32 123 IXB Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2010

F BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 augustus 2010

Tijdens parlementaire behandelingen van fiscale voorstellen in de afgelopen periode heb ik een aantal toezeggingen gedaan. Met deze brief geef ik graag gevolg aan enkele van deze toezeggingen. Hiermee beschouw ik de toezeggingen in kwestie als afgehandeld, tenzij anders is aangegeven.

Pilot automatische incasso belastingschulden

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel Versterking fiscale rechtshandhaving op 31 januari 2007 en tijdens het AO op 11 december 2008 heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de uitkomsten van de pilot inzake de automatische incasso van belastingschulden van de bank- of girorekening. De overheidsvordering wordt sinds november 2009 op zeer bescheiden schaal toegepast. Het instrument is ontwikkeld voor brede toepassing bij de invordering van relatief kleine bedragen en moet daarbij worden ondersteund door het nieuwe Enterprise Tax Management (ETM). Omdat dit nieuwe systeem nog niet in gebruik is genomen, is er in 2009 voor gekozen de overheidsvordering alvast «handmatig» in een pilot te gaan uitproberen. De Belastingdienst/Centrale Administraties (CA) en de Belastingdienst Haaglanden voeren deze pilot uit. De overheidsvordering wordt gedurende de pilot alleen gebruikt voor de invordering van kleine bedragen motorrijtuigenbelasting. Het gaat inmiddels over enkele honderden vorderingen per maand. Belastingdienst/Centrale Administraties rapporteert in beginsel maandelijks over de voortgang van de pilot. In deze rapportage worden o.a. ook de reacties (bijvoorbeeld via de Belastingtelefoon) van belastingschuldigen betrokken. Uit deze rapportage kan opgemaakt worden dat de ervaringen gedurende het eerste halfjaar van de pilot zonder uitzondering positief zijn. De overheidsvordering scoort naar verwachting: gemiddeld treft 50% van de vorderingen doel en belastingschuldigen hebben begrip voor de maatregel. Uit de reacties van de Belastingtelefoon zijn geen klachten gebleken. Wel bestaat er vanzelfsprekend een informatiebehoefte over de overheidsvordering. Na inwerkingtreding van ETM zal een uitgebreide evaluatie worden uitgevoerd. Over de uitkomsten daarvan zal ik uw Kamer t.z.t. informeren.

Monitor doorwerkbonus

Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2009 in de Eerste Kamer op 16 december 2008 is toegezegd dat het effect van de doorwerkbonus, in het bijzonder op arbeidsparticipatie van ouderen, zal worden gemonitord en dat daarover aan de Kamer zal worden gerapporteerd. Omdat de doorwerkbonus pas sinds 2009 van kracht is, zijn er op dit moment nog geen gegevens beschikbaar om een eventuele positieve trendbreuk in de groei van de arbeidsparticipatie in aantallen of uren te kunnen constateren. Bovendien moet worden bedacht dat de doorwerkbonus mogelijk enige tijd nodig heeft, om zijn effect op de arbeidsparticipatie te sorteren; werknemers zullen veelal lang van tevoren overwegen op welk moment zij uit het arbeidsproces zouden willen treden. Evenmin is duidelijk welke (tijdelijke) gevolgen de financiële crisis heeft gehad voor de groei van de arbeidsparticipatie van ouderen. Zeer aannemelijk echter is dat de doorwerkbonus een extra stimulans biedt tot verhoogde arbeidsparticipatie van ouderen. Deze verhoogde arbeidsparticipatie kan vorm krijgen in het langer actief blijven op de arbeidsmarkt en via een verhoogd aantal uren voor nog actieve ouderen. Voor 64-jarigen kan de doorwerkbonus door de vormgeving oplopen tot meer dan € 4 500 op jaarbasis, waardoor het waarschijnlijk is dat beide effecten in de praktijk tot uiting zullen gaan komen.

De minister van Financiën,

J. C. de Jager

Naar boven