nr. 11
VERSLAG VAN EEN WETGEVINGSOVERLEG
Vastgesteld 13 november 2009
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1
heeft op 11 november 2009 overleg gevoerd over het begrotingsonderzoek
Verkeer en Waterstaat over 2010.
Van het overleg brengt de commissie bijgaand stenografisch verslag uit.
De voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,
Jager
De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,
Sneep
Stenografisch verslag van een wetgevingsoverleg van de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat
Woensdag 11 november 2009
15.30 uur
De voorzitter: Jager
Aanwezig zijn 5 leden der Kamer, te weten:
Aptroot, Jager, Koopmans, Mastwijk en Roefs.
Aan de orde is de behandeling van:
het wetsvoorstel
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar
2010 (32123A);
het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2010 (32123-XII);
de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 15 september
2009 houdende het MIRT Projectenboek 2010 (32123A, nr. 3);
de
brief van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 4 november 2009
inzake de toezegging over verbetering van de informatievoorziening bij het
WGO van 24 juni 2009 (32123A, nr. 8);
de brief van de minister
van Verkeer en Waterstaat d.d. 10 november 2009 houdende een lijst van
vragen en antwoorden inzake de vaststelling van de begrotingsstaat van het
Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 (32123A, nr. 9);
de brief
van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 10 november 2009 houdende
een lijst van vragen en antwoorden inzake de vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2010 (32123-XII,
nr. 8).
De voorzitter:
Ik heet iedereen van harte welkom. Ik open het wetgevingsoverleg over
de begroting van Verkeer en Waterstaat. Omdat de minister er nog niet is,
schors ik de vergadering.
De heerAptroot(VVD)
Hoe lang wachten wij nu nog? De minister is altijd te laat, maar meestal
slechts een beperkt aantal minuten. Ik ben het wel een beetje zat om altijd
maar op de minister te moeten wachten.
De voorzitter:
Ik ben het helemaal met u eens. Op dit moment wordt geprobeerd om verbinding
met hem te krijgen.
De heerKoopmans(CDA)
Mijn teksten worden er niet aardiger op, moet u hem laten weten.
De vergadering wordt van 15.36 uur tot 15.45 uur geschorst.
De voorzitter:
De minister is nog steeds niet gearriveerd. Ik heb met de leden afgesproken
dat zij ieder iets mogen zeggen, in elk geval de rapporteur. De heer Aptroot
heeft een punt van orde.
De heerAptroot(VVD)
Ik ben nu niet meer bereid, te overleggen met de minister. Dat is niet
omdat hij een keer te laat is. Hij is altijd te laat. Nu zitten wij inmiddels
een kwartier te wachten. Gezien het werk dat de heer Koopmans heeft gedaan,
die namens ons rapporteur is, wil ik wel even naar hem luisteren. Hij wil
ook een motie indienen. Die steun ik en daarna vertrek ik. Ik blijf niet als
een malloot hier zitten wachten op de minister, die gewoon in dezen niet fatsoenlijk
omgaat met de Kamer. Op veel andere punten heb ik geen kritiek op hem, maar
dit is gewoon structureel.
De voorzitter:
Ik kan de commissie zeggen dat er nog geen contact is geweest met de minister,
dus ik weet niet of hij onderweg is. Ik geef nu de heer Koopmans het woord,
als rapporteur namens de commissie. Daarna sluit ik de vergadering.
De heerKoopmans(CDA)
Voorzitter. Ik heb inderdaad een hoop werk verzet, maar dat laat ik maar
even achterwege. Als de minister niet geïnteresseerd is in onze teksten,
ben ik niet geïnteresseerd in zijn antwoorden. Ik wil nog een motie indienen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering om een aangepast, goedkoper businessmodel te maken
voor de Nationale Databank Wegverkeersgegevens, waarbij er primair wordt uitgegaan
van (de vragen van) de automobilist en er meer informatie vanuit de markt
wordt gebruikt,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Koopmans. Naar mij
blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 9 (32123-XII).
De heerKoopmans(CDA)
Ik zou hieraan willen toevoegen dat ik graag zie dat het aangepaste, goedkopere
businessmodel binnen een maand aan de Kamer wordt gestuurd.
MevrouwRoefs(PvdA)
Voorzitter. Ik heb in mijn voorbereiding zes concrete vragen over ProRail
geformuleerd. Ik verzoek u of u mijn vragen wilt doorgeleiden naar de minister
en hem wilt vragen om mij daar schriftelijk antwoord op te geven zodat ik
bij de behandeling van de begroting gebruik kan maken van de antwoorden.
De voorzitter:
Wij zullen de vragen schriftelijk via de Griffie doorgeleiden naar het
ministerie.
De heerMastwijk(CDA)
Voorzitter. Dat is ook mijn voorstel. Ik heb ook wat vragen. Ik verzoek
u die via de Griffie aan de minister te zenden met het verzoek deze buitengewoon
intrigerende vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
De heerAptroot(VVD)
Voorzitter. Ik heb ook een enkele vraag. Wat mij betreft, wordt daarvoor
ook deze procedure gevolgd.
De voorzitter:
Dat zullen wij op die manier doen. Aangezien er niets meer aan de orde
is, sluit ik dit wetgevingsoverleg.
Sluiting 15.47 uur.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Vendrik (GroenLinks), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD),
Mastwijk (CDA), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van
der Ham (D66), Aptroot (VVD), Samsom (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Roefs (PvdA),
Jansen (SP), Cramer (ChristenUnie), Van Heugten (CDA), Roemer (SP), Koppejan
(CDA), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Ouwehand (PvdD), Polderman (SP),
Tang (PvdA), De Rouwe (CDA), Linhard (PvdA), Meeuwis (VVD) en De Mos (PVV).
Plv. leden: Van Gent (GroenLinks), Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD),
Bilder (CDA), Pieper (CDA), Atsma (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya
(D66), De Krom (VVD), Vermeij (PvdA), Jacobi (PvdA), Besselink (PvdA), Anker
(ChristenUnie), Van Hijum (CDA), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Verdonk (Verdonk),
Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA), Haverkamp (CDA), Depla (PvdA),
Neppérus (VVD) en Agema (PVV).