32 011 Tabaksbeleid

Nr. 81 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 januari 2021

Langs deze weg informeer ik uw Kamer over de rookverbodinspecties van de NVWA. De NVWA heeft eind 2019 conform Arbowetgeving de risico-inventarisaties en evaluatie (RI&E) geactualiseerd met betrekking tot de rookcontroles in het algemeen en in het bijzonder de rookcontroles bij shishalounges. Als werkgever moet de NVWA de blootstelling aan schadelijke en kankerverwekkende stoffen voorkomen of verminderen.

In de RI&E is geconcludeerd dat inspecteurs tijdens rookcontroles blootgesteld worden aan kankerverwekkende stoffen en dat de NVWA meer maatregelen moet nemen om de blootstelling aan schadelijke en kankerverwekkende stoffen te voorkomen of te verminderen. Over de rookcontroles in shishalounges wordt geconcludeerd dat de inspecteurs relatief lang en veel blootgesteld worden aan kankerverwekkende stoffen, doordat de naleving bij deze bedrijven laag is en ook het roken van alleen kruidenrookproducten leidt tot blootstelling aan schadelijke stoffen. Begin 2020 is de toezichtmethode voor de reguliere horeca, zoals bij cafés en discotheken, aangepast, zodat de blootstelling aan schadelijke stoffen wordt verminderd. Dit is voornamelijk gedaan door de inspectieduur te verminderen en het aantal uit te voeren controles beter te verdelen onder de inspecteurs. Vanwege het belang van het uitvoeren van de rookcontroles bij reguliere horecalocaties en het controleren van de nieuwe regels omtrent het verbod op rookruimten is voorrang gegeven aan het aanpassen van deze toezichtmethode. Gedurende de periode waarin de toezichtmethode werd aangepast zijn er geen rookcontroles uitgevoerd, als gevolg van de coronamaatregelen en de daarmee gepaard gaande sluiting van de horeca. De aangepaste toezichtmethode voor de reguliere horeca is daarom in de zomer van 2020 geïmplementeerd.

De afgelopen maanden heeft de NVWA de mogelijkheden onderzocht om ook de blootstelling aan schadelijke stoffen bij inspecties in shishalounges te verminderen. Het aanpassen van de inspectiewerkwijze zit in een afrondende fase. De controles bij shishalounges worden weer hervat als de Ondernemingsraad van de NVWA heeft ingestemd met de aangepaste werkwijze en de horeca weer open mag. In verband met het mogelijke negatieve effect op de naleving en het feit dat de horeca meerdere malen langere tijd gesloten is geweest door de coronamaatregelen heb ik uw Kamer niet eerder geïnformeerd. Het eerder publiek maken van het tijdelijk niet uitvoeren van inspecties zou immers kunnen leiden tot het bewust niet naleven van het rookverbod. Ik ben blij als de NVWA de rookinspecties bij shishalounges binnenkort weer kan hervatten op een veiligere manier.

In shishalounges is het roken van de waterpijp met tabak niet toegestaan, maar de waterpijp zonder tabak, met kruidenrookproducten of dampsteentjes, is wel toegestaan. De naleving van het rookverbod in shishalounges(het is niet toegestaan de waterpijp met tabak in de horeca te roken) is zeer slecht. Daarnaast is er naar alle waarschijnlijkheid een toename van blootstelling aan (tabaks)rook in de shishalounges door het afschaffen van de rookruimtes. Zeker wanneer bedrijven het roken van waterpijpen, ook zonder tabak, weer in het gehele bedrijf toelaten. Ik vind deze mogelijke toename van de blootstelling, zowel aan de tabaksrook als de rook van kruidenrookproducten en dampsteentjes, verontrustend. De blootstelling aan schadelijke stoffen in shishalounges heeft gevolgen voor de inspectiewijze van de NVWA, maar laat ook zien dat er een groot risico is voor de volksgezondheid van bezoekers en medewerkers van shishalounges. Daarom heb ik besloten een aantal beleidsmatige scenario’s te laten onderzoeken om te bestuderen hoe de blootstelling aan schadelijke stoffen in shishalounges kan worden verminderd. Het onder het rookverbod brengen van kruidenrookproducten of het gebruik van de waterpijp in het algemeen zijn voorbeelden van deze scenario’s, als ook het minder aantrekkelijk maken van de waterpijp door een verbod op zoete smaakjes. In dit onderzoek zal worden gekeken naar verschillende aspecten, waaronder de volksgezondheidseffecten, de sociaaleconomische effecten, maar ook zal worden gekeken hoe op de scenario’s kan worden gehandhaafd door de NVWA. Ik verwacht de resultaten van dit onderzoek rond de zomer naar uw Kamer te sturen.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis

Naar boven