Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 oktober 2023
Op 4 oktober 2023 heeft het commissiedebat «Goed Bestuur» plaatsgevonden (Kamerstuk
32 012, nr. 51). Tijdens dit debat heeft het lid Kwint (SP) zijn zorgen geuit over het debiteuren-
en incassobeheer van het CAK aangaande de vaststelling en de inning van de eigen bijdrage
Wmo. Aanvankelijk is deze uiting niet opgevat als een vraag, waardoor het niet meer
mogelijk was deze te beantwoorden tijdens het commissiedebat. De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport heeft hierop toegezegd de vragen schriftelijk af te doen vóór het
verkiezingsreces. Deze toezegging doe ik af met deze brief.
Reactie op de vragen van de SP
De SP heeft signalen ontvangen, waaruit blijkt dat het CAK pas na 4 of 5 jaren facturen
verstuurt voor het innen van de eigen bijdrage Wmo. Dit leidt volgens de SP tot stapelfacturen,
waardoor burgers in de problemen komen.
Het is evenwel niet mogelijk dat het CAK in 2023 voor het eerst een eigen bijdrage
Wmo in rekening brengt die in het jaar 2018/2019 was verschuldigd. De eigen bijdrage
kan namelijk tot maximaal 12 maanden met terugwerkende kracht worden vastgesteld.
Het is wel mogelijk dat burgers facturen in het verleden onbetaald hebben gelaten
en hiervoor een herinnering of aanmaning ontvangen. Deze worden periodiek door het
CAK verstuurd. Burgers worden er hiermee aan herinnerd dat sprake is van een openstaand
saldo en zij worden gevraagd contact met het CAK op te nemen als er betalingsproblemen
zijn. Als onverhoopt niet duidelijk is op welke facturen de herinnering of aanmaning
betrekking heeft, kan het CAK desgevraagd een kopie hiervan toesturen. Ook is het
mogelijk facturen digitaal in te zien via «Mijn CAK».
De SP heeft verder signalen ontvangen waaruit blijkt dat betalingen ten behoeve van
de eigen bijdrage Wmo door het CAK worden teruggestort en nadien weer worden gevorderd.
Het CAK verwerkt betalingen op basis van het betalingskenmerk die bij de betaling
wordt gebruikt. Tot april 2023 zijn betalingen waarbij geen of een onjuist betalingskenmerk
werd gebruikt automatisch teruggestort. Ook door het CAK zijn signalen ontvangen dat
dit tot verwarring en onduidelijkheden leidde bij de burger. Om die reden is het CAK
vanaf 17 april 2023 gestart met het handmatig verwerken van betalingen waarbij een
onjuist betalingskenmerk is vermeld. Deze betalingen worden sindsdien – en voor zover
dit mogelijk is – gekoppeld aan de juist klant op basis van het rekeningnummer en
de zover bekende klantgegevens. Dit heeft ertoe geleid dat veel meer betalingen kunnen
worden verwerkt en minder terugbetalingen plaatsvinden.
Het voorgaande leidt tot veel onduidelijkheid bij de burgers, waarover zij contact
proberen op te nemen met het CAK. De SP heeft signalen ontvangen waaruit blijkt dat
het CAK op dat moment niet de gewenste duidelijkheid kan geven en slecht bereikbaar
is.
Het signaal over de slechte bereikbaarheid wordt niet door het CAK herkend en volgt
evenmin uit de recente rapportages van het CAK. Dit doet niet af aan het feit dat
de wachttijd op sommige drukke momenten langer kan zijn. Daarnaast mogen burgers van
het CAK verwachten dat zij goed worden geholpen als er vragen of onduidelijkheden
zijn over een ontvangen factuur. Blijkbaar hebben de burgers die zich hebben gewend
tot de hulpdienst van de SP dit anders ervaren. Het CAK heeft zijn bereidheid uitgesproken
hierover verder in gesprek te gaan met de hulpdienst van de SP en waar mogelijk op
individueel niveau de signalen te beoordelen en de gewenste duidelijkheid te geven.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen