Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32123-XIII nr. 9 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32123-XIII nr. 9 |
Ontvangen 28 oktober 2009
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 3 Een concurrerend ondernemingsklimaat worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 10 000 (x € 1 000).
In artikel 10 elektronische communicatie en post worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 10 000 (x € 1 000).
Het begrote bedrag voor het Actieplan veilig ondernemen (artikel 3, onderdeel van operationele doelstelling 2) wordt verhoogd met € 10 miljoen. Op basis van het stijgend aantal aanvragen van MKB-bedrijven is het budget voor de regeling Veiligheid Kleine Bedrijven begin 2010 op en is er tenminste €10 miljoen extra budget nodig. Terecht geeft de staatssecretaris van Economische Zaken in de beantwoording van de schriftelijke vragen over de begroting van Economische Zaken aan dat als er geen budget meer is, in 2010 eventuele voortgang van deze stimuleringsregeling voor het MKB bezien zal worden. Om te voorkomen dat de veiligheid van MKB-bedrijven in het geding komt en aanvragen niet gehonoreerd kunnen worden, wordt het budget van de regeling Veiligheid Kleine Bedrijven met € 10 miljoen verhoogd.
Dekking voor het benodigde budget wordt gevonden door binnen artikel 10 elektronische communicatie en post, operationele doelstelling 3, het budget van de subsidieregeling PRIMA met € 10 miljoen te verlagen.
Ten Hoopen
Van der Vlies
Smeets
Ortega-Martijn
BIJLAGE ACTAL ADVIES D.D. 10 DECEMBER 2009
Op 2 december 2009 heeft het bureau Wetgeving bovengenoemde amendementen namens de indieners voor een spoedadvies aan ons gezonden.
Het amendement 32 123 XIII, nr. 9 beoogt om voldoende budget op de begroting van het ministerie van EZ te reserveren voor de regeling VKB (Veiligheid Kleine Bedrijven). Gezien het stijgende aantal aanvragen wordt verwacht dat dit budget begin 2010 op is en tenm inste 10 miljoen extra budget nodig zal zijn om alle aanvragen te honoreren. De dekking hiervoor wordt gevonden door het budget van de subsidieregeling PRIMA met 10 m iljoen te verlagen.
Het amendement 32 123 XIII, nr. 12 beoogt om voldoende budget voor de IPC-regeling (Innovatie Prestatie Contracten) te reserveren, omdat de verwachting is dat het gereserveerde budget van E 20 mln. te laag is in vergelijking met het huidige budget van 35 mln. Daarom wordt dit budget voor 2010 verhoogd met 20 miljoen. De dekking hiervoor wordt gevonden in het verlagen van het budget van zowel de subsidie van Innovatieprogramma’s als de subsidieregeling Togetthere met 10 mln. elk. Dit vanwege de onderuitputting van deze budgetten.
Wij hebben de consequenties van de amendementen voor de administratieve lasten getoetst.
Wij toetsen op vier hoofdpunten:
1. Zijn de te verwachten administratieve lasten gekwantificeerd en is de berekening voldoende onderbouwd?
2. Is er voldoende aandacht besteed aan alternatieven, die mogelijk minder administratieve lasten opleveren?
3. Is er binnen het doel van het amendement gekozen voor het minst belastende alternatief?
4. Is er gekozen voor een uitvoering en toezicht met minimale administratieve lasten?
In beeld brengen van de administratieve lasten
Het ministerie van Economische Zaken heeft inmiddels laten weten dat het netto effect van de amendementen neerkomt op een tijdelijke daling van de administratieve lasten voor bedrijven van 172 000. Volgens de definitie en spelregels van de administratieve lastenoperatie klopt dit. Wij wijzen er wel op, dat bij de berekening van administratieve lasten wordt uitgegaan van de aanname dat budgetten geheel gebruikt worden. Maar bij onderuitputting wordt een deel van het budget niet aangewend. Als dat geld alsnog gebruikt wordt voor subsidieverstrekking, zullen de facto de administratieve lasten stijgen.
Het ministerie van EZ wijst terecht op een indirect effect van het verlagen van de subsidieregeling PRIMA in 2010. Dit levert een risico op voor het behalen van de 25%-reductiedoelstellingen op het terrein van administratieve lasten. Met de PRIMA-subsidie worden namelijk diverse ICT-projecten gefinancierd, die van groot belang zijn voor verlaging van administratieve lasten, zowel voor bedrijven als voor burgers.
Het is lastig in te schatten hoe groot dit risico is. Niet alleen is onduidelijk voor welke ICTprojecten volgend jaar financiering aangevraagd zal worden, maar ook hoeveel invloed die zullen hebben op AL-reductiedoelstelling. Een volgende onzekerheid is de prioriteitstelling als het budget beperkt wordt tot 10 mln. Mogelijk treft dit projecten die van belang zijn voor ALreductie geselecteerd worden. Gelet op het grote belang van ICT-projecten voor het behalen van de 25%-reductiedoelstelling voor administratieve lasten, kan het amendement het verwezenlijken van deze doelstelling bemoeilijken. En juist over de voortgang van deze ICTprojecten heeft Actal zijn zorgen uitgesproken in ons advies bij de Voortgangsrapportage1.
Een mogelijkheid om bovengenoemd risico voor het verwezenlijken van de kabinetsdoelstelling ten aanzien van administratieve lasten te verminderen is om de regering op te roepen de ICTprojecten ter verlaging van administratieve lasten de hoogste prioriteit te geven bij de selectie van PRIMA-projecten in 2010.
Wanneer wij een advies over voorgenomen regelgeving uitbrengen, geven wij een eindoordeel waarin tot uitdrukking komt of het voorstel al dan niet in gewijzigde vorm doorgang moet vinden.
Wij hanteren 4 categorieën:
1. Indienen («ja»).
2. Indienen, nadat met onze adviespunten rekening is gehouden («ja, nadat»).
3. Niet indienen, tenzij met onze adviespunten rekening is gehouden («nee, tenzij»).
4. Niet indienen («nee»).
Bij een ingediend amendement beogen wij met ons advies met de conclusie «ja, nadat», «nee, tenzij» en «nee» een aanpassing van het amendement.
Ons eindoordeel over het amendement 32 123 XIII, nr. 9 luidt: ja, nadat met het vorenstaande rekening is gehouden.
Ons eindoordeel over het amendement 32 123 XIII, nr. 12 luidt: ja, indienen.
Hoogachtend,
Dr. S.R.A. van Eijck
Collegevoorzitter
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32123-XIII-9-h1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.