nr. 99
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2010
In antwoord op vragen van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
heb ik u, mede namens de minister van VROM, voorafgaand aan het notaoverleg
MIRT van december 2009, bij brief met Kamerstuk 32 123 A, nr. 84, bericht
over de stand van zaken rond het Nieuwe Sleutelproject (NSP) Breda.
De complexiteit van het project maakte dat er meer tijd nodig was om het
project te kunnen aanbesteden en bouwen. Op de vraag van de commissie welke
oplossingsrichtingen er mogelijk zijn om de aanbesteding en realisatie van
het OV terminalcomplex in Breda in de eerste helft van 2010 mogelijk te maken,
heb ik de Kamer geantwoord, dat de drie opdrachtgevers van het OV terminalcomplex,
te weten Breda, NS Poort en ProRail, de mogelijkheid van een aantal oplossingsrichtingen
onderzoeken. Ik heb u toegezegd de Kamer te informeren zodra de resultaten
van dat onderzoek beschikbaar zouden komen.
De drie opdrachtgevers van het OV terminalcomplex zijn met een gezamenlijk
voorstel voor een oplossingsrichting gekomen. In de eerste weken van 2010
hebben zij een plan opgesteld dat zowel rekening houdt met de eerdere afspraken
alsmede met de nieuwe de gewijzigde marktomstandigheden en inmiddels opgelopen
vertraging. Dit plan houdt in een start van de aanbestedingsprocedure van
het OV terminalcomplex vanaf maart 2010.
NS Poort krijgt binnen de aanbestedingsprocedure de gelegenheid een optie
te onderzoeken tot het verminderen van het vastgoed in het OV terminalcomplex.
Daarnaast hebben de drie opdrachtgevers van het OV terminalcomplex een aantal
mogelijke bezuinigingsopties afgesproken die afhankelijk van de omstandigheden
kunnen worden ingezet.
Over het voorstel is een akkoord bereikt tussen de drie opdrachtgevers
en de overige financiers van het OV terminalcomplex. Provincie Noord-Brabant
en de ministeries van VROM en V&W hebben op 10 februari met het voorstel
van de opdrachtgevers ingestemd.
Naar verwachting kan met de voorgestelde aanpak nog in 2010 bekend worden
welke aannemer het OV Terminalcomplex zal gaan bouwen. De bouw zal dan in
de periode van 2011–2014 plaatsvinden
Het akkoord voorziet in een aanzienlijke investering op korte termijn
en levert hiermee een bijdrage aan het maatregelenpakket in het kader van
de economische recessie. Het project NSP Breda valt onder de Crisis- en Herstelwet,
die momenteel voor behandeling bij de Eerste Kamer ligt.
Het ministerie van V&W en ProRail stellen een extra bedrag van € 6
miljoen beschikbaar ter dekking van de toegenomen voorbereidingskosten door
de inmiddels opgelopen vertraging van de realisatie van het OV terminalcomplex.
De gemeente Breda is enthousiast over het inmiddels bereikte akkoord.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings