32 011 Tabaksbeleid

G VERSLAG VAN EEN NADER SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 1 november 2024

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport1 heeft kennisgenomen van de brief van de Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport van 27 augustus 2024 met daarin de antwoorden op de vragen en opmerkingen van de commissie naar aanleiding van het ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar.2

Naar aanleiding hiervan is op 2 oktober 2024 een brief met enkele vervolgvragen gestuurd aan de Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport.

De Staatssecretaris heeft op 1 november 2024 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde nader schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport

Den Haag, 2 oktober 2024

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 27 augustus 2024 met daarin de antwoorden op de vragen en opmerkingen van de commissie naar aanleiding van het ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar.3 De leden van de fractie van de BBB hebben naar aanleiding van uw reactie nog enkele vervolgvragen. De leden van de fracties van de PVV en JA21 sluiten zich bij deze vragen aan.

De leden van de BBB-fractie danken u voor de uitgebreide beantwoording van de gestelde vragen. De beantwoording geeft evenwel nog aanleiding voor aanvullende vragen. U geeft in de beantwoording aan dat er geen onderzoek is uitgevoerd naar de impact van gestandaardiseerde verpakkingen op de sigarensector.4 De leden van de fractie van de BBB zijn van mening dat voordat tot de onderhavige ingrijpende maatregel wordt overgegaan, onderzocht moet worden of dit besluit doeltreffend is. De maatregel heeft tot doel de verpakking van e-sigaretten, sigaren en de andere betrokken rookwaren minder aantrekkelijk te maken. De aantrekkelijkheid van deze verpakkingen is namelijk een van de aspecten die een rol speelt bij het beginnen en voortzetten van gebruik van tabaksproducten en elektronische dampwaar door jongeren. Bent u bereid om alvorens deze maatregel in te voeren – die verstrekkende gevolgen voor ondernemers heeft – een onderzoek te doen naar de doeltreffendheid ervan?

Op een door de leden van de BBB-fractie eerder gestelde vraag over de haalbaarheid van de inwerkingtreding per 1 januari 2025 antwoordde u dat er een overgangstermijn komt: In de ministeriële regeling, waarin de nadere eisen zullen worden gesteld aan de standaardverpakkingen van elektronische dampwaar en sigaren, zal een overgangsbepaling met een uitverkoopregeling worden opgenomen. Deze uitverkoopregeling zal een termijn bevatten die redelijk is om de voorraden van verpakkingen voor geproduceerde sigaren en elektronische dampwaar te kunnen verkopen. Deze termijn kan voor de verschillende producten verschillend worden vastgesteld.5

De leden van de fractie van de BBB zijn van mening dat het ontbreken van een eenduidige overgangstermijn en de op dit moment nog bestaande onduidelijkheid over een concrete datum voor de uitverkoopregeling onwerkbaar is voor de betreffende ondernemers. Kunt u toezeggen dat er een eenduidige en ruimhartige overgangstermijn komt, zodat ondernemers niet met onverkoopbare verpakkingen en voorraden blijven zitten? Kunt u tevens toezeggen dat de voorziene inwerkingtreding op 1 januari 2025 wordt uitgesteld?

De leden van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 30 oktober 2024.

Voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, G. Prins

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS JEUGD, PREVENTIE EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 november 2024

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen en opmerkingen van de vaste commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in het kader van het schriftelijk overleg inzake het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar.

De Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport, V.P.G. Karremans

Inhoudsopgave

I.

Vragen vanuit de fracties

5

 

Vragen van de leden van de BBB-fractie

5

II.

Reactie van de Staatssecretaris

5

I. Vragen vanuit de fracties

Vragen van de leden van de BBB-fractie

De leden van de BBB-fractie danken u voor de uitgebreide beantwoording van de gestelde vragen. De beantwoording geeft evenwel nog aanleiding voor aanvullende vragen. U geeft in de beantwoording aan dat er geen onderzoek is uitgevoerd naar de impact van gestandaardiseerde verpakkingen op de sigarensector.6 De leden van de fractie van de BBB zijn van mening dat voordat tot de onderhavige ingrijpende maatregel wordt overgegaan, onderzocht moet worden of dit besluit doeltreffend is. De maatregel heeft tot doel de verpakking van e-sigaretten, sigaren en de andere betrokken rookwaren minder aantrekkelijk te maken. De aantrekkelijkheid van deze verpakkingen is namelijk een van de aspecten die een rol speelt bij het beginnen en voortzetten van gebruik van tabaksproducten en elektronische dampwaar door jongeren. Bent u bereid om alvorens deze maatregel in te voeren – die verstrekkende gevolgen voor ondernemers heeft – een onderzoek te doen naar de doeltreffendheid ervan?

