nr. 48
AMENDEMENT VAN DE LEDEN TANG EN SAP
Ontvangen 19 november 2009
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Aan artikel XII wordt een onderdeel toegevoegd,
luidende:
F. In artikel 16, eerste lid, wordt «Teruggaaf
van belasting» vervangen door: Teruggaaf van belasting met uitzondering
van 80% van het bedrag van de belasting op grond van de tabel in artikel
9, eerste lid,.
II
Aan het in artikel XIII, onderdeel A, opgenomen
artikel XV wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
E. In artikel 16, eerste lid, wordt «Teruggaaf
van belasting» vervangen door: Teruggaaf van belasting met uitzondering
van 55% van het bedrag van de belasting op grond van de tabel in artikel
9, eerste lid,.
III
Artikel XIII, onderdeel B, komt te luiden:
B. Artikel XVI wordt als volgt gewijzigd:
1. Na onderdeel A wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Aa. In artikel 9ba, eerste lid, wordt «€ 1500»
vervangen door: € 1000.
2. Na onderdeel B wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
C. In artikel 16, eerste lid, wordt «Teruggaaf
van belasting» vervangen door: Teruggaaf van belasting met uitzondering
van 42% van het bedrag van de belasting op grond van de tabel in artikel
9, eerste lid,.
IV
Aan artikel XIII, onderdeel C, wordt een onderdeel
toegevoegd, luidende:
3. In artikel 16, eerste lid, wordt «Teruggaaf
van belasting» vervangen door: Teruggaaf van belasting met
uitzondering van 31% van het bedrag van de belasting op grond van de
tabel in artikel 9, eerste lid,.
V
In artikel XXXVI wordt «vervalt artikel
XIII, eerste lid» vervangen door: vervallen artikel VI en artikel XIII,
eerste lid.
VI
In artikel XXXIX wordt na onderdeel drie een
onderdeel toegevoegd, luidende:
4. In afwijking van het eerste lid treedt artikel XII, onderdeel
F, in werking op 1 juli 2010.
Toelichting
Dit amendement ziet op twee maatregelen. In de eerste plaats wordt een
beperking van de teruggaafregeling voor taxi’s in de Wet op de belasting
van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (BPM) geregeld. Bij taxi’s
ontbreekt tot nu toe nog de prikkel om zuinige auto’s aan te schaffen.
Als taxibedrijven overstappen op zuinige auto’s, vallen de effecten
mee.
In de tweede plaats beoogt het amendement bedrijfsmatige verhuurders ook
na 2010 te stimuleren het bestaande woningbestand onder bepaalde voorwaarden
energiezuiniger te maken. Dat leidt tot milieuwinst door energiebesparing
en tot koopkrachtverbetering door een lager energieverbruik.
Thans geldt een teruggaafregeling in de BPM voor taxi’s. Artikel
16 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992
voorziet in een teruggaaf van BPM voor personenauto’s die bestemd zijn
om geheel of nagenoeg geheel (90% of meer) te worden gebruikt voor
openbaar vervoer en taxi’s.
Dit amendement leidt tot een beperking in deze teruggaafregeling teneinde
een stimulans tot de aanschaf van een zuinigere personenauto voor dit vervoer
te geven. Hiertoe regelt dit amendement dat een bepaald deel van de BPM die
wordt geheven over de absolute CO2-uitstoot van een personenauto
(de van toepassing zijnde tabel in artikel 9, eerste lid) niet teruggegeven
wordt. Bij de vaststelling van de hoogte van dit deel is er rekening mee gehouden
dat taxi’s zowel bestaan uit reguliere personenauto’s als uit
personenbusjes.
Voor het jaar 2010 betekent dit dat de BPM wordt teruggegeven voor zover
deze bestaat uit het deel van de BPM dat geheven wordt over de catalogusprijs,
de dieseltoeslag, de roetfilterkorting, de bonus voor zuinige auto’s
en 20% van het deel van de BPM dat wordt geheven over de CO2-uitstoot
van de taxi. Dit percentage wordt voor de jaren 2011, 2012 en 2013 zodanig
verhoogd dat wordt gecorrigeerd voor de hogere tarieven op de CO2-uitstoot.
Voor het jaar 2013 bestaat de teruggave uit de dieseltoeslag van € 2 400
en 69% van de BPM op de absolute CO2-uitstoot.
Dit kan worden geïllustreerd met onderstaand voorbeeld.
In 2010 wordt een nieuwe dieselauto met een CO2-uitstoot van
200 g/km en een netto cataloguswaarde van € 60 000 aangeschaft
en er wordt voldaan aan de voorwaarden voor teruggaaf BPM. De teruggaaf BPM
zou € 25 226 bedragen, waarvan € 7 710 op grond
van de tabel in het eerste lid van artikel 9 en € 16 440 als
verhoging met 27,4% van de catalogusprijs, vermeerderd met € 1 076.
Als gevolg van dit amendement bedraagt de teruggaaf BPM € 19 058.
Dit is de som van 27,4% van de netto catalogusprijs + € 1 076
+ 0,2 x € 7 710.
In verband met uitvoeringsaspecten treedt dit amendement op 1 juli
2010 in werking en is van toepassing op personenauto’s waarvan het tijdstip
als bedoeld in het vierde lid van artikel 16 (aanspraak teruggaaf) op of na
1 juli 2010 ligt.
De budgettaire opbrengst van dit deel van het amendement is geraamd op € 9
miljoen in 2010, € 19 miljoen in 2011 en loopt daarna geleidelijk
af naar € 15 miljoen in 2013.
Voorts brengt dit amendement een wijziging in de energie-investeringsaftrek
aan. In het kader van het in de wet van 1 juli 2009, houdende Fiscaal
stimuleringspakket en overige fiscale maatregelen (Stb. 280) opgenomen Fiscale
stimuleringspakket is het voor bedrijfsmatige verhuurders per 1 juni
2009 aantrekkelijk gemaakt om het bestaande woningbestand energiezuiniger
te maken. Investeringen in bestaande huurwoningen die leiden tot een significante
duurzaamheidverbetering komen als gevolg van dit Fiscale stimuleringspakket
met ingang van 1 juni 2009 namelijk in aanmerking voor de energie-investeringsaftrek
(EIA). Het betreft echter een tijdelijke stimuleringsmaatregel die per 1 december
2010 vervalt.
Dit amendement beoogt bedrijfsmatige verhuurders ook na dat tijdstip nog
te stimuleren het bestaande woningbestand onder bepaalde voorwaarden energiezuiniger
te maken. Met ingang van 2011 wordt daarvoor de opbrengst uit de hierboven
genoemde aanpassing van de teruggaafregeling voor taxi’s in de BPM voor
de EIA beschikbaar gesteld. Hiertoe dienen bestaande woningen die bestemd
zijn om anders dan kortstondig te worden verhuurd permanent in aanmerking
voor de EIA te komen. Met het vervallen van artikel VI van de hiervoor genoemde
wet wordt dit bewerkstelligd. In de Uitvoeringsregeling energie-investeringsaftrek
2001 zal nader worden bepaald hoe en onder welke voorwaarden aan de besteding
van het budget invulling kan worden gegeven.
De budgettaire derving van dit deel van het amendement vanaf 2011
wordt gedekt door de opbrengst van de hierboven genoemde beperking van de
teruggaaf van BPM voor taxi’s.
Tang
Sap