32 252 Wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds)

Nr. 67 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2023

Hierbij bieden wij u de verslagen over de naleving van de geluidproductieplafonds langs rijkswegen en spoorwegen in het jaar 2022 aan.

De nalevingsverslagen weg en spoor zullen ook op de websites van Rijkswaterstaat en van het Geluidsregister spoor worden geplaatst1. Op deze websites zijn ook de bijlagen, met daarin de geluidproductie op alle referentiepunten in het jaar 2022 te vinden. Deze bijlagen zijn zeer omvangrijk en worden om die reden niet meegestuurd. Ook zijn op deze websites de nalevingsverslagen van voorgaande jaren te vinden.

Tevens bieden wij u een nota van bevindingen aan. Deze nota geeft een nadere duiding van de nalevingsverslagen. Uit de nota komt het volgende beeld naar voren:

Uit al de ingediende nalevingsverslagen blijkt dat met de systematiek van geluidproductieplafonds de geluidproductie op het wegennet en spoorwegennet wordt beheerst. De beheerders geven daarmee actief invulling aan de in de Wet milieubeheer, hoofdstuk 11, gedefinieerde zorgplicht tot naleving van geluidproductieplafonds. Alle locaties van overschrijdingen en dreigende overschrijdingen worden in de nalevingsverslagen transparant in kaart gebracht en ook wordt aangegeven welke vervolgstappen nodig zijn. Locaties waar het geluid toeneemt, worden vervolgens aangepakt. De nalevingsverslagen beschrijven welke stappen de beheerders hebben gezet om overschrijdingen aan te pakken en om te voorkomen dat op trajecten met dreigende overschrijdingen in de toekomst overschrijdingen zullen ontstaan. Wanneer blijkt dat geluidbeperkende maatregelen niet mogelijk of niet doelmatig (conform de Wet milieubeheer, hoofdstuk 11) zijn, bijvoorbeeld omdat de kosten van de te treffen maatregel niet in verhouding staan tot het aantal woningen dat ervan profiteert, kan het geluidproductieplafond ook worden verhoogd. Hierbij wordt een maximale grenswaarde voor zowel de geluidsbelasting op de gevel als de binnenwaarde van geluidgevoelige objecten gehanteerd. Dit is de systematiek zoals beschreven in de nalevingsverslagen en is daarmee een oplossing van het probleem.

Dat de geluidproductie middels de systematiek van geluidproductieplafonds wordt beheerst, betekent niet dat nergens meer hinder van weg- of spoorgeluid wordt ervaren. Er zijn locaties waar de wettelijke norm (het maximale aantal decibellen toegestaan volgens de Wet milieubeheer) wordt overschreden. Daarom loopt, parallel aan de aanpak van de hierboven genoemde overschrijdingen, ook het Meerjarenprogramma geluidsanering. Het MJPG wordt uitgevoerd middels het plaatsen van raildempers, geluidschermen en/of het aanbrengen van stiller wegdek of gevelisolatie.

Uit het nalevingsverslag wegen van Rijkswaterstaat blijkt verder dat in 2022 op 44 km rijbaanlengte stiller wegdek is aangebracht. Dit betekent dat in de afgelopen 4 jaar 575 km stil asfalt is aangelegd.

In 2022 is bij 1,5% van de referentiepunten sprake van een overschrijding van het geluidproductieplafond (0,8% in 2021) en bij 5% van de referentiepunten een dreigende overschrijding (2% in 2021). Het betreft een beperkte toename ten opzichte van het nalevingsverslag 2021. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door het herstel van de tijdelijke afname van de verkeersintensiteit door de coronacrisis en door een beperkte voortgang in het oplossen van enkele knelpuntlocaties. Zoals in de nota van bevindingen is aangegeven, is de oorzaak daarvan gelegen in het uitstel van groot onderhoud, de herprioritering van het Mobiliteitsfonds en de onzekerheid in verkeersprognoses.

Het nalevingsverslag spoorwegen van ProRail laat zien dat het percentage overschrijdingen van de plafonds in 2022 gering is, namelijk 0,1% van het aantal referentiepunten (in 2021 was dit 0,7%). Alle locaties van overschrijdingen en dreigende overschrijdingen zijn transparant in kaart gebracht. Deze locaties worden aangepakt door ProRail om zo de overschrijdingen weg te nemen of te voorkomen. Uit het verslag blijkt verder dat in 2022 door ProRail meer gebruik is gemaakt van zogenaamde stille technieken, zoals raildempers, voegloze wissels en betonnen dwarsliggers2.

Wat betreft de naleving van de geluidproductieplafonds langs de Hoekse Lijn (de spoorlijn tussen station Schiedam Centrum en Hoek van Holland) blijkt dat in 2022 op 66% van de referentiepunten op deze lijn sprake was overschrijding van de geluidproductieplafonds (in 2021: 69%). In de nota van bevindingen wordt nader ingegaan op welke wijze de beheerder van de Hoekse Lijn, de RET, wil komen tot vermindering van het aantal overschrijdingen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat V.L.W.A. Heijnen


X Noot
2

Raildempers zijn rubberen «kussens» die aan het spoor worden bevestigd en trillingen absorberen, waardoor de geluidproductie met ca. 3 decibel afneemt; ook voegloze wissels en betonnen dwarsliggers verminderen de geluidproductie.

Naar boven