32 123 XIV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2010

Nr. 206 BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 mei 2010

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een brief over de regeling sneeuwdrukschade 2005 (hierna: de regeling) aan mij doorgeleid. Hierbij reageer ik op deze brief.

De regeling is in het leven geroepen om boomkwekers die financieel verlies hebben geleden als gevolg van een lagere opbrengst, toe te rekenen aan extreme sneeuwdruk in 2005, een eenmalige tegemoetkoming te bieden. Één van de voorwaarden van deze regeling is dat de landbouwonderneming 30% van de sneeuwdrukschade per boomkwekerijgewas zelf dient te dragen.

Tijdens het beoordelen van de aanvragen in het kader van de regeling is geconstateerd dat de berekeningmethodiek voor een aantal aanvragers tot een tegemoetkoming zou leiden die niet gebaseerd is op de werkelijk geleden schade. De berekeningsmethodiek in de regeling heb ik derhalve op 2 november 2009 gewijzigd (Stcrt. 16863, 2009)1.

Voor een verdere uitleg over de wijziging van de berekeningsmethodiek verwijs ik naar de toelichting op deze wijziging die als bijlage is bijgevoegd.

In bepaalde gevallen zou tevens de uitkomst van de berekeningsmethodiek hebben geleid tot overcompensatie en aangezien overcompensatie van de geleden schade, krachtens de Brusselse regelgeving, als niet-verenigbare staatssteun wordt beschouwd zag ik mij ook om die reden genoodzaakt om de berekeningsmethodiek in de regeling te wijzigen. Daarmee vindt er een eerlijke verdeling van de tegemoetkomingen plaats, en is het risico op terugvordering als gevolg van niet-verenigbare staatssteun weggenomen.

Zoals in de brief wordt vermeld lopen er momenteel bezwaarprocedures tegen een aantal primaire besluiten die zijn genomen in het kader van deze regeling. Het is ongewenst om de juridische procedure te doorkruisen door nu in te gaan op de bezwaren tegen de primaire besluiten en de onderliggende regeling, zoals genoemd in de brief.

De bezwaarprocedure is juist bedoeld voor een volledige heroverweging van het besluit en is momenteel de geëigende weg om alle bezwaren tegen het primaire besluit aan de orde te stellen

Zoals ik hierboven meld, zal ik op dit moment niet op het feitenrelaas ingaan. Maar over het proces wil ik wel een tweetal zaken opmerken.

Er is over de regeling sneeuwdrukschade 2005 steeds overleg gevoerd met de sectorvertegenwoordigers, in de vorm van de Nederlandse Bond van Boomkwekers en LTO Noord. Zowel bij de totstandkoming als bij de wijziging, hebben deze organisaties gemeld zich te kunnen vinden in de uiteindelijke tekst van de regeling.

Verder heeft er op verzoek van de boomkwekers op 28 december 2009 op ambtelijk niveau overleg plaatsgevonden over de wijziging en de consequenties daarvan. LNV heeft de beoordeling over hoe zinvol een vervolggesprek hierna nog is, aan de vertegenwoordiger van de boomkwekers overgelaten. Tot op heden is hier door de vertegenwoordiger van de boomkwekers niet op ingegaan.

Met betrekking tot het Wob-verzoek van de briefschrijver, kan ik u melden dat het betreffende Wob-verzoek deze week afgehandeld zal worden.

De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Naar boven