nr. 169
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 maart 2010
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van LNV vinden alle abonnees
van Margriet en Libelle en de helft van de lezers van Flair vanaf vandaag
de eenmalige uitgave «Gerda» in de brievenbus. Een exemplaar van
de «Gerda» vindt u in de bijlage.1
In deze brief informeer ik u over mijn overwegingen voor deze eenmalige uitgave.
Eerst ga ik in op de geldende regels voor overheidscommunicatie en vervolgens
geef ik u mijn inhoudelijke overwegingen voor deze eenmalige uitgave.
Regels voor overheidscommunicatie
De communicatie in deze jubileumuitgave is gericht op het laten zien wat
LNV voor de samenleving doet. De uitgave is geheel geproduceerd door de afzender
LNV en die is als zodanig duidelijk herkenbaar. De genoemde tijdschriften
hebben niet aan deze productie meegewerkt en worden alleen gebruikt voor de
verspreiding.
De naam- en vormgeving heb ik met een knipoog willen gebruiken om te zorgen
dat de aandacht wordt getrokken en mensen kennis willen nemen van de inhoud
van de uitgave. De binnenkant is volledig gewijd aan het werk van LNV. Ik
bedoelde dit als een goede manier om een zo breed mogelijk publiek actief
voor te lichten.
Het magazine heeft door de naam- en vormgeving helaas in uw Kamer het
beeld opgeroepen dat het ten doel had de minister van LNV als persoon te profileren.
Dat is nooit de bedoeling geweest en dat zou ook niet gepast hebben in de
regels die het kabinet voor overheidscommunicatie hanteert. Ik betreur dat
dit beeld is ontstaan en het was beter geweest als ik een andere inschatting
had gemaakt.
Jubileum 75 jaar LNV
Dit jaar bestaat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
75 jaar. In die periode is het ministerie uitgegroeid tot een ministerie dat
verantwoordelijk is voor thema’s die 16 miljoen Nederlanders raken.
Dit jubileum is daarmee een goede aanleiding om voor een breed publiek zichtbaar
te maken waar het ministerie voor staat. Wij hebben ons daarbij de vraag gesteld:
hoe kunnen we de aandacht van dat grote publiek trekken? Juist de man of vrouw
in de straat kan een verschil maken als het gaat om duurzaam voedsel, natuur
en landschap. Reeds vorig jaar zijn we daarom gestart met de voorbereidingen
voor een bredere communicatieactiviteit, waarbij we ons richten op de doelgroep
vrouwen met kinderen. Zij zijn vaak de beslissers als het gaat om recreatie
en voeding. Via de gezinnen willen we ook kinderen bereiken. Dat lijkt mij
de beste manier om ook de jeugd kennis te laten maken met het werk van LNV.
Bij een jubileum is er natuurlijk niet alleen aandacht voor externe doelgroepen.
Ook aan de medewerkers die met veel toewijding voor mijn ministerie werken
is gedacht. Zij mogen met hun gezinnen een dag naar de Efteling.
Kosten en baten
De totale kosten van de uitgave bedragen 405 000 euro. De helft daarvan
is besteed aan het meesturen met Margriet, Libelle en Flair. Meezenden met
deze bladen is een effectieve en efficiënte manier om de doelgroep te
bereiken, de kosten van aparte verspreiding zouden hoger zijn. Er is 130 000
euro besteed aan drukkosten. De rest van het bedrag is uitgegeven aan vormgeving,
fotografie, de website en het lezersonderzoek.
De oplage van de «Gerda» is 850 000 exemplaren. De oplages
van Libelle en Margriet zijn respectievelijk 454 000 en 275 000.
Met Flair gaan 90 000 exemplaren mee. Het aantal lezers is op basis van
informatie van de uitgever 2,5 maal hoger.
Bijgevoegd vindt u, mede namens de minister-president, de antwoorden op
Kamervragen van de leden Jacobi en Waalkens over dit onderwerp (Aanhangsel
der Handelingen II, vergaderjaar 2009/2010, nr. 1677).
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg