Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32123-X nr. 22 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32123-X nr. 22 |
Vastgesteld 2 november 2009
De vaste commissie voor Defensie1, heeft een aantal vragen voorgelegd aan de staatssecretaris van Defensie over de brief van 11 september 2009 inzake het onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst voor het verhogen van de arbeidsparticipatie van jongeren en tegen terugdringen van voortijdig schoolverlaten: een onderzoek naar de mogelijkheden voor het volgen van een opleiding met 24-uurs opvang door Defensie (Kamerstuk 31 700 X, nr. 132).
De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 30 oktober 2009. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
Als de «Uitdaging» overgaat in de 24-uurs opleiding, stopt u dan ook met het opleiden van de doelgroep die nu deelneemt aan de Uitdaging?
Wanneer is de evaluatie waarover u schrijft afgerond en om welke evaluatie gaat het? Is een mogelijke consequentie van de uitkomst van deze evaluatie dat Defensie uit het opleidingsplan voor 24-uurs opvang stapt?
Het project De Uitdaging maakt deel uit van de pilot Campussen, die onder de beleidsverantwoordelijkheid van het programmaministerie voor Jeugd en Gezin wordt uitgevoerd. De projecten uit deze pilot worden met regelmaat in opdracht van dat ministerie geëvalueerd. De resultaten van deze evaluatie komen naar verwachting begin november 2009 in een (tweede) voortgangsrapportage beschikbaar en zullen helderheid moeten geven over de vraag welke aanpak voor welke doelgroep de meest geschikte is. De eindrapportage is voorzien in 2010.
Bij aanvang van het project De Uitdaging was de doelgroep dezelfde als de beoogde doelgroep van de «opleiding met 24-uurs opvang», namelijk voortijdige schoolverlaters (jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar) die nog niet in de criminaliteit zijn beland. In de loop van de tijd is de doelgroep van De Uitdaging verruimd en konden ook jongeren deelnemen die al wel in de criminaliteit waren beland. Voor de «opleiding met 24-uurs opvang» wordt uitgegaan van de eerder genoemde doelgroep van jongeren die nog niet in de criminaliteit zijn beland.
Kunnen zowel jongens als meisjes deelnemen aan de opleiding?
Ja.
Wanneer komt er nu definitief duidelijkheid over het starten van dit project?
Definitieve besluitvorming is pas mogelijk op basis van de eindrapportage van de evaluatie campussen, die midden 2010 wordt verwacht. Daarnaast is het begin van het project afhankelijk van nader overleg tussen de betrokken partijen over de structurele financiering en de verdere invulling van de beoogde «opleiding met 24-uurs opvang». Dat overleg zal uiterlijk komend voorjaar worden voltooid. Ten slotte is de beschikbaarheid van voldoende instructeurs een belangrijke voorwaarde om de beoogde «opleiding met 24-uurs opvang» van start te kunnen laten gaan.
Wat is de vorm en inhoud die u gaat geven aan het opleidingsplan voor 24-uurs opvang? Is de doelstelling specifiek gericht op werving? Zo ja, zijn de jongeren waarvan sprake is volwassen? Nemen de jongeren op vrijwillige basis deel aan het opleidingsplan voor 24-uurs opvang?
De duur van de beoogde «opleiding met 24-uurs opvang» bedraagt ongeveer 21 maanden. De eerste drie maanden zijn vooral gericht op gedragsverandering. Daarna volgt de deelnemer gedurende ongeveer achttien maanden een door een ROC te verzorgen MBO-opleiding. De deelnemers nemen op vrijwillige basis deel aan de «opleiding met 24-uurs opvang». Het zijn jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar die werkeloos dreigen te raken of voortijdig hun school verlaten en via dit project alsnog een startkwalificatie kunnen behalen. Vervolgens kunnen zij, indien zij voldoen aan de aanstellingscriteria, aan het werk bij Defensie. De behaalde startkwalificatie biedt echter ook de mogelijkheid in dienst te treden bij een andere werkgever in de veiligheidskolom. De doelstellingen van deze«opleiding met 24-uurs opvang» zijn de vermindering van voortijdige schooluitval, terugdringing van de jeugdwerkloosheid en de werving van nieuw personeel voor Defensie.
Wanneer denkt u (voldoende) instructeurs te hebben voor de opleiding?
Stapt het ministerie uit het opleidingsplan voor 24-uurs opvang wanneer het niet binnen afzienbare tijd instructeurs heeft gevonden?
Indien het project De Uitdaging overgaat in de «opleiding met 24-uurs opvang» komen naar verwachting voldoende instructeurs beschikbaar om in ieder geval de eerste drie maanden van die opleiding te kunnen verzorgen. In de vervolgfase blijft enige begeleiding door instructeurs nodig. In de benodigde instructeurscapaciteit is vooralsnog niet voorzien. Ik streef ernaar hierover begin volgend jaar duidelijkheid te kunnen geven.
Acht u de opleiding met 24-uurs opvang belangrijker dan de opleiding van regulier Defensiepersoneel? Zo ja, waarom kan of wil Defensie geen personeel en capaciteit vrijmaken? Zo nee, bent u bereid om alle aandacht te verschuiven naar de reguliere opleiding en vulling te meer omdat Defensie zelf aan geeft dat daar de prioriteit ligt?
De opleiding van regulier nieuw personeel voor Defensie heeft een hogere prioriteit dan de totstandkoming van de «opleiding met 24-uurs opvang». Op dit moment heeft Defensie een tekort aan instructeurs voor de eigen opleidingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van haar kerntaken. Op verschillende manieren wordt gewerkt aan de vermindering van het tekort aan instructeurs. Daarbij wordt ook bezien op welke wijze in de benodigde instructeurscapaciteit voor de «opleiding met 24-uurs opvang» kan worden voorzien.
Hoe staan de (mogelijke) instructeurs zelf tegenover het plan voor 24-uurs opvang en opleiding?
De instructeurs die thans bij het project De Uitdaging zijn betrokken staan neutraal tot positief tegenover het plan voor een «opleiding met 24-uurs opvang».
Waarom de instructeurs- en begeleidingscapaciteit nog verder onder druk zetten wanneer er belangrijkere zaken op te pakken zijn binnen Defensie voor deze instructeurs zoals de opleiding, training en geoefendheid van militair personeel?
De prioriteit van Defensie ligt bij de uitvoering van haar kerntaken. Dat neemt niet weg dat Defensie, waar mogelijk, ook een bijdrage wil leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen, zoals het voortijdig schoolverlaten. Mede vanuit die optiek is de samenwerkingsovereenkomst tussen OCW, SZW en Defensie tot stand gekomen, die door de staatssecretarissen van deze ministeries, tot stand gekomen op 2 november 2007 is ondertekend. Het voornemen een «opleiding met 24-uurs opvang» op te zetten maakt deel uit van die samenwerkingsovereenkomst. En hoewel de totstandkoming ervan niet rimpelloos verloopt, zal Defensie zich zoveel mogelijk blijven inspannen om ook dit onderdeel van de overeenkomst, in samenwerking met de andere ministeries, te verwezenlijken.
Gaat u de samenwerking met de ROC’s bijstellen of heroverwegen nu blijkt dat de instructeurs- en begeleidingscapaciteit de komende jaren onder druk staat? Zo nee, waarom niet?
Zoals al eerder geantwoord ligt de prioriteit van Defensie bij haar kerntaken. De samenwerking met de ROC’s in het project Loopbaanlint is van groot belang om voldoende nieuwe militairen te werven en op te leiden. Bij de vormgeving van het Loopbaanlint is ook rekening gehouden met de instructeursproblematiek. Begin 2010 zal duidelijk worden of er naast de inzet van instructeurs voor de uitvoering van de kerntaken en de opleiding van nieuwe militairen ook ruimte is voor de inzet bij de «opleiding met 24-uurs opvang».
Waarom is gekozen voor de regio Eindhoven?
Voor het welslagen van het project is het van belang samenwerking te zoeken met een gemeente die beschikt over een bestuurlijk en uitvoerend apparaat dat is toegesneden op de beoogde doelgroep.
Daarnaast is van belang dat Defensie in of nabij die gemeente voldoende accommodatiemogelijkheden heeft. De gemeente Eindhoven voldoet aan deze voorwaarden. Eindhoven heeft, evenals andere grote steden, te maken met een groep jongeren met een meervoudige problematiek, die uit het schoolproces dreigen te vallen. Verder heeft zowel de gemeente als het ROC Eindhoven gesteld graag in samenwerking met Defensie de beoogde «opleiding met 24-uurs opvang» tot stand te brengen.
Hoeveel jongeren zouden kunnen deelnemen aan het project de Uitdaging?
Aan het project De Uitdaging kunnen op dit moment op jaarbasis 90 jongeren deelnemen.
