Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-XI nr. 2 |
A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 | |
B. | Begrotingstoelichting | 3 | |
1. | Algemeen | 3 | |
2. | Het beleid | 3 | |
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties | 3 | ||
Artikelsgewijze toelichting | 7 | ||
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) | 7 | ||
2.2. | De beleidsartikelen | 7 | |
Artikel 1. | Optimalisering van de ruimtelijke afweging | 7 | |
Artikel 2. | Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur | 9 | |
Artikel 4. | Milieukwaliteit van water en bodem | 15 | |
Artikel 7. | (Inter)nationaal milieubeleid | 23 | |
Artikel 9. | Handhaving en toezicht | 27 | |
Artikel 91. | Algemeen | 28 | |
Artikel 92. | Nominaal en onvoorzien | 31 | |
Wetsartikel 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) | 33 | ||
Waddenfonds | 33 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(staat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).Wetsartikelen 1 tot en met 3.
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI);
b. de begrotingsstaat van het Waddenfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van het lopende jaar. De suppletore begroting is bedoeld om (tussentijds) afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor te leggen aan de Staten-Generaal. Door onder andere inzicht te verschaffen in de financiële consequenties van beleidsvoornemens wordt aan de allocatie- en autorisatiefunctie van de Tweede Kamer tegemoet gekomen.
In de artikelsgewijze toelichting worden alle mutaties in de volgorde van de begrotingsartikelen van de begrotingsstaat opgenomen. Technische mutaties c.q. beleidsmatig niet relevante mutaties worden slechts cijfermatig gepresenteerd. Alleen indien er sprake is van een grote omvang worden ook technische mutaties nader toegelicht. De beleidsmatig relevante mutaties worden nader omschreven in de toelichting waarbij het bijbehorende mutatiebedrag wordt genoemd. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (b.v. beleidsintensivering- en extensivering, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur).
De stand 1e suppletore begroting samenhangende met de Voorjaarsnota, wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand ontwerpbegroting. De mutaties worden in de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» op instrumentniveau gesaldeerd opgenomen. Indien mutaties worden toegelicht op instrumenten waarbij sprake is van een saldering, worden deze afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
In tabel «budgettaire gevolgen van beleid» is allereerst een nadere uitsplitsing van de uitgaven naar «apparaat-» en «programmagelden» gemaakt. Het artikelonderdeel «programma» wordt vervolgens uitgesplitst naar operationele doelen welke weer zijn opgebouwd uit (financiële) beleidsinstrumenten. Dit biedt de Tweede Kamer beleidsmatig relevante en duidelijke aangrijpingspunten om de begrotingsuitvoering kritisch te volgen en eventueel wijzigingen aan te brengen.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat in de tabellen een kolom is opgenomen met daarin mutaties die voortvloeien uit een amendement of Nota van Wijziging waardoor de oorspronkelijke begrotingsstand is gewijzigd.
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletore mutaties weergegeven gevolgd door een korte toelichting. Voor een uitgebreide toelichting wordt u verwezen naar het betreffende artikel.
(x € 1 000) | Uitgaven | Artikelnummer | |
---|---|---|---|
Stand Begroting 2009* | 1 212 221 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1. | FES projecten gebiedsontwikkeling | 51 009 | 2 |
2. | FES vertragingen 2008 en 2009 BIRK | 25 943 | 2 |
3. | FES vertragingen 2008 en 2009 NSP | 99 221 | 2 |
4. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdragen aan V&W | – 13 000 | 2 |
5. | verhoging budget voor gebiedsontwikkeling (motie Van Geel) | 16 500 | 2 |
6. | Overboeking naar gemeentefonds SLOK budgetten | – 13 095 | 3 |
7. | Clean Development Mechanism (CDM) | – 10 221 | 3 |
8. | FES vertragingen 2008 urgente bodemsaneringsgevallen en luchtwassers | 8 670 | 4 |
9. | Van artikel 7 (DGR) overdracht structurele SMOM budgetten | 10 757 | 4 |
10. | FES vertragingen 2008 NSL en luchtkwaliteit | 38 844 | 5 |
11. | FES 4e tranche middelen lokale luchtkwaliteit | 20 000 | 5 |
12. | Extensivering toetfilters | – 11 000 | 5 |
13. | Niet benutte middelen 2008 blijven beschikbaar binnen het Afvalfonds | 53 700 | 6 |
14. | Van WWI en diverse VROM-artikelen bijdrage uitvoeringskosten SenterNovem | 39 663 | 7 |
15. | Van diverse VROM-artikelen bijdrage RIVM 2009 | 10 730 | 7 |
16. | Bijdrage Sociaal Flankerend Beleid, GEONOVUM en Rijkspas | 9 799 | 91 |
17. | Loonbijstelling | 16 481 | 92 |
18. | Prijsbijstelling | 16 242 | 92 |
19. | Invulling eindejaarsmarge VROM en WWI | – 19 474 | 92 |
20. | Overige mutaties | – 26 424 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 1 536 566 |
* Inclusief de Nota van Wijziging van 18 november 2008 (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 XI, nr. 14).
Ad 1., Ad 2., Ad.3, Ad 8. en Ad 10.
Als gevolg van optredende vertragingen in 2008 bij de uitvoering van FES-projecten op de onderwerpen gebiedsontwikkeling, BIRK, NSP, urgente bodemsaneringsgevallen, luchtwassers, NSL en luchtkwaliteit worden in 2008 geraamde maar niet uitgegeven budgetten doorgeschoven naar 2009 en latere jaren. Daarnaast vind er bij BIRK- en NSP-projecten bijstelling naar latere jaren plaats van voor 2009 geraamde uitgaven.
Het verstrekken van de bijdragen aan het BIRK-project IJsseldelta (€ 10 mln) en het NSP-project Rotterdam (€ 3 mln) zal plaatsvinden door het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Van de voor ruimtelijk-economische projecten gereserveerde € 165 mln zal in totaal € 56,5 mln via de VROM-begroting worden uitgekeerd aan individuele projecten gebiedsontwikkeling. Het kasritme van deze € 56,5 mln is € 16,5 in 2009; € 30 mln in 2010 en € 10 mln in 2011.
Betreft het via een decentralisatie-uitkering beschikbaar stellen aan individuele gemeenten van SLOK-middelen (stimuleringsregeling lokaal milieubeleid).
Betreft het doorschuiven van niet in 2008 gerealiseerde uitgaven voor gecontracteerde CDM projecten. De gecertificeerde emissiereducties worden later dan geraamd geleverd, waardoor ook de daaraan gekoppelde betalingen later plaatsvinden dan verwacht.
Het budget voor de Subsidieregeling Maatschappelijke Organisaties en Milieu (SMOM) is abusievelijk op het verkeerde begrotingsinstrument geplaatst. In deze suppletore wet wordt dat gecorrigeerd.
Betreft de uitkering aan de VROM-begroting van de 4e tranche (totaal € 100 mln) voor de uitvoering van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit door de andere overheden, volgens het kasritme € 20 mln in 2009, € 40 mln in 2010 en € 40 mln in 2011.
Betreft een verlaging van het budget voor de subsidieregeling voor roetfilters als gevolg van de economische situatie waardoor er naar verwachting minder beroep op de regeling zal worden gedaan.
Betreft het voor het Afvalfonds beschikbaar houden van de conform de raamovereenkomst toegezegde middelen.
Deze mutatie betreft het centraliseren van de bijdragen van VROM en WWI voor de jaarlijkse apparaatkosten van de uitvoeringsorganisatie SenterNovem, die in een keer worden toegekend.
Deze mutatie betreft het centraliseren van de bijdragen van VROM voor de jaarlijkse toezegging aan het RIVM.
Betreft het doorschuiven naar 2009 van in 2008 niet gerealiseerde uitgaven alsmede het toekennen van extra budget voor de projecten Rijkspas en PDOK (Publieke Dienstverlening Op de Kaart).
Betreft het op basis van de stand CEP 2009 toevoegen van de loonbijstelling tranche 2009 aan de VROM-begroting.
Betreft het op basis van de stand CEP 2009 toevoegen van de prijsbijstelling tranche 2009 aan de VROM-begroting.
Mutatie betreft het in 2009 compenseren van de overschrijdingen in 2008.
(x € 1 000) | Ontvangsten | Artikelnummer | |
---|---|---|---|
Stand Begroting 2009* | 255 674 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1. | FES projecten gebiedsontwikkeling | 51 009 | 2 |
2. | FES vertragingen in 2008 en 2009 BIRK | 25 943 | 2 |
3. | FES vertragingen 2008 en 2009 NSP | 99 221 | 2 |
4. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdragen aan V&W | – 13 000 | 2 |
5. | FES vertragingen 2008 urgente bodemsaneringsgevallen en luchtwassers | 8 670 | 4 |
6. | FES vertragingen 2008 NSL en luchtkwaliteit | 38 844 | 5 |
7. | FES 4e tranche middelen lokale luchtkwaliteit | 20 000 | 5 |
8. | Overige mutaties | 7 155 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 493 516 |
* Inclusief de Nota van Wijziging van 18 november 2008 (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 XI, nr. 14).
Betreft de aanpassing van de ontvangstenramingen als gevolg van aanpassing van de uitgavenramingen. Zie ook de betreffende toelichtingen bij de uitgaven.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Optimalisering van de ruimtelijke afweging
Algemeen – samenvoegen budgetten «kleine» instrumenten
Vanuit doelmatigheidsoverwegingen zijn de, in de ontwerp-begroting 2009 vermelde, relatief kleine budgetten op de instrumenten «monitoring Nota ruimte» en «subsidies algemeen» samengevoegd met de budgetten op het instrument «overige instrumenten algemeen». Met ingang van deze 1e suppletore begroting 2009 vindt voortaan deze geconsolideerde presentatie van de betreffende budgetten plaats. Deze presentatie is tevens in lijn met de inrichting van de overige beleidsartikelen van de VROM-begroting.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 6 260 | 0 | 1 052 | 7 312 | 2 402 | 936 | 1 186 | 1 186 |
Uitgaven: | 19 140 | 0 | 3 165 | 22 305 | 4 830 | – 364 | 1 186 | 1 186 |
Programma: | 19 140 | 0 | 3 165 | 22 305 | 4 830 | – 364 | 1 186 | 1 186 |
Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren: | 19 140 | 0 | 3 165 | 22 305 | 4 830 | – 364 | 1 186 | 1 186 |
FES projecten | 10 045 | 0 | 3 955 | 14 000 | 3 954 | 0 | 0 | 0 |
Monitoring Nota Ruimte | 1 176 | 0 | – 1 176 | 0 | – 1 199 | – 1 423 | – 1 423 | – 1 423 |
Subsidies algemeen | 460 | 0 | – 460 | 0 | – 460 | – 460 | – 460 | – 460 |
Overige instrumenten algemeen | 2 696 | 0 | 2 146 | 4 842 | 3 835 | 2 819 | 3 069 | 3 069 |
Interreg | 4 763 | 0 | – 1 300 | 3 463 | – 1 300 | – 1 300 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 10 033 | 0 | 3 955 | 13 988 | 3 954 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES vertragingen uitvoering Habiform en programma Klimaat voor Ruimte. | 58 | 3 955 |
Totaal | 58 | 3 955 |
De looptijd van de subsidie voor het kennisprogramma Klimaat voor Ruimte is budgettair neutraal verlengd tot en met 2011. De bijbehorende budgetten zijn in eerdere jaren geraamd en worden doorgeschoven naar 2009 en 2010. De budgetten zullen jaarlijks doorgeschoven moeten worden totdat er nieuwe voorschotaanvragen door de stichting Klimaat voor Ruimte wordt gedaan.
De subsidie aan de stichting Habiforum is inmiddels tot het maximum van 80% bevoorschot. De vaststelling van de subsidie en de betaling van het restbedrag zijn eind 2009 of begin 2010 voorzien. Het restbudget is van 2008 naar 2009 en 2010 doorgeschoven.
Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 1 aangepast.
Instrument: Overige instrumenten algemeen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Beheer applicaties, monitoring en invoeringsbegeleiding Wro | 1 600 | 1 600 |
2. | Overige mutaties | 829 | 546 |
Totaal | 2 429 | 2 146 |
Door de invoering van de Wet ruimtelijke ordening zijn er beheerskosten voor het beheer en onderhoud van de benodigde applicaties. Tevens wordt op verzoek van de Kamer een monitor nieuwe Wro opgezet. Tenslotte worden decentrale overheden begeleid tot en met 2010 bij de invoering van de Wro begeleid door onder meer een helpdesk.
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Overboeking naar EZ in het kader van het Interreg programma 1 | 0 | – 1 300 |
Totaal | 0 | – 1 300 |
De overboeking wordt veroorzaakt omdat in het gedeelte van Interreg dat EZ voor haar rekening neemt nu ook Nota Ruimte doelen zijn toegevoegd.
Op dit artikel is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Ontvangsten | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | FES – vertraging 2008 Habiforum Klimaat voor Ruimte | 3 955 |
Totaal | 3 955 |
Dit betreft het via de FES-begroting doorgeschoven bedrag uit 2008, zoals toegelicht bij de uitgaven.
Artikel 2. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur
Algemeen – samenvoegen budgetten «kleine» instrumenten
Vanuit doelmatigheidsoverwegingen zijn de, in de ontwerp-begroting 2009 vermelde, relatief kleine budgetten op enerzijds de instrumenten «onderzoek stedelijk gebied» en «subsidies stedelijk gebied» samengevoegd met de budgetten op het instrument «overige instrumenten stedelijk gebied» en anderzijds de instrumenten «onderzoek landelijk gebied», «subsidies landelijk gebied» en «Belverdere» samengevoegd met de budgetten op het instrument «overige instrumenten landelijk gebied». Met ingang van deze 1e suppletore begroting 2009 vindt voortaan deze geconsolideerde presentatie van de betreffende budgetten plaats. Deze presentatie is tevens in lijn met de inrichting van de overige beleidsartikelen van de VROM-begroting.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 59 074 | 0 | 56 591 | 115 665 | 26 518 | 7 229 | – 4 035 | 0 |
Uitgaven: | 142 920 | 0 | 176 414 | 319 334 | 191 470 | 14 229 | – 435 | 0 |
Programma: | 142 920 | 0 | 176 414 | 319 334 | 191 470 | 14 229 | – 435 | 0 |
Stedelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 94 885 | – 3 800 | 179 569 | 270 654 | 194 177 | 16 961 | 3 600 | 0 |
FES projecten gebiedsontwikkeling | 0 | 51 009 | 51 009 | 39 050 | 7 000 | 3 600 | 0 | |
FES BIRK | 50 967 | 15 943 | 66 910 | 25 943 | 0 | 0 | 0 | |
FES Mooi Nederland | 9 500 | – 3 800 | – 22 | 5 678 | 532 | 0 | 0 | 0 |
FES nieuwe sleutelprojecten | 24 289 | 96 221 | 120 510 | 99 222 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek stedelijk gebied | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies stedelijk gebied | 9 363 | – 9 463 | – 100 | – 1 692 | – 434 | – 343 | – 343 | |
Overige instrumenten stedelijk gebied | 766 | 25 881 | 26 647 | 31 122 | 10 395 | 343 | 343 | |
Landelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 42 988 | 3 800 | 1 150 | 45 638 | – 540 | – 559 | – 1 906 | 0 |
FES BIRK | 0 | – 93 | – 93 | 5 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoek landelijk gebied | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies landelijk gebied | 76 | – 76 | 0 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | |
Overige instrumenten landelijk gebied | 412 | 3 800 | 2 335 | 6 547 | 2 278 | 136 | 97 | 97 |
Bufferzones | 6 470 | – 1 164 | 5 306 | – 599 | – 598 | – 1 906 | 0 | |
Belverdere | 2 125 | – 2 125 | 0 | – 2 124 | 0 | 0 | 0 | |
Het Waddenfonds | 33 905 | – 27 | 33 878 | – 25 | – 22 | – 22 | – 22 | |
Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid: | 5 047 | 0 | – 2 005 | 3 042 | – 2 167 | – 2 173 | – 2 129 | 0 |
Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid | 5 047 | – 2 005 | 3 042 | – 2 167 | – 2 173 | – 2 129 | 0 | |
Ontvangsten: | 85 920 | 162 594 | 248 514 | 164 201 | 6 402 | 1 694 | 0 |
Amendement kamersukken II, 2008–2009, 31 700 XI, nr. 15.
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: FES projecten gebiedsontwikkeling
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES projecten gebiedsontwikkeling (Nota Ruimte – projecten en plankosten) | 30 981 | 51 009 |
Totaal | 30 981 | 51 009 |
In de Ministerraad van 16 november 2007 is besloten tot een subsidie aan het project Noordelijke IJ-oevers ad € 30,0 mln, waarvan oorspronkelijk € 15,9 mln in 2009. Van deze € 15,9 mln komt is achteraf gezien € 7,95 mln pas nodig in 2010. In de Ministerraad van 27 juni 2008 is besloten tot een subsidie aan het project spoorzone Den Bosch ad € 13,0 mln, waarvan € 10,4 mln. in 2009. In de Ministerraad van 12 december 2008 is besloten tot een subsidie aan het project Nijmegen waalfront ad € 25,0 mln (€ 20 mln in 2009). In de Ministerraad van 6 februari 2009 is besloten tot subsidies aan de projecten Maastricht Belverdere ad € 10,0 mln (€ 8 mln in 2009) en Waterdunen ad € 18 mln (beschikbaar in 2010 en 2012). Alle subsidies zijn toegekend in het kader van het Nota Ruimte budget.
In de Ministerraad van 7 november 2008 is besloten om algemene planvormingkosten (€ 3,159 mln) die door VROM gemaakt worden ten laste van het Nota Ruimte budget te brengen. Tevens is besloten subsidie ad € 1,5 mln te verlenen voor een voorfinanciering in de planvormingkosten van het project Haarlemmermeer uit het Nota Ruimte budget. Deze subsidie zal in mindering worden gebracht op een definitief toe te kennen subsidie voor dit project.
Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit – vertragingen projecten 2008 en 2009 | 13 431 | 25 943 |
2. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdrage IJseldelta naar V&W. | 0 | – 10 000 |
Totaal | 13 431 | 15 943 |
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting in 2008 wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt door middel van de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. In de 2de suppletore wet 2008 en bij slotwet 2008 zijn deze vertragingen opgenomen. In deze suppletore wet worden deze vertraagde budgetten op grond van nieuwe kasprognoses opgeboekt in de jaren 2009 en 2010. Het gaat in 2010 onder meer om de projecten: Groningen Europapark, Haarlem spoorzone, Leeuwarden Nieuw Zaailand, Noord-Holland Ankeveense plassen, Gelderland Hart voor Dieren, Breda Markoevers, Zuid-Holland Midden-Delfland, Culemborg Nieuwe Hollandse Waterlinie, Utrecht Nieuwe Hollandse Waterlinie Fort Vechten, Sittard Emplacement, Bergen op Zoom Bergse Haven, Roosendaal Spoorzone, Twente Kennispark.
Het project IJsseldelta zal een subsidie via het ministerie van V&W ontvangen. Het geraamde budget (ad € 10,0 mln) is daarom van de VROM-begroting afgeboekt en in de begroting van V&W opgenomen.
Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Instrument: FES nieuwe sleutelprojecten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdrage Rotterdam naar V&W. | 0 | – 3 000 |
2. | FES NSP – vertraging 2008 en 2009 | 0 | 99 221 |
Totaal | 0 | 96 2216 |
Het project NSP Rotterdam zal een subsidie via het ministerie van V&W ontvangen. Het geraamde budget (ad € 3,0 mln) is daarom van de VROM-begroting afgeboekt en in de begroting van V&W opgenomen.
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende Nieuwe Sleutel-projecten (NSP) moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 198,4 mln is in 2008 niet tot betaling gekomen. Het overgrote deel (ad € 131,7 mln) van dit bedrag is de reservering voor de Zuidas. In de 2de suppletore wet en bij slotwet zijn deze vertragingen opgenomen. In deze suppletore wet worden deze vertraagde budgetten in 2009 en 2010 opgeboekt.
Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Instrument: Overige instrumenten stedelijk gebied
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Uitvoering motie Van Geel: extra budget voor gebiedsontwikkeling. | 16 500 | 16 500 |
2. | Overige mutaties (zie onder algemeen inzake samenvoeging budgetten) | 480 | 9 381 |
Totaal | 16 980 | 25 881 |
Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen rondom behandeling van de ontwerpbegroting 2009 hebben de coalitiepartijen de motie Van Geel (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 XI, nr. 10) ingediend. In de kabinetsreactie hierop is aangegeven dat het deel ad € 165 mln voor ruimtelijk-economische projecten gereserveerd staat op de Aanvullende Post Algemeen op de begroting van Financiën. Tijdens het begrotingsonderzoek van de VROM-begroting hebben de coalitiepartijen de motie Van Heugten ingediend als nadere invulling van de motie Van Geel. Via de VROM-begroting zal in totaal € 56,5 mln (in 2009 € 16,5 mln) van de beschikbare € 165 mln worden uitgekeerd aan individuele projecten.
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Verlaging budget in verband met intrekken ontvangstenreeks Bufferzones. | – 1 164 | – 1 164 |
Totaal | – 1 164 | – 1 164 |
De ontvangsten inzake de Bufferzones zijn opgenomen in het ILG en worden niet meer toegevoegd aan de VROM begroting. Eventuele ontvangsten kunnen door provincies direct weer worden ingezet voor uitgaven zonder tussenkomst via de VROM-begroting. De raming van de uitgaven is navenant verlaagd
Op dit artikel zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Ontvangsten | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | FES – projecten Gebiedsontwikkeling (Nota Ruimte – projecten en plankosten) | 51 009 |
2. | FES – projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | 25 943 |
3. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdrage IJseldelta naar V&W. | – 10 000 |
4. | FES – projecten Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) | 99 221 |
5. | Verlaging toezegging FES in verband met overheveling bijdrage Rotterdam naar V&W. | – 3 000 |
6. | Verlaging ontvangstenreeks Bufferzones | – 1 164 |
7. | Overige mutaties | 585 |
Totaal | 162 594 |
Betreffen de via de FES-begroting doorgeschoven bedragen uit 2008 respectievelijk 2010, zoals toegelicht bij de uitgaven.
Artikel 3. Klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 41 120 | 0 | 44 889 | 86 009 | – 9 336 | – 4 088 | – 2 491 | – 2 491 |
Uitgaven: | 97 610 | 0 | – 28 943 | 68 667 | – 3 166 | 28 394 | – 2 502 | – 2 502 |
Programma: | 97 610 | 0 | – 28 943 | 68 667 | – 3 166 | 28 394 | – 2 502 | – 2 502 |
Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen: | 89 734 | 0 | – 26 462 | 63 272 | – 2 437 | 28 025 | – 2 916 | – 2 916 |
Binnenlandse klimaatinstrumenten | 39 533 | 0 | – 15 914 | 23 619 | – 12 416 | – 3 687 | – 2 916 | – 2 916 |
Clean Development Mechanism | 50 201 | 0 | – 10 548 | 39 653 | 9 979 | 31 712 | 0 | 0 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken: | 1 796 | 0 | – 565 | 1 231 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken | 1 796 | 0 | – 565 | 1 231 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Beperken aantasting van de ozonlaag: | 186 | 0 | – 70 | 116 | – 190 | – 190 | – 190 | – 190 |
Beperken aantasting van de ozonlaag | 186 | 0 | – 70 | 116 | – 190 | – 190 | – 190 | – 190 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging: | 5 894 | 0 | – 1 846 | 4 048 | – 669 | 429 | 474 | 474 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging | 5 894 | 0 | – 1 846 | 4 048 | – 669 | 429 | 474 | 474 |
Ontvangsten: | 2 500 | 0 | 0 | 2 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Binnenlandse klimaatinstrumenten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de SLOK budgetten. | – 13 095 | – 13 095 |
2. | Verhoging budget voor de SLOK – regeling | 5 000 | 5 000 |
3. | Overboeking naar artikel 7 ten behoeve van de uitvoeringskosten SenterNovem en de uitvoering van lokale klimaatinitiatieven | – 5 500 | – 5 787 |
4. | Opvoeren niet gebruikt verplichtingen budget CO2 opslag FES | 59 500 | 0 |
5. | Overige mutaties | – 3 170 | – 2 032 |
Totaal | 42 735 | – 15 914 |
De SLOK middelen (stimuleringsregeling lokaal klimaatbeleid) worden via een decentralisatie-uitkering vanuit het Gemeentefonds verstrekt aan individuele gemeenten. Via deze mutatie worden SLOK middelen toegevoegd aan het Gemeentefonds.
Vanwege de grote belangstelling en het belang van klimaatinitiatieven op lokaal niveau, die nationale doelen ondersteunen, is besloten eenmalig extra budget beschikbaar te stellen voor de SLOK. Uit dit budget worden tevens de uitvoeringskosten betaald.
Dit betreft een interne overboeking ter dekking van uitvoering door SenterNovem.
Definitieve toekenning van subsidie voor proefprojecten voor CO2-afvang enopslag vindt later plaats dan gedacht. Daarom wordt verplichtingenruimte overgeboekt van 2008 naar 2009.
Instrument: Clean Development Mechanism
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Vertragingen CDM – projecten 2008 en 2009 | 1 518 | – 10 221 |
2. | Overige mutaties | 0 | – 327 |
Totaal | 1 518 | – 10 548 |
Het duurt langer dan verwacht voordat de gecontracteerde CDM projecten de gecertificeerde emissiereducties daadwerkelijk leveren, met als gevolg dat de hieraan gekoppelde betalingen later plaatsvinden dan verwacht. Gecertificeerde emissiereducties nemen fors toe naarmate de Kyoto periode vordert, met een verwachte piek in 2011.
Artikel 4. Milieukwaliteit van water en bodem
Algemeen – aanpassing grondslag
Incidentele subsidies artikel 4 (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):
1. In 2009 wordt ten laste van dit begrotingsartikel een subsidiebijdrage in het kader van de Bedrijvenregeling verleend aan de provincie Limburg ten behoeve van de locatie DSM (De StaatsMijnen) van maximaal € 8 443 212,–. Het betreft een 35% bijdrage in de kosten van de bodemsanering door DSM van het bedrijfsterrein Geleen en Stein. De Bedrijvenregeling is wettelijk verankerd in het Besluit financiële bepalingen bodemsanering en heeft tot doel bodemsaneringen in eigen beheer op bedrijfsterreinen te stimuleren middels het verstrekken van subsidie hiervoor. Zowel het interim-beleid als het huidige Besluit bieden los van elkaar onvoldoende juridische grondslag voor een subsidietoekenning voor de specifieke situatie van het DSM-terrein. Hoewel afhandeling grotendeels onder het interim-beleid mogelijk is, is anticipatie op een aantal punten uit het huidige Besluit noodzakelijk. Toekenning van subsidie is gerechtvaardigd aangezien DSM de maatschappelijke verantwoording op zich genomen heeft door zorg te dragen voor (bodem)sanerende maatregelen op haar terreinen en ligt in de lijn van de bedoelingen van het interim beleid en het huidige Besluit.
2. Aan de Stichting Kennisontwikkeling Kennisoverdracht Bodem (SKB) wordt ten laste van dit begrotingsartikel, op basis van het Besluit Milieusubsidies, een subsidie verleend van € 200 000. De subsidie wordt verstrekt in het kader van de Netherlands Soil Partnership. De subsidie aan de Stichting Kennisontwikkeling Kennisoverdracht betreft werkzaamheden ter voorbereiding van de oprichting van het Netherlands Soil Partnership. De subsidie aan de SKB betreft de kosten voor het schrijven van een visie, het werven van deelnemers, het schrijven van een plan van aanpak en het aanvragen van financiële bijdragen.
3. Aan de Stichting Netherlands Soil Partnership wordt ten laste van dit begrotingsartikel, op basis van het Besluit Milieusubsidies, een subsidie verleend van € 300 000,– Het Netherlands Soil Partnership ondersteunt overheden bij het totstandbrenging van een goed milieubeleid en het creëert kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Het initiatief wordt ook ondersteund door een subsidie van het ministerie van Economische Zaken en een bijdrage van de Economische Voorlichtingsdienst. De bijdrage aan het NSP betreft de periode 1 juli 2008 t/m 1 mei 2009. In deze periode fungeert een interim-bestuur. In de statuten van het NSP is opgenomen dat de initiatiefnemers en eventueel de leden een definitief bestuur zullen kiezen. Het interim-bestuur is belast met het opzetten van de organisatie, waaronder een secretariaat. Verder zijn middelen nodig voor het vervaardigen van communicatiemateriaal (waaronder een website) en het organiseren van een aantal inkomende en uitgaande missies.
4. Aan het Waterschap Zuiderzeeland te Lelystad is voor de uitwerking van het project waterketenfacturen een subsidie toegekend van € 67 991,–.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 94 598 | 0 | 38 107 | 132 705 | – 1 939 | 6 353 | 8 448 | 8 443 |
Uitgaven: | 171 063 | 0 | 21 189 | 192 252 | 17 632 | 9 585 | 8 448 | 8 443 |
Programma: | 171 063 | 0 | 21 189 | 192 252 | 17 632 | 9 585 | 8 448 | 8 443 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem: | 3 889 | 0 | 655 | 4 544 | 112 | – 71 | – 40 | – 40 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem | 3 889 | 0 | 655 | 4 544 | 112 | – 71 | – 40 | – 40 |
Saneren van verontreinigde bodems: | 143 054 | 0 | 9 355 | 152 409 | 5 511 | 0 | 0 | 0 |
Saneren van verontreinigde bodems | 143 054 | 0 | 9 355 | 152 409 | 5 511 | 0 | 0 | 0 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water: | 2 161 | 0 | 127 | 2 288 | 337 | 367 | 367 | 367 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water | 2 161 | 0 | 127 | 2 288 | 337 | 367 | 367 | 367 |
Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied: | 19 192 | 0 | 6 731 | 25 923 | 9 448 | 9 364 | 8 196 | 8 191 |
Bevorderen via milieumaatregelen | 6 051 | 0 | – 17 | 6 034 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen via ruimtelijke maatregelen | 13 141 | 0 | 6 748 | 19 889 | 9 448 | 9 364 | 8 196 | 8 191 |
Bevorderen van duurzame landbouw: | 2 767 | 0 | 4 321 | 7 088 | 2 224 | – 75 | – 75 | – 75 |
Bevorderen van duurzame landbouw | 2 767 | 0 | 4 321 | 7 088 | 2 224 | – 75 | – 75 | – 75 |
Ontvangsten: | 21 600 | 0 | 8 670 | 30 270 | 8 672 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Saneren van verontreinigde bodems
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Vertraging FES-middelen voor urgente bodemsaneringgevallen (realisatie 2008). | 19 500 | 6 210 |
2. | Toevoeging opbrengsten kostenverhaal bodemsanering 2008. | 3 595 | 3 595 |
3. | Overige mutaties | 9 143 | – 450 |
Totaal | 32 238 | 9 355 |
In 2008 is circa € 11,5 mln minder tot betaling gekomen. De kasschuif (€ 5,29 mln naar 2009 en € 6,21 mln naar 2010) is het gevolg van een verplichtingenschuif van € 19,5 mln die samenhangt met een vertraging in de toekenning van subsidies voor sanering van urgente gevallen. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 4 aangepast.
Een toevoeging van opbrengsten uit 2008 uit het kostenverhaal bodemsanering aan het budget voor bodemsanering 2009; een en ander conform toezegging van het ministerie van Financiën.
Instrument: Bevorderen via milieumaatregelen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Van artikel 7 (DGR/LOK) in het kader van de overdracht structurele SMOM budgetten. | 7 717 | 10 757 |
2. | Verplichtingenschuif naar 2008 ten behoeve van het RIVM 2008. | – 3 036 | 0 |
3. | Naar artikel 7 ten behoeve van de bijdrage aan het RIVM 2009 | 0 | – 3 106 |
4. | Overige mutaties | – 228 | – 903 |
Totaal | 4 453 | 6 748 |
Het budget voor de Subsidieregeling Maatschappelijke Organisaties en Milieu (SMOM) is abusievelijk op het verkeerde begrotingsinstrument geplaatst. In deze suppletore wet wordt dat gecorrigeerd.
Een verplichtingschuif van 2009 naar 2008 ten behoeve van een verplichtingen aangaande het RIVM die betrekking heeft op 2009.
Dit betreft een interne overboeking ter dekking van de jaarlijkse onderzoeksopdracht aan het RIVM.
Instrument: Bevorderen van duurzame landbouw
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Vertraging FES – middelen voor luchtwassers (realisatie 2008). | 971 | 2 460 |
2. | Verhoging budget ten behoeve van bijdrage aan LNV voor combi-luchtwassers | 2 350 | 2 350 |
3. | Overige mutaties | – 285 | – 489 |
Totaal | 3 036 | 4 321 |
De verdeling van de middelen voor de luchtwassers sluit niet aan bij het tempo waarin aanvragen binnenkomen. De onderuitputting in 2008 wordt opgeboekt in 2009 en 2010.
Met LNV is afgesproken dat VROM bijdraagt aan de subsidiëring van gecombineerde luchtwassers, vanwege het belang dat VROM hier aan hecht.
Op dit artikel zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Ontvangsten | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | Vertraging FES-middelen voor urgente bodemsaneringgevallen en luchtwassers | 8 670 |
Totaal | 8 670 |
Beide ontvangstenmutaties hangen samen met uitgavenmutaties voor FES bodemsanering resp. luchtwassers. Zie verder toelichting bij de betreffende uitgaven.
Artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 102 159 | 162 760 | 264 919 | 34 880 | 34 500 | – 500 | 0 | |
Uitgaven: | 129 958 | 0 | 44 578 | 174 536 | 78 268 | 40 056 | 11 | 11 |
Programma: | 129 958 | 0 | 44 578 | 174 536 | 78 268 | 40 056 | 11 | 11 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit: | 40 000 | 0 | 39 789 | 79 789 | 59 789 | 40 000 | 0 | 0 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit | 40 000 | 0 | 39 789 | 79 789 | 59 789 | 40 000 | 0 | 0 |
Verminderen van geluidhinder: | 28 159 | 0 | – 1 019 | 27 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderen van geluidhinder | 25 159 | 0 | – 1 019 | 24 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
FES Geluidskaarten | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit: | 55 700 | 0 | 7 586 | 63 286 | 19 977 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit | 55 700 | 0 | 7 586 | 63 286 | 19 977 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden: | 6 099 | 0 | – 1 778 | 4 321 | – 1 498 | – 944 | – 989 | – 989 |
Integratie via ruimtelijke maatregelen | 4 610 | 0 | – 139 | 4 471 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Integratie via milieumaatregelen | 1 489 | 0 | – 1 639 | – 150 | – 1 498 | – 944 | – 989 | – 989 |
Ontvangsten: | 71 700 | 0 | 58 844 | 130 544 | 78 843 | 40 000 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES 4e tranche middelen lokale luchtkwaliteit. | 20 000 | 20 000 |
2. | Afrekening FES 2008 NSL. | 146 000 | 19 789 |
Totaal | 166 000 | 39 789 |
Deze reeks betreft de laatste tranche van € 100 mln aan FES middelen (€ 20 mln in 2009, en € 40 mln zowel in 2010 als in 2011), die nodig zijn ter uitvoering van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit door de andere overheden.
Deze mutatie betreft het doorschuiven van in 2008 niet benutte FES middelen ten behoeve de uitvoering van het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) naar 2009 en 2010. De later dan verwachte totstandkoming van de formele regeling heeft daaraan bijgedragen.
Instrument: Verminderen van geluidshinder
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Herziening uitbesteding uitvoering wegverkeerslawaai | – 1 700 | 0 |
2. | Overige mutaties | 170 | – 1 019 |
Totaal | – 1 530 | – 1 019 |
Op dit instrument is in de 2de suppletore begroting 2008 € 4,3 mln aan verplichtingen naar voren gehaald als gevolg van de verlenging van het contract met Bureau Sanering Verkeerslawaai. In de periode 2009–2012 wordt de extra verplichtingenruimte in 2008 gecompenseerd.
Instrument: Bevorderen van duurzame mobiliteit
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES Luchtkwaliteit niet bestede middelen in 2008 | 3 044 | 19 055 |
2. | Verplichtingenschuif van 2010 en 2011 ten behoeve van vervoersmanagement | 7 000 | 0 |
3. | Extensivering roetfilters | – 11 000 | – 11 000 |
4. | Overige mutaties | 1 000 | – 469 |
Totaal | 44 | 7 586 |
Deze mutatie betreft het doorschuiven van FES middelen ten behoeve van verkeersmaatregelen in het kader van luchtkwaliteit (onder andere roetfilters) van 2008 naar 2009 en 2010.
Deze mutatie is het gevolg van een versnelde vastlegging van verplichtingen voor vervoersmanagement.
Verwacht wordt dat er als gevolg van de economische situatie minder beroep wordt gedaan op subsidies voor roetfilters door inzakkende autoverkopen. Daar komt bij dat de regeling voor halfopen roetfilters tijdelijk is gesloten. Dit levert in totaal circa € 11 mln op.
Op dit artikel zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Ontvangsten | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | FES Luchtkwaliteit en NSL (realisatie 2008) | 38 844 |
2. | 4e tranche FES middelen lokale luchtkwaliteit (NSL) | 20 000 |
Totaal | 58 844 |
Deze ontvangstenmutaties hangen samen met uitgavenmutaties voor FES middelen voor luchtkwaliteit en NSL.
Artikel 6. Risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s
Algemeen – aanpassing grondslag
Incidentele subsidie artikel 6 (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):
Aan de Stichting Afvalfonds te Den Haag wordt voor de uitvoering van de Raamovereenkomst inzake de aanpak van kunststofafval en zwerfafval, tussen bedrijfsleven, VNG en VROM een subsidie toegekend van € 511 836 144,voor de periode tot en met 2012.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 136 812 | 0 | 57 231 | 194 043 | – 672 | – 337 | – 351 | – 351 |
Uitgaven: | 147 662 | 0 | 40 564 | 188 226 | – 889 | – 306 | – 351 | – 351 |
Programma: | 147 662 | 0 | 40 564 | 188 226 | – 889 | – 306 | – 351 | – 351 |
Veilig gebruik van chemische stoffen: | 9 340 | 0 | – 7 174 | 2 166 | – 114 | – 57 | – 57 | – 57 |
Veilig gebruik van chemische stoffen | 9 340 | 0 | – 7 174 | 2 166 | – 114 | – 57 | – 57 | – 57 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen: | 126 871 | 0 | 50 196 | 177 067 | – 767 | – 166 | – 180 | – 180 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen | 126 871 | 0 | 50 196 | 177 067 | – 767 | – 166 | – 180 | – 180 |
Bescherming tegen straling: | 6 426 | 0 | – 97 | 6 329 | – 111 | – 57 | – 57 | – 57 |
Bescherming tegen straling | 6 426 | 0 | – 97 | 6 329 | – 111 | – 57 | – 57 | – 57 |
Verantwoorde toepassing van ggo’s: | 5 025 | 0 | – 2 361 | 2 664 | 103 | – 26 | – 57 | – 57 |
Verantwoorde toepassing van ggo’s | 5 025 | 0 | – 2 361 | 2 664 | 103 | – 26 | – 57 | – 57 |
Ontvangsten: | 2 800 | 0 | 182 | 2 982 | 183 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Naar artikel 7 ten behoeve van de bijdrage aan het RIVM 2009. | 0 | – 1 887 |
2. | Naar artikel 8 ten behoeve van de bijdrage aan de sanering 2e fase asbestwegen | 0 | – 6 000 |
3. | Overige mutaties | 756 | 713 |
Totaal | 756 | – 7 174 |
Dit betreft een interne overboeking ter dekking van de jaarlijkse onderzoeksopdracht aan het RIVM.
