32 123 IXB
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2010

nr. 6
BRIEF VAN DE ALGEMENE REKENKAMER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 september 2009

De Algemene Rekenkamer heeft, evenals voorgaand jaar voor de begrotingen 2009, de beschikbaarheid van beleidsinformatie in de begrotingen 2010 onderzocht. De uitkomsten hiervan zijn vastgelegd in factsheets per departement.

Bijgaand ontvangt u1 alvast, ter doorgeleiding aan de vaste Kamercommissie, de factsheet over de beschikbaarheid van beleidsinformatie in de begroting van het Ministerie van Financiën. Deze factsheet is ook op onze website openbaar.

Wij zijn voornemens u op 12 oktober 2009 – tijdig voor de voorbereidingen op de begrotingsbehandelingen – de factsheets over de beschikbaarheid van beleidsinformatie in de begrotingen van de Ministeries van BuiZa, Justitie, BZK, OCW, Defensie, VROM, VenW, EZ, LNV, SZW en VWS en van de programmaministers voor Jeugd en Gezin en voor Wonen, Wijken en Integratie toe te zenden, ter doorgeleiding aan de vaste Kamercommissies. De factsheets worden op dat moment ook op onze website openbaar.

De geboden informatie sluit aan op onze bevindingen die wij presenteren in onze rapporten bij de jaarverslagen op de 3e woensdag in mei.

Dit jaar tonen wij u de beschikbaarheid van beleidsinformatie niet alleen per begrotingshoofdstuk maar ook op het niveau van de begrotingsartikelen. Dit sluit aan op de door ons in mei jl. geïntroduceerde kwaliteitskaart bedrijfsvoering. Intern heeft deze verdieping en systematisering geleid tot strakkere toepassing van de geldende toetsingsnormen. Voor een aantal ministeries – waaronder het ministerie van Financiën – leidt dit tot een relatief slechtere score die deels op onze strakkere werkwijze is terug te voeren. Op de factsheets waarvoor dit geldt wordt dit aangegeven.

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling,

president

dr. Ellen M.A. van Schoten RA,

secretaris


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven