nr. 70
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 december 2009
Ik ben verheugd om u te kunnen meedelen dat het OTB van de A74 vandaag
door mij en de minister van VROM is goedgekeurd. Gezien de kritische planning
van het project om voor de Floriade in 2012 te kunnen worden geopend, is de
versnelling in de planning die we hebben kunnen realiseren extra van belang.
In uw Kamer hebben we meermaals over deze weg overlegd en het belang van een
spoedige besluitvorming en realisatie leeft zowel in uw Kamer als bij ons.
Het belang dat in uw Kamer aan deze weg wordt gehecht, komt mede naar
voren uit de vragen die uw Kamer gesteld heeft en de AO’s die we samen
gevoerd hebben. In deze brief doe ik de toezeggingen die ik heb gedaan tijdens
het AO van 6 september 2007 (zie 31 200 A, nr. 4) gestand en
geef ik aanvullend antwoord op de vragen die het lid Roefs heeft gesteld over
de glazen overkapping bij de aanleg van de A74, waar ik bij brief van 3 november
jl. op ben ingegaan.
In het AO van 6 september 2007 heb ik toegezegd in het MI(R)T-overleg
met de regio nadrukkelijk aandacht te besteden aan oplossingen ter voorkoming
van overlast voor langzaam verkeer en voetgangers vanwege de doorsnijding
van Venlo door de A74 en de Kamer hierover te berichten.
Gezien de lengte van de A74 van 2,5 kilometer wordt de oversteekbaarheid
voor het langzaam verkeer in de huidige plannen gewaarborgd door vijf oversteekmogelijkheden.
Rijkswaterstaat concludeert dat dit ruim voldoende is voor het langzaam verkeer.
De kwaliteit van de verbindingen blijft vrijwel gelijk en in sommige gevallen
neemt de kwaliteit zelfs toe.
In de huidige situatie kan het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers)
gebruik maken van zes verharde verbindingen tussen Venlo en Tegelen. Na aanleg
van de A74 vervalt één verbinding (de Trappistenweg). Deze verbinding
wordt echter kortgesloten met 2 andere verbindingen, waardoor het omrijden
beperkt wordt.
In het AO van 6 september 2007 heb ik ook toegezegd de Kamer rond
de publicatie van het OTB te informeren over de mogelijkheden van geluidswerende
voorzieningen rond de Zuiderbrug. In het OTB zijn geluidsreducerende maatregelen
waaronder geluidswerende voorzieningen op en rond de Zuiderbrug opgenomen
(zie par. 4.1.4 van de Toelichting van het OTB).
Per brief heb ik op 3 november 2009 antwoord gegeven op de vragen
die het lid Roefs heeft gesteld over een mogelijke glazen overkapping bij
de aanleg van de A74. In de beantwoording heb ik aangegeven bij het OTB terug
te komen op de vraag naar het rekening houden met de glazen overkapping en
bij de inpassing van de weg openhouden van de mogelijkheid om later alsnog
een glazen overkapping te plaatsen.
Ik heb in overleg met de minister van VROM besloten geen glazen overkapping
toe te passen op een deel van de A73/A74. Ik maak een overkapping voor de
toekomst niet bewust onmogelijk, maar houdt er bij de inpassing geen rekening
mee. Hiervoor heb ik de volgende argumentatie.
• Wat betreft luchtkwaliteit zijn reguliere middelen voldoende om
aan de normen te voldoen.
• Voor geluid neem ik een aantal reguliere maatregelen zoals een
deels verdiepte ligging en een fors pakket (deels transparante) geluidsschermen.
Verdergaande en fors duurdere maatregelen als een overkapping zijn vervolgens
niet kosteneffectief.
• In een door voormalig Rijksadviseur voor het Landschap de heer
prof. ir. D. Sijmons uitgevoerde «second opinion», wordt door
hem gewaarschuwd voor een te rooskleurig beeld voor wat betreft de landschappelijke
inpassing van een glazen overkapping. De overkapping gaat meer op een tunnel
lijken die uiteindelijk negatiever scoort dan geluidschermen. Daar komt bij
dat volgens hem een overkapping uiteindelijk de associatie kan wekken van
een sterk milieubelaste omgeving in plaats van een milieu-ikoon voor Venlo.
• Uit een tweede «second opinion» naar de technische
consequenties is gebleken dat de Zuiderbrug een glazen overkapping niet kan
dragen zonder extra maatregelen, hetgeen aanzienlijke meerkosten met zich
meebrengt.
• Een glazen overkapping is voor de Wet Aanvullende Regels Veiligheid
Wegtunnels een tunnel, waardoor het niet mogelijk is om onder de overkapping
af- en opritten toe te passen. Het deel van de A73/A74 dat voor overkapping
in aanmerking komt, kent af- en opritten. In deze situatie is een glazen overkapping
onmogelijk. Daarnaast zijn de benodigde veiligheidsvoorzieningen in het plan
van de glazen overkapping tunnel sterk onderschat.
Gegeven deze argumenten kiest het Rijk in het OTB A74 niet voor een glazen
overkapping. Tevens kent de glazen overkapping veel risico’s op het
gebied van veiligheid, technische uitwerking en onderhoud. De planning van
de A74 is kritisch maar haalbaar en laat nieuwe grote risico’s niet
toe. Met elkaar willen we de A74 open stellen vóór de opening
van de Floriade op 1 april 2012.
Ik ben in overleg met de gemeente Venlo om de komende maanden samen te
kijken naar maatwerkoplossingen met als doel de toekomstige lokale geluidssituatie
waar mogelijk te verbeteren.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings