32 022 Wijziging van de Drank- en Horecawet met het oog op de terugdringing van het alcoholgebruik onder met name jongeren, de voorkoming van alcoholgerelateerde verstoring van de openbare orde, alsmede ter reductie van de administratieve lasten

Nr. 21 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER VLIES TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 11

Ontvangen 6 april 2010

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

I

Na onderdeel J wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ja

Na artikel 14 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 14a

Het is ter bescherming van de volksgezondheid verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank aan te bieden voor gebruik elders dan ter plaatse tegen een prijs die lager is dan 70% van de prijs die in het betreffende verkooppunt gewoonlijk wordt gevraagd.

II

In onderdeel R wordt artikel 25d als volgt gewijzigd:

A. In het eerste lid vervallen de dubbele punt aan het slot van de aanhef en de aanduiding «a.» en wordt de puntkomma aan het slot van onderdeel a vervangen door een punt.

B. In het eerste lid vervalt onderdeel b.

C. In het tweede lid vervalt «aanbiedingen en».

Toelichting

Dit amendement regelt ter bescherming van de volksgezondheid dat het verboden wordt om bedrijfsmatig alcoholhoudende drank aan te bieden tegen een prijs die lager is dan 70% van de prijs die in het betreffende verkooppunt gewoonlijk wordt gevraagd. Met name minderjarigen zijn voor deze acties erg gevoelig omdat ze én heel voordelig aan alcohol kunnen komen én in korte tijd heel veel kunnen nuttigen. Uit onderzoek van de Universiteit van Twente is gebleken dat in ieder geval een meerderheid van de jongeren aangeeft als gevolg van dit soort acties méér te gaan drinken. Dat kan leiden tot overmatig alcoholgebruik door jongeren en overlast in gemeenten.

Gezien het feit dat dit probleem al jaren speelt, schiet het voorstel om gemeenten de mogelijkheid te geven om prijsacties in een gemeentelijke verordening te regelen volgens de indiener tekort. Daardoor zou het risico van alcoholshoppen blijven bestaan.

Het gekozen kortingspercentage (minder dan 70% van de gangbare detailhandelsprijs op dat verkooppunt) ligt ruim boven de winstmarges op de verkoop van alcoholhoudende dranken bij de betreffende bedrijfstypen, zodat er bij dergelijke prijsacties altijd sprake is van verkoop onder de kostprijs. Het gaat bij de regulering in de detailhandel specifiek om de prijs in dat betreffende winkelfiliaal of op dat verkooppunt.

Van der Vlies
Naar boven