Op een door de leden van de BBB-fractie eerder gestelde vraag over de haalbaarheid van de inwerkingtreding per 1 januari 2025 antwoordde u dat er een overgangstermijn komt: In de ministeriële regeling, waarin de nadere eisen zullen worden gesteld aan de standaardverpakkingen van elektronische dampwaar en sigaren, zal een overgangsbepaling met een uitverkoopregeling worden opgenomen. Deze uitverkoopregeling zal een termijn bevatten die redelijk is om de voorraden van verpakkingen voor geproduceerde sigaren en elektronische dampwaar te kunnen verkopen. Deze termijn kan voor de verschillende producten verschillend worden vastgesteld.7

De leden van de fractie van de BBB zijn van mening dat het ontbreken van een eenduidige overgangstermijn en de op dit moment nog bestaande onduidelijkheid over een concrete datum voor de uitverkoopregeling onwerkbaar is voor de betreffende ondernemers. Kunt u toezeggen dat er een eenduidige en ruimhartige overgangstermijn komt, zodat ondernemers niet met onverkoopbare verpakkingen en voorraden blijven zitten? Kunt u tevens toezeggen dat de voorziene inwerkingtreding op 1 januari 2025 wordt uitgesteld?

II. Reactie van de Staatssecretaris

Vragen van de leden van de BBB-fractie

Bent u bereid om alvorens deze maatregel in te voeren – die verstrekkende gevolgen voor ondernemers heeft – een onderzoek te doen naar de doeltreffendheid ervan?

De impact van standaard verpakkingen op jongeren en op hun gezondheid is reeds uitgebreid onderzocht. In het WHO Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging (FCTC verdrag) wordt ervan uitgegaan dat generieke verpakkingen verschillende effecten hebben:

  • 1. vermindering van aantrekkelijkheid van tabaksproducten;

  • 2. betere zichtbaarheid van gezondheidswaarschuwingen op verpakkingen, waardoor de effectiviteit van waarschuwingen toeneemt;

  • 3. vermindering of eliminatie van de mogelijkheden die de verpakking biedt om te fungeren als reclame of promotie;

  • 4. reductie van de kans dat verpakkingen de suggestie wekken dat sommige tabaksproducten minder schadelijk zijn.

Ook de Australische regering noemde destijds (in 2015) al deze effecten als motief om tot invoering van neutrale verpakkingen van sigaren over te gaan. Het bereiken van deze doelen draagt bij aan het ontmoedigen van jongeren om met het roken van sigaren te beginnen.

Het invoeren van standaardeisen aan de verpakkingen van sigaren en elektronische dampwaar zal de aantrekkelijkheid van verpakkingen van deze producten en daarmee van de producten zelf verregaand beperken. De aantrekkelijkheid van deze verpakkingen is een van de aspecten die een rol speelt bij het beginnen en voortzetten van gebruik van tabaksproducten en elektronische dampwaar door jongeren. Deze maatregel richt zich meer specifiek met name op het voorkomen dat jongeren starten met het gebruik. Met dit ontwerpbesluit probeert de regering ten aanzien van sigaren te voorkomen dat de verkoop van een aantrekkelijke verpakking zou toenemen zoals in de Verenigde Staten met cigarillo’s is gebeurd.

Er is geen specifiek onderzoek uitgevoerd naar de impact van gestandaardiseerde verpakkingen op de sigarensector omdat de gevolgen voor de sigarensector niet dermate verstrekkend zullen zijn. Met het invoeren van standaard verpakkingen wordt geen verkoopverbod ingevoerd. Deze maatregel zal dus weinig gevolg hebben voor verkooppunten. Wel zullen producenten nieuwe verpakkingen voor sigaren moeten invoeren.

Kunt u toezeggen dat er een eenduidige en ruimhartige overgangstermijn komt, zodat ondernemers niet met onverkoopbare verpakkingen en voorraden blijven zitten? Kunt u tevens toezeggen dat de voorziene inwerkingtreding op 1 januari 2025 wordt uitgesteld?

Bij uw Kamer ligt een ontwerpbesluit voor waarin de grondslag voor het invoeren van standaard verpakking is opgenomen. Hierin kan niet de inwerkingtreding van de nadere voorschriften worden bepaald. Zoals ook in de eerdere beantwoording op 27 augustus 2024 is opgemerkt zal pas in de ministeriële regeling, waarin de nadere eisen zullen worden opgenomen die zullen gelden voor de standaardverpakkingen van elektronische dampwaar en sigaren, een overgangsbepaling met een uitverkoopregeling worden opgenomen. Deze uitverkoopregeling zal een termijn bevatten die redelijk is om de voorraden van verpakkingen voor geproduceerde sigaren en elektronische dampwaar te kunnen verkopen. Deze termijn kan voor de verschillende producten verschillend worden vastgesteld.


X Noot
1

Samenstelling:

Van Wijk (BBB), Van Knapen (BBB), Lievense (BBB) Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA) (ondervoorzitter), Fiers (GroenLinks-PvdA), Roovers (GroenLinks-PvdA), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Geerdink (VVD), Kaljouw (VVD), Klip-Martin (VVD), Van de Sanden (VVD), Prins (CDA) (voorzitter), Bakker-Klein (CDA), Moonen (D66), Van Meenen (D66), Bezaan (PVV), Koffeman (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Talsma (CU), Van den Oetelaar (FVD), De Vries (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

X Noot
2

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg.

X Noot
3

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg.

X Noot
4

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg, p. 11.

X Noot
5

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg, p. 9.

X Noot
6

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg, p. 11.

X Noot
7

Kamerstukken I 2023/24, 32 011, F; verslag van een schriftelijk overleg, p. 9.

Naar boven