nr. 15
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 oktober 2009
Met deze A-brief informeer ik u over de behoeftestelling voor het project «IFF
Patrouilleschepen». Het project behelst de verwerving van de Identification Friend or Foe (IFF-)systemen voor de vier
in aanbouw zijnde patrouilleschepen. Deze systemen worden gebruikt op vliegtuigen
en schepen om vijandelijke en eigen of vriendschappelijke eenheden van elkaar
te onderscheiden.
Inleiding
Met de brief van 14 november 2007 (Kamerstuk 31 200 X, nr. 42)
heb ik u geïnformeerd over de resultaten van de gecombineerde voorstudie-,
studie- en verwervingsvoorbereidingfase van het project «Patrouilleschepen».
De patrouilleschepen moeten onder meer worden uitgerust met een IFF-systeem.
Deze behoeftestelling maakte aanvankelijk deel uit van het project «Nieuwe
generatie identificatiesystemen», dat de defensiebrede behoefte behelst
aan IFF mode 5 systemen en civiele mode S systemen. Zoals gemeld op 12 december 2007 was de behoeftestelling
van het project «Nieuwe generatie identificatiesystemen» voorzien
voor eind 2008 (Kamerstuk 31 200 X, nr. 75). De internationale ontwikkeling
van de militaire IFF mode 5 is echter vertraagd.
Hierdoor zal de behoeftestelling pas midden 2010 zijn voltooid. De civiele mode S is inmiddels wel beschikbaar.
Om de patrouilleschepen tijdig te kunnen voorzien van een IFF-systeem,
zal deze behoefte voortaan geen deel meer uitmaken van het project «Nieuwe
generatie identificatiesystemen». In plaats daarvan wordt de behoefte
ondergebracht bij het project «Patrouilleschepen».
Behoefte
Er is behoefte aan een IFF-systeem dat als onderdeel van de Geïntegreerde
Sensor- en Communicatie Suite (GSCS) van de patrouilleschepen op een nauwkeurige
en betrouwbare wijze vliegtuigen en schepen kan identificeren
en deze informatie kan delen met andere eenheden. De totale behoefte behelst
vier IFF-installaties, dat wil zeggen één voor elk van de vier
patrouilleschepen.
De bouw van de patrouilleschepen is gaande. Het eerste van de vier schepen
zal in 2010 de eerste proefvaart maken en het vierde schip in 2012. Zonder
IFF-systeem zouden de schepen slechts beperkt operationeel inzetbaar zijn.
Om de patrouilleschepen bij oplevering te voorzien van een IFF-systeem, zal
alsnog apparatuur worden geïnstalleerd in de GSCS. Dit voorkomt extra
kosten die zouden ontstaan door de inbouw van het IFF-systeem in een later
stadium. Met de apparatuur die nu wordt ingebouwd, zullen de schepen beschikken
over de militaire IFF mode 4 capaciteit en over
de civiele mode S capaciteit. Na de ontwikkeling
van mode 5 zal deze zonder extra kosten worden
geïntegreerd in het IFF-systeem.
Financiën
Met de investering voor de IFF-systemen op de patrouilleschepen is een
bedrag gemoeid van minder dan € 25 miljoen (prijspeil 2009). Dit
bedrag komt in aanvulling op het budget van het project «Patrouilleschepen»
ten laste van de defensiebegroting. Het budget van het project «Nieuwe
generatie identificatiesystemen» zal bij voltooiing van de behoeftestellingsfase
worden herijkt. Voor de financiële aspecten verwijs ik u naar de bijgaande
commercieel vertrouwelijke brief1.
Projectorganisatie en planning
De bouw van de IFF-systemen maakt deel uit van de bouw van de GSCS. De
bestaande projectorganisatie van het project «Patrouilleschepen»
is hiervoor toegerust. Er hoeft geen nieuwe projectorganisatie te worden opgericht.
Risico’s
In eerste instantie zal het IFF-systeem van de patrouilleschepen worden
voorzien van de reeds ontwikkelde militaire mode 4
capaciteit en de civiele mode S capaciteit. Tijdens
de ontwikkeling van IFF mode 5 draagt de fabrikant
de risico’s. De mode 5 capaciteit zal pas
worden geïnstalleerd als de ontwikkeling is voltooid. Hierdoor zijn de
projectrisico’s gering.
Relatie met overige projecten
Dit project zal worden ondergebracht bij het project «Patrouilleschepen».
Hierdoor zal het project geen deel meer uitmaken van het defensiebrede project «Nieuwe
generatie identificatiesystemen». Verder heeft het project een relatie
met het project «Verwerving Joint Logistiek
Ondersteuningsschip» (JSS) dat ook een GSCS zal krijgen. Over het JSS
is de Kamer geïnformeerd met de brief van 18 mei 2006 (Kamerstuk
30 300 X, nr. 95).
Overige consequenties
Het project past in het streven naar een versterking van de Networked Enabled Capabilities om zo de operationele samenwerking
in internationaal verband te bevorderen.
Inschakeling Nederlandse industrie
De Nederlandse industrie speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling
en de bouw van de GSCS. In het contract voor de GSCS is de optie op de levering
van een IFF-installatie opgenomen. Van deze optie zal nu gebruik worden gemaakt.
Ten slotte
Het project «IFF Patrouilleschepen» zal als onderdeel van
het project «Patrouilleschepen» in uitvoering worden gegeven aan
de Defensie Materieel Organisatie.
De staatssecretaris van Defensie,
J. G. de Vries