Aan de «opleiding met 24-uurs opvang» kunnen op jaarbasis maximaal 150 jongeren deelnemen.
Wat is de waarde van het opleidingsplan met 24-uurs opvang wanneer veel jongeren die zullen gaan deelnemen aan het project niet zullen gaan voldoen aan de selectiecriteria van Defensie vanwege hun justitiële achtergrond?
Jongeren met een justitiële achtergrond behoren niet tot de doelgroep voor de «opleiding met 24-uurs opvang».
Wanneer is de evaluatie waarover u schrijft afgerond en om welke evaluatie gaat het? Is een mogelijke consequentie van de uitkomst van deze evaluatie dat Defensie uit het opleidingsplan voor 24-uurs opvang stapt?
Zie het antwoord op vraag 1.
Wat houdt de pilot van een opleiding voor 24-uurs opvang in de regio Eindhoven precies in?
Is deze pilot vooral bedoeld als proef om te bekijken op een opleidingsplan voor 24-uurs opvang bestaansrecht heeft en mogelijk is? Is deze pilot hetzelfde als starten van Defensie van opleidingsplan voor 24-uurs opvang?
Ja, de pilot betreft tevens de start van de «opleiding met 24-uurs opvang». De ervaringen die tijdens de pilot worden opgedaan zullen worden gebruikt om verbeteringen aan te brengen in verdere opleidingen.
Wat houdt de werkgarantie van jongeren die deelnemen aan deze pilot in? Haalt Defensie een «paard van Troje» aan toekomstige problemen binnen met het aannemen dan wel afgeven van een werkgarantie bij Defensie van jongeren met meervoudige problemen?
Als een deelnemer de opleiding ten minste met voldoende resultaat heeft voltooid en hij voldoet aan de aanstellingscriteria van Defensie, kan hij in dienst treden bij Defensie.
Gaat Defensie ook actief deelnemen in het voorzien van hulp voor het gezin van jongeren met een meervoudige problematiek?
Nee. De hulpverlening aan het gezin is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de zorginstanties van de desbetreffende gemeentes. In samenwerking met de gemeente zal wel worden bekeken welke ondersteuning Defensie eventueel kan leveren.
Denkt u dat jongeren met een meervoudige problematiek geschikt zijn voor een baan bij Defensie en zich kunnen handhaven tijdens psychisch zware omstandigheden zoals tijdens een uitzending?
Elke sollicitant zal het keurings- en selectieproces van Defensie moeten doorlopen. De uitkomst van dat proces bepaalt of een kandidaat wel of niet geschikt is om bij Defensie te komen werken.
Hoe lang duurt de pilot en bent u bereid de Kamer daar regelmatig over te informeren? Wanneer verwacht u duidelijkheid over de consequenties en (financiële) mogelijkheden?
De pilot duurt 21 maanden. Uiteraard ben ik bereid de Kamer jaarlijks te informeren over de voortgang van de pilot. Uiterlijk begin 2010 zal duidelijkheid bestaan over de gevolgen en (financiële) mogelijkheden van de totstandkoming van een «opleiding met 24-uurs opvang».
Samenstelling:
Leden: Van Bommel (SP), Van der Staaij (SGP), Poppe (SP), Ferrier (CDA), Van Velzen (SP), Haverkamp (CDA), Blom (PvdA), ondervoorzitter, Eijsink (PvdA), Van Miltenburg (VVD), voorzitter, Van Dam (PvdA), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Griffith (VVD), Aasted Madsen-van Stiphout (CDA), Algra (CDA), Irrgang (SP), Knops (CDA), Willemse-van der Ploeg (CDA), Jacobi (PvdA), Boekestijn (VVD), Brinkman (PVV), Voordewind (CU), Pechtold (D66), Ten Broeke (VVD), Thieme (PvdD) en Peters (GL).
Plv. leden: Lempens (SP), Van der Vlies (SGP), Polderman (SP), Ormel (CDA), De Wit (SP), Çörüz (CDA), Roefs (PvdA), Wolbert (PvdA), Van Beek (VVD), Smeets (PvdA), Arib (PvdA), Blok (VVD), Omtzigt (CDA), Uitslag (CDA), Roemer (SP), Jonker (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Samsom (PvdA), Nicolaï (VVD), Wilders (PVV), Wiegman-van Meppelen Scheppink (CU), Van der Ham (D66), Teeven (VVD), Ouwehand (PvdD) en Vendrik (GL).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32123-X-22.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.