nr. 84
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 15 december 2009
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1
heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat
bij brief van 25 november 2009 (2009Z22568/2009D59272) inzake de stand
van zaken van het Nieuwe Sleutelproject Breda.
De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 14 december
2009. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Jager
De griffier van de commissie
Sneep
1
Kunt u aangeven wat de consequenties van de huidige
marktomstandigheden en de economische crisis zijn voor de ten aanzien van
het Nieuwe Sleutelproject Breda gemaakte afspraken?
De consequenties van de huidige marktomstandigheden en de economische
crisis voor de gemaakte afspraken ten aanzien van het Nieuwe Sleutelproject
Breda zijn op dit moment niet in volle omvang bekend.
Medio 2009 heeft de gemeente het resultaat bekend gemaakt van een actualisatie
van de business case uit mei 2006 met als peildatum 31-12-2008. Ten opzichte
van de oorspronkelijke business case bleek er een achteruitgang opgetreden
te zijn met een negatief resultaat als gevolg.
De berichtgeving van de gemeente is aanleiding geweest om de gemeente
te vragen, in samenwerking met de andere opdrachtgevers ProRail en NS Poort,
een vergelijking te maken van de oude situatie bij ondertekening van de Bestuurlijke
Overeenkomst Uitvoering (BOU) van 31 mei 2006 en het Addendum bij de
BOU van 28 mei 2008 ten opzichte van de nieuwe situatie, en daarbij aan
te geven waardoor de verschillen zijn ontstaan. Aanvullend heeft het Rijk
de gemeente gevraagd om in overleg met ProRail en NS Poort een oplossingsrichting
aan te geven voor het tekort, inclusief het aangeven van bezuinigingsopties.
Dit zal zijn beslag krijgen in een rapportage die naar verwachting eind 2009
beschikbaar komt.
2
Kunt u aangeven welke oplossingsrichtingen mogelijk
zijn om de aanbesteding en realisatie van het station Breda, in samenwerking
met ProRail en NS Poort, in de eerste helft van 2010 mogelijk te maken?
Gemeente, NS Poort en ProRail onderzoeken op dit moment de mogelijkheid
van een aantal oplossingsrichtingen, waaronder die om te bezuinigen op het
ontwerp. Op de uitkomsten van dit onderzoek kan ik nu niet vooruitlopen. Ik
zal de Kamer informeren over de resultaten van het onderzoek, zodra die beschikbaar
komen en tot een oplossingsrichting hebben geleid.
3
Kunt u aangeven op welke wijze maatregelen, zoals bedoeld
in het wetsvoorstel Crisis- en herstelwet en gericht op een versnelde uitvoering
van het project door ProRail, kunnen worden geëffectueerd?
Dit project is bij amendement in de Crisis- en herstelwet gebracht. Hiermee
valt het project NSP Breda onomstotelijk onder de regels bestuursprocesrecht.
Dat helpt bij de voortgang van het project NSP Breda.
Een onderdeel van NSP Breda is de realisatie van het OV terminalcomplex,
waarover ProRail het projectmanagement voert. Ik verwacht dat door opname
van het project NSP Breda in de wet, waarborgen zijn verkregen om verdere
vertraging van de realisatie van het OV terminalcomplex te voorkomen. De aanbesteding
van de OV-Terminal is door de opdrachtgevers Gemeente Breda, NS Poort en ProRail
voorzien in de eerste helft van 2010.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Vendrik (GL), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk
(CDA), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham
(D66), Aptroot (VVD), Samsom (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Roefs (PvdA), Jansen
(SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter,
Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA), De Rouwe (CDA), Linhard (PvdA),
Meeuwis (VVD) en De Mos (PVV).
Plv. leden: Van Gent (GL), Van der Vlies (SGP), Harbers (VVD), Bilder
(CDA), Pieper (CDA), Atsma (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66),
De Krom (VVD), Vermeij (PvdA), Jacobi (PvdA), Besselink (PvdA), Vacature (SP),
Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Verdonk (Verdonk), Thieme (PvdD),
Lempens (SP), Waalkens (PvdA), Haverkamp (CDA), Depla (PvdA), Neppérus
(VVD) en Agema (PVV).