nr. 18
AMENDEMENT VAN HET LID SAP
Ontvangen 11 november 2009
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel XIII, onderdeel A, wordt als volgt
gewijzigd:
A
Onderdeel 1 komt te luiden:
1. In het in onderdeel A, onder 1, opgenomen artikel
9, eerste lid, van de Wet op de belasting van personenauto’s
en motorrijwielen 1992 wordt in kolom III van de eerste tabel «€ 3640»
vervangen door «€ 3710» en wordt «€ 17 680»
vervangen door «€ 19 280». Voorts wordt in kolom
IV van de eerste tabel «€ 52» vervangen door «€ 53».
In kolom III van de tweede tabel wordt «€ 3120» vervangen
door «€ 3180» en wordt «€ 15 132»
vervangen door «€ 16 501». Voorts wordt in kolom
IV van de eerste tabel «€ 52» vervangen door: € 53.
B
Onderdeel 2 vervalt.
II
Artikel XIII, onderdeel B, komt te luiden:
B. Artikel XVI wordt als volgt gewijzigd:
1. In het in onderdeel A, onder 1, opgenomen artikel
9, eerste lid, van de Wet op de belasting van personenauto’s
en motorrijwielen 1992 wordt in kolom III van de eerste tabel «€ 4970»
vervangen door «€ 5110» en wordt «€ 24 140»
vervangen door «€ 24 280». Voorts wordt in kolom
IV van de eerste tabel «€ 71» vervangen door «€ 73».
In kolom III van de tweede tabel wordt «€ 4260» vervangen
door «€ 4380» en wordt «€ 20 661»
vervangen door «€ 20 781». Voorts wordt in kolom
IV van de tweede tabel «€ 71» vervangen door: € 73.
2. Na onderdeel A wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Aa. In artikel 9ba, eerste lid, wordt «€ 1500»
vervangen door: € 1000.
3. Onderdeel B vervalt.
III
Artikel XIII, onderdeel C, wordt als volgt
gewijzigd:
A
Er wordt na onderdeel 1 een onderdeel ingevoegd, luidende:
1a. Na onderdeel A wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
A0. Artikel 9a vervalt.
B
In onderdeel C, onder 2, wordt «onderdeel A» vervangen door:
onderdeel A0.
Toelichting
Dit amendement bewerkstelligt dat de tijdelijke bonus voor 2010 ongewijzigd
wordt gehandhaafd voor de jaren 2011 en 2012. Dat betekent ook in 2011 en
2012 een korting op de BPM van € 750 voor personenauto’s met
een CO2-uitstoot van ten hoogste 120 g/km (uiteraard voor zover
deze al niet zijn vrijgesteld). Het in stand houden van de bonus beoogt bij
te dragen aan de belangrijkste prikkel om een zuinige auto te kopen, namelijk
een lagere prijs in de showroom.
Hiertoe wordt artikel XIII gewijzigd. Artikel I, onder B, van het amendement
voorziet in het laten vervallen van de afbouw van de korting van € 750
naar € 500 in 2011. In artikel II, onder 3, wordt het vervallen
van de korting in 2012 teruggedraaid. In artikel III, onderdeel A, wordt een
nieuw onderdeel in het wetsvoorstel ingevoegd waarmee de korting in 2013 komt
te vervallen. De derving die met het continueren van deze bonus in 2011 en
2012 gepaard gaat, wordt opgevangen door het tarief van de eerste schijf te
verhogen. Dit resulteert in een tariefsverhoging van € 1 ( van € 52
tot € 53) in de eerste schijf in 2011 en een tariefsverhoging van € 2
(van € 71 tot € 73) in 2012.
Dit amendement is budgettair neutraal.
Sap