afstandnemingsinitiatieven

  • Steun voor verder onderzoek naar radicalisering en recrutering

  • Onderlinge afstemming van interne en externe maatregelen tegen radicalisering

Nederland kan instemmen met de richtsnoeren. De prioriteiten sluiten aan bij de prioriteiten die door Nederland zijn verwoord in het Actieprogramma Integrale Aanpak Jihadisme. Naar verwachting kunnen alle lidstaten instemmen.

d) Rapport over de implementatie van de EU contra-terrorisme strategie

Tijdens de Raad staat de periodieke rapportage van de EU – coördinator voor terrorismebestrijding over de implementatie van de EU contra-terrorisme strategie geagendeerd. Deze strategie werd in op 30 november 2005 door de Europese Raad goedgekeurd en is opgebouwd uit vier pijlers: preventie, bescherming, vervolging en reactie. De strategie is in de loop jaren aangepast aan het veranderende dreigingsbeeld. Op het moment van opstellen van deze agenda is het rapport nog niet beschikbaar. Verwacht wordt dat de JBZ-Raad met de rapportage kan instemmen.

e) Rapport over de implementatie van de herziene strategie overfinanciering van terrorisme

Tijdens de JBZ-raad ligt het rapport voor van de EU-coördinator voor terrorismebestrijding over de uitvoering van de herziene strategie betreffende terrorismefinanciering. Deze strategie werd door de Europese Raad in juli 2008 goedgekeurd. De voorliggende rapportage beschrijft de activiteiten en resultaten voor de periode 2011–2014. Het definitieve document is bij opstellen van deze agenda nog niet beschikbaar.

Voor Nederland is het tegengaan van terrorismefinanciering een essentieel onderdeel van de strijd tegen terrorisme. Het kabinet steunt de actieve Europese inzet op dit terrein. Nederland werkt tevens nauw samen met internationale partners in fora zoals de Financial Action Task Force (FATF). Daarnaast zet Nederland onder andere in op een effectiever gebruik van het VN-sanctie-instrumentarium tegen terrorisme.

23. Diversen

– terugkoppeling van de EU-VS ministeriële JBZ-bijeenkomst

= Informatie van het Voorzitterschap

Zie I.9


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

32 761-75 brief d.d. 3 november 2014, Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie

Naar boven