Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32150 nr. E |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32150 nr. E |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 februari 2011
Bij de plenaire behandeling op 15 februari 2011 van het wetsvoorstel houdende Wijziging van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Zorgverzekeringswet, houdende maatregelen tot opsporing en verzekering van personen die ondanks hun verzekeringsplicht geen zorgverzekering hebben en beperking van het aantal zorgverzekeringen tot één per verzekeringsplichtige (opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering) (32 150) heeft uw Kamer mij gevraagd u schriftelijk te informeren over mogelijkheden de in het wetsvoorstel voorziene maatregelen aan te vullen met activiteiten die door de gemeenten kunnen worden ontwikkeld bij de inschrijving van nieuwgeborenen en immigranten. Voorts gaf uw Kamer de wens te kennen meer inhoudelijk te worden ingelicht over de vormgeving van de in het wetsvoorstel voorziene evaluatie.
Overeenkomstig mijn mondelinge mededeling bij de plenaire behandeling voldoe ik met deze brief graag aan uw hier boven geformuleerde wensen. Ik stel het daarbij zeer op prijs dat uw Kamer mij in dit stadium de gelegenheid biedt mij te beperken tot de grote lijnen van mijn voornemens terzake.
Ik ben graag bereid u nadere informatie te verschaffen naarmate mijn voornemens die ik hieronder zal uiteenzetten tot meer concrete stappen leiden.
Voor een goed begrip van de door mij gedachte mogelijkheden hecht ik eraan nogmaals onder uw aandacht te brengen dat het voorliggende wetsvoorstel geen op zichzelf staande maatregel is maar onderdeel is van een samenstel van maatregelen die er in zijn totaliteit toe moeten leiden dat iedere verzekeringsplichtige een gegarandeerde acceptatie heeft voor een zorgverzekering. In aansluiting aan de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 wordt daarom voorzien in maatregelen die ertoe strekken de solidariteit die ten grondslag ligt aan de Zorgverzekeringswet te borgen door zeker te stellen dat iedere verzekeringsplichtige:
a. na acceptatie zijn verzekeringspremie betaalt (de Wanbetalerswet van 2009) en
b. zich niet onttrekt aan zijn verzekeringsplicht (de wet opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering zoals die thans in ontwerp aan u is voorgelegd).
Evaluatie
Met uw Kamer ben ik van mening dat het van groot belang is dat, teneinde de hiervoor onder a) en b) genoemde doelen te bereiken, er niet wordt volstaan met maatregelen die hun inbedding louter in het (wettelijke) verzekeringsdomein hebben, maar tevens gerichte inzet nodig is op activiteiten in de sfeer van voorlichting en maatschappelijke begeleiding en ondersteuning.
Ik stel mij voor om bij de evaluatie van voorliggend wetsvoorstel ondermeer de volgende drie doelstellingen te onderscheiden.
Onderzoek moet worden gedaan naar mogelijke maatregelen die bewerkstelligen dat geen of zo weinig mogelijk mensen in het opsporingsregime terecht komen. Onderdeel hiervan zal zeker uitmaken de voorlichting en de juiste toepassing van de Zorgverzekeringswet door zorgverzekeraars. Mijn belangstelling hebben verder de activiteiten die onder meer de Stichting De Ombudsman, Divosa en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) mogelijk in dit kader kunnen ontplooien.
Al in het kader van de evaluatie van de wanbetalersregeling heb ik de doelstelling om te komen tot een verbetering van de bronheffing. Mijn doelstelling hierbij is te bewerkstelligen dat betrokken verzekerden in minder gevallen of voor een geringere schuld terecht komen in het incassotraject van het CJIB met de daaraan verbonden extra incassokosten. Verbeteringen in dit verband zullen overeenkomstig effect sorteren voor voormalig onverzekerden die ambtshalve verzekerd worden omdat ook op die mensen de bronheffing van toepassing zal zijn.
Zoals ik uiteenzette bij de plenaire behandeling van het wetsvoorstel opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering is het oogmerk van voorliggend wetsvoorstel niet om betrokkenen af te zonderen maar om hen te begeleiden naar een regulier verzekeringspatroon waarbij zij in staat zijn zelfstandig, dan wel met adequate begeleiding, te voldoen aan de verplichtingen van de Zorgverzekeringswet.
Pilot
Een mogelijkheid zoals vanuit uw Kamer naar voren is gebracht om gemeenten een rol te laten spelen bij het sluiten van een zorgverzekering voor nieuw geborenen of immigranten is daarbij naar mijn mening alleszins het onderzoeken waard. Van belang is dan dat reeds bij gelegenheid van de uit te voeren evaluatie geput kan worden uit inmiddels opgedane ervaringen. Zoals ik uw Kamer al mondeling meedeelde staat mij daarbij voor ogen een pilot uit te voeren in samenwerking met enige daartoe bereid zijnde gemeentes. Het doet mij genoegen u reeds thans te kunnen meedelen dat de gemeente Naarden mij inmiddels al heeft doen weten in beginsel belangstelling te hebben voor participatie in deze pilot. Naast Naarden zal ik nog een aantal andere gemeenten benaderen, waarbij ik diversiteit nastreef in bevolkingsomvang en -samenstelling.
Bij de pilot zullen diverse mogelijkheden onderzocht worden om burgers te faciliteren bij het sluiten van een zorgverzekering. Hierbij denk ik onder andere aan het bij de geboorteaangifte of inschrijving bij de burgerlijke stand doen laten invullen van een formulier door de (ouder van de) verzekeringsplichtige, waarmee deze aan de gemeente toestemming verleent om een zorgverzekering voor betrokkene te sluiten.
Een zodanige pilot zou binnen enkele maanden na inwerkingtreding van het wetsvoorstel opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering een aanvang moeten nemen opdat de resultaten ervan ten volle kunnen worden betrokken bij de evaluatie van de wet opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering die eind 2012 in gang zal worden gezet.
In concreto heb ik daarbij het volgende tijdpad voor ogen:
15-03-2011 inwerkingtreding Opsporingswet;
15-03-2011 tot 15-06-2011 overleg met enige gemeenten over inhoud en uitvoeringsmodaliteiten van pilot/informatie naar parlement
15-06-2011 start pilot
Eind 2012 tot medio 2013 evaluatie
Najaar 2013 bevindingen evaluatie met kabinetsopvatting naar parlement.
Het hiervoor aangegeven tijdpad is uiteraard mede afhankelijk van de medewerking van andere partijen dan die welke in strikte zin belast zijn met de uitvoering van de Zorgverzekeringswet. Ik zal mij daar niettemin voor in zetten, omdat ik van mening ben door aldus te handelen niet alleen tegemoet kom aan de wens van uw Kamer, maar tevens zo goed mogelijk het belang dien van de betrokken burgers. Ik zal u in de loop van het voorjaar gaarne nader informeren over de voorbereidingen van de pilot.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32150-E.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.