nr. 6
VERSLAG
Vastgesteld op 14 januari 2010
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1,
belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer
verslag uit te brengen van haar bevindingen. Het verslag behandelt alleen
die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en afdoende
zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel
voldoende voorbereid.
1. Algemeen
De leden van de PvdA-fractie hebben met interesse kennis genomen van het
wetsvoorstel. Deze leden onderschrijven van harte de wijziging in de Wegenverkeerswet
die, door de invoering van een nieuwe subcategorie, het mogelijk maakt nieuwe
voertuigen toe te laten in het Nederlandse verkeer. Toch hebben deze leden
nog enkele vragen.
In de ogen van de leden van de PvdA-fractie is de toevoeging van een subcategorie
een verduidelijking voor de plaats van nieuwe voertuigen in het voertuigreglement.
Deze leden streven naar een zo groot mogelijke effectiviteit van de nieuwe
subcategorie. Zij willen dat, wanneer een voertuig is ondergebracht in deze
subcategorie, volkomen helder is welke regels en eisen gelden voor dit voertuig.
De leden van de PvdA-fractie vragen daarom ter volledigheid een kort overzicht
van de regels en eisen die gaan gelden voor de voertuigen die zullen worden
ingedeeld in de nieuwe subcategorie.
De leden van de PvdA-fractie missen bij de regels die zullen gelden voor
het gebruik van de Segway door de twee onderscheiden categorieën gebruikers
(reguliere gebruikers en gehandicapten) een toelichting op het handhavingaspect.
Deze leden vragen hoe de handhavende diensten in de praktijk kunnen beoordelen
of een gebruiker in bezit is van een ontheffing en dus met recht gebruik maakt
van het trottoir. De leden van de PvdA-fractie vragen of er bijvoorbeeld nadere
afspraken of regels worden ontwikkeld om onderscheid te kunnen maken tussen
de verschillende categorieën gebruikers.
De leden van de PvdA-fractie lezen verder in het wetsvoorstel dat het adviescollege Actal heeft besloten om het wetsvoorstel niet te selecteren
voor een toets naar de gevolgen voor het bedrijfsleven. Deze leden vragen
wat de redenen daarvoor zijn.
De leden van de SP-fractie zijn verheugd dat de regering eindelijk voortgang
boekt met de toelating van de Segway. Deze leden zijn ontstemd over de lange
tijd die het heeft geduurd voordat dit vervoermiddel wordt toegelaten. Zij
hopen dat soortgelijke toelatingen dankzij deze wetswijziging voortaan veel
soepeler zullen gaan.
De leden van de SP-fractie vinden het terecht dat de Segway nu toegelaten
gaat worden tot de weg. Ook zijn deze leden er tevreden over dat mensen met
een handicap hiermee ook op het trottoir mogen rijden.
De leden van de VVD-fractie hebben met zeer veel belangstelling kennisgenomen
van de voorgestelde wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met
de aanwijzing van bromfietsen waarvoor geen Europese typegoedkeuring is vereist
teneinde de toelating van bijzondere bromfietsen tot het verkeer te vereenvoudigen
en van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 in verband met het herstel
van enkele onvolkomenheden. Deze leden ondersteunen de voorgestelde wijzigingen.
De leden van de VVD-fractie zien uit naar de spoedige afronding van de
wetswijziging.
2. Artikelsgewijze toelichting
Artikel I
Onderdeel B en C
De leden van de PvdA-fractie lezen in de Memorie van Toelichting dat de
minister zonder typegoedkeuring door de Dienst Wegverkeer, maar op basis van
een verkeersveiligheidsonderzoek, nieuwe voertuigen tot het wegverkeer kan
toelaten. Deze leden vragen door wie een dergelijk verkeersveiligheidsonderzoek
voor de nieuwe subcategorie kan worden uitgevoerd. Zij vragen verder welke
consequenties deze toelatingsprocedure heeft voor de (uitvoerende) diensten
van het ministerie, zoals de Dienst Wegverkeer.
De leden van de PvdA-fractie constateren dat, door de keuze alleen een
verzekeringsplaatje voor de Segway verplicht te stellen, de kosten en de uitvoering
van de toelating bij de verzekeraars komen te liggen, die op dit punt ook
te maken krijgen met een nieuwe subcategorie. Deze leden zijn benieuwd of
er voldoende verzekeraars zijn die dit kunnen en willen aanbieden en of de
kosten voor de verzekering gemiddeld lager, gelijk of hoger zullen zijn dan
bij het verzekeren van een normale bromfiets.
De leden van de SP-fractie vragen aan de hand van welke criteria de minister
zal besluiten tot de aanwijzing van een voertuigcategorie ofonderdeel die/dat
zonder typegoedkeuring kan worden toegelaten tot het wegverkeer.
De leden van de VVD-fractie onderschrijven het belang van veiligheid en
ondersteunen de argumentatie van de regering dat de voorgenomen afwijkende
manier van toelating tot het wegverkeer de (technische) veiligheid van deze
voertuigen voldoende waarborgt.
Inzake de kentekenplicht zijn de leden van de VVD-fractie van mening dat
de voorgenomen verplichte aanwezigheid van verzekeringsplaatjes de voordelen
van kentekening voor de handhaving voldoende ondervangen.
De voorzitter van de commissie
Jager
De adjunct-griffier van de commissie
Tijdink
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Vendrik (GL), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Gerkens
(SP), Van der Ham (D66), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Mastwijk
(CDA), Eski (CDA), Aptroot (VVD), Boelhouwer (PvdA), Samsom (PvdA), Roefs
(PvdA), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Cramer (CU), Koppejan (CDA), Roemer
(SP), Ouwehand (PvdD), Jansen (SP), Polderman (SP), De Rouwe (CDA), Tang (PvdA),
Linhard (PvdA), Meeuwis (VVD) en De Mos (PVV).
Plv. leden: Van Gent (GL), Van der Vlies (SGP), Harbers (VVD), Van Bommel
(SP), Koşer Kaya (D66), Pieper (CDA), Atsma (CDA), Bilder (CDA), Van
Hijum (CDA), De Krom (VVD), Jacobi (PvdA), Vermeij (PvdA), Besselink (PvdA),
Verdonk (Verdonk), Anker (CU), Knops (CDA), Van Leeuwen (SP), Thieme (PvdD),
Vacature (SP), Lempens (SP), Haverkamp (CDA), Waalkens (PvdA), Depla (PvdA),
Neppérus (VVD) en Agema (PVV).