32 123 V Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2010

Nr. 94 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 september 2010

De ministers van Buitenlandse Zaken van de OVSE kwamen op 16–17 juli jl. informeel in Almaty bijeen. Graag bericht ik u over de uitkomsten.

De informele Ministeriële Raad van de OVSE stond in het teken van de toekomst van veiligheid in Europa, in het bijzonder het Korfoe-proces, de veiligheidsdialoog waartoe de informele Ministeriële Raad in Korfoe (2009) heeft besloten. Tot op heden heeft dit Korfoe-proces vooral het karakter van een informele uitwisseling van ideeën en standpunten.

De Ministeriële Raad bleek tevreden over de resultaten die de afgelopen tijd in het kader van het Korfoe-proces zijn behaald. Tegelijk was er brede overeenstemming dat het Korfoe-proces de grenzen van zijn mogelijkheden nog niet heeft bereikt. De OVSE-ministers achtten de tijd rijp concrete stappen te zetten om bestaande meningsverschillen tussen OVSE-staten op het gebied van veiligheid te overbruggen. Daarom stemde de Ministeriële Raad in met het initiatief van het Kazachstaanse OVSE-voorzitterschap voor een OVSE-top. Ook het Kazachstaanse voorstel voor een actieplan, in het kader van het Korfoe-proces, kreeg veel bijval. De top wordt gezien als een manier om de veiligheidsdialoog in Europa een impuls te geven en op een hoger plan te tillen. De OVSE-top zal plaatsvinden op 1 en 2 december a.s. te Astana.

Voorafgaand aan de informele OVSE-ministeriële heeft Nederland zijn instemming met een OVSE-top afhankelijk gemaakt van de inhoud ervan. In de loop van de maanden is gebleken dat het Korfoe-proces in alle dimensies van de OVSE tot hernieuwde dynamiek heeft geleid. Hoewel de precieze agenda van de top en de inhoud van het actieplan nog niet bekend is, spannen veel andere OVSE-staten, waaronder Nederland en andere EU-listaten, zich in om op de top te spreken over wapenbeheersing, conflictmanagement en de menselijke dimensie van de OVSE.

Het is in het belang van alle OVSE-staten dat de nieuwe dynamiek zich vertaalt in concrete resultaten. Een OVSE-top kan daarvoor zorgen. Aldus kan een OVSE-top de fundamenten leggen voor meer vertrouwen tussen OVSE-staten. Daarom heeft ook Nederland zijn zegen gegeven aan dit Kazachstaanse voorstel.

In de aanloop naar de OVSE-top is het in mijn ogen noodzakelijk duidelijke prioriteiten te stellen. Willen de besprekingen in de OVSE succesvol zijn, dan doet de OVSE er goed aan haar inspanningen in eerste instantie te richten op een beperkt aantal problemen. In de aanloop naar de informele Ministeriele Raad hebben wij daarom in EU-verband besloten dat de OVSE zich eerst en vooral moet richten op dringende problemen zoals (i) conflictpreventie en -beheersing alsmede het vinden van een oplossing voor de bevroren conflicten, (ii) wapenbeheersing, (iii) de implementatie van OVSE-verplichtingen op het gebied van de menselijke dimensie en (iv) grensoverschrijdende bedreigingen. Met mijn EU-collega’s zal ik mij in de aanloop naar de top daarvoor blijven inzetten.

De minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

Naar boven