Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32211 nr. 21 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32211 nr. 21 |
Ontvangen 1 februari 2011
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel 1 vervalt: registratiebewijs: het bewijs, bedoeld in artikel 6;.
II
Artikel 2 vervalt.
III
Artikel 4 vervalt.
IV
Artikel 5 vervalt.
V
Artikel 6 vervalt.
VI
Artikel 7 vervalt.
VII
Artikel 8 vervalt.
VIII
In artikel 17 vervalt: 22,.
IX
Artikel 22 vervalt.
X
Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt «:
a. geen registratiebewijs voorhanden heeft;
b. ».
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. Het in het eerste lid strafbaar gestelde feit is een overtreding.
XI
Artikel 30 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt «:
a. handelt in strijd met artikel 2;
b. geen registratiebewijs voorhanden heeft;
c. handelt in strijd met artikel 7;
d. ».
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. Het in het eerste lid strafbaar gestelde feit is een overtreding.
XII
In artikel 32 vervalt: , 22.
XIII
Artikel 36 vervalt.
XIV
In artikel 37 vervalt «aanhef en onder b,» en: aanhef en onder d,.
Dit amendement beoogt de registratieplicht voor prostituees te schrappen. De directe aanleiding hiervoor is de kritiek van de Raad van State en vele organisaties die begaan zijn met het lot van prostituees en slachtoffers van mensenhandel.
Op de eerste plaats wordt met een registratieplicht het zicht en de grip op de branche niet vergroot. Het contactmoment bij registratie tussen prostituee en gemeente biedt niet de mogelijkheid om signalen van misstanden in de branche op het spoor te komen. Dit contactmoment wordt bijvoorbeeld niet gebruikt om echt te controleren of de prostituee onvrijwillig in het vak zit.
Op de tweede plaats werkt de registratieplicht contraproductief als het gaat om het reguleren van de branche en het voorkomen van misstanden. Het zal juist leiden tot vergroting van het illegale circuit met de daarbij behorende misstanden. De eerste vrouwen die zich zullen laten te registreren zullen naar alle waarschijnlijkheid juist degenen zijn die onder dwang werken: zij hebben immers geen keuze. Voor die vrouwen die hier illegaal zijn, geeft de wet de handelaar een extra dreigmiddel tegen de vrouw in handen. Prostituees die niet geregistreerd staan worden immers strafbaar gesteld. De handelaren zullen hun slachtoffers voorhouden dat als ze naar de politie durven stappen zij strafbaar zijn.
Daarnaast zal de registratieplicht een drempel opwerpen voor vrouwen die legaal prostitutie willen uitoefenen uit angst voor verlies van anonimiteit en stigmatisering. Een (groot) deel van de zelfstandig werkende prostituees zal kiezen voor het illegale, niet vergunde circuit. Dit gaat ten koste van hun toegang tot en bereikbaarheid voor gezondheidszorg en hulpverlening.
Tenslotte zullen klanten niet langer misstanden melden omdat zij zelf strafbaar worden bij het gebruik maken van de diensten van een illegale prostituee of als zij verzuimd hebben naar haar pasje te vragen. Daarmee wordt een belangrijke vluchtweg voor slachtoffers van mensenhandel afgesloten.
Arib
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32211-21.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.