Dit betreft een interne overboeking ter gedeeltelijke dekking van de saneringskosten van het project asbestwegen fase 2.
Instrument: Reductie van milieubelasting door afvalstoffen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Niet benutte middelen in 2008 blijven beschikbaar binnen het Afvalfonds. | 53 700 | 53 700 |
2. | verhoging budget ten behoeve van de uitvoering van afvalstoffen beleid | 5 000 | 5 000 |
3. | Naar artikel 7 ten behoeve van de uitvoeringskosten SenterNovem | 0 | – 8 144 |
4. | Overige mutaties | – 2 030 | – 360 |
Totaal | 56 670 | 50 196 |
In de opstartfase van het Afvalfonds is in 2008, naast het creëren van een tijdelijke voorziening ter vervanging van de toen nog op te richten stichting, niet de gehele beschikbare € 115,0 mln. toegezegd. Deze mutatie zorgt ervoor dat de middelen conform de raamovereenkomst wel beschikbaar blijven.
Dit betreft incidenteel hogere uitgaven voor het uitvoeren van het afvalbeleid.
Een interne overboeking ten behoeve van dekking van kosten die samenhangen met uitvoering door SenterNovem.
Instrument: Verantwoorde toepassing van ggo’s
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Naar artikel 7 ten behoeve van de bijdrage aan het RIVM 2009. | 0 | – 2 476 |
2. | Overige mutaties | – 98 | 115 |
Totaal | – 98 | – 2 361 |
Dit betreft een interne overboeking ter dekking van de jaarlijkse onderzoeksopdracht aan het RIVM.
Artikel 7. (Inter)nationaal milieubeleid
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 78 044 | 0 | – 7 881 | 70 163 | – 6 374 | – 8 478 | – 8 765 | – 9 310 |
Uitgaven: | 82 131 | 0 | 36 372 | 118 503 | – 2 920 | – 10 499 | – 8 765 | – 9 310 |
Programma: | 82 131 | 0 | 36 372 | 118 503 | – 2 920 | – 10 499 | – 8 765 | – 9 310 |
Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium: | 66 090 | 0 | 39 284 | 105 374 | – 3 659 | – 11 550 | – 9 483 | – 9 478 |
Adequaat generiek via ruimtelijke maatregelen | 14 240 | 0 | – 10 937 | 3 303 | – 9 671 | – 9 561 | – 8 256 | – 8 251 |
Adequaat generiek milieuinstrumentarium | 45 128 | 0 | 49 645 | 94 773 | 5 809 | – 2 094 | – 1 227 | – 1 227 |
Adequaat generiek instrumentarium | 6 722 | 0 | 576 | 7 298 | 203 | 105 | 0 | 0 |
Internationaal milieubeleid: | 4 285 | 0 | – 499 | 3 786 | 197 | 197 | – 5 | – 5 |
Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) | 2 747 | 0 | – 718 | 2 029 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) | 1 538 | 0 | 219 | 1 757 | 197 | 197 | – 5 | – 5 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB: | 11 756 | 0 | – 2 413 | 9 343 | 542 | 854 | 723 | 173 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB | 11 756 | 0 | – 2 413 | 9 343 | 542 | 854 | 723 | 173 |
Ontvangsten: | 6 900 | 0 | 197 | 7 097 | – 122 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: – Adequaat generiek via ruimtelijke maatregelen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Naar artikel 4 ten behoeve van de SMOM budgetten | – 7 717 | – 10 757 |
2. | Overige mutaties | 50 | – 180 |
Totaal | – 7 667 | – 10 937 |
Het budget voor de Subsidieregeling Maatschappelijke Organisaties en Milieu (SMOM) is abusievelijk op het verkeerde begrotingsinstrument geplaatst. In deze suppletore wet wordt dat gecorrigeerd.
Instrument: Adequaat generiek milieu-instrumentarium
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Overboeking van WWI inzake apparaatskosten SenterNovem | 0 | 14 485 |
2. | Overboeking van diverse VROM-artikelen ten behoeve van de uitvoeringskosten SenterNovem 2009 en uitvoering lokale klimaatinitiatieven | 6 837 | 25 178 |
3. | Overboeking van artikelen 4 t/m 6 ten behoeve van de bijdrage aan het RIVM 2009 | 0 | 10 730 |
4. | Verplichtingenschuif naar 2008 (Omgevingsvergunning) | – 3 800 | 0 |
5. | Overige mutaties | – 1 368 | – 748 |
Totaal | 1 669 | 49 645 |
Deze mutatie betreft de bijdrage van WWI in de jaarlijkse apparaatkosten van de uitvoeringsorganisatie SenterNovem, die voor VROM en WWI totaal in een keer worden toegekend.
Dit betreft een opboeking naar aanleiding van alle interne overboekingen ter dekking van de uitvoering door SenterNovem.
Dit betreft een opboeking naar aanleiding van alle interne overboekingen ter dekking van de jaarlijkse onderzoeksopdracht aan het RIVM.
Deze mutatie is nodig om lopende verplichtingen in het kader van de Wabo na te komen.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 26 866 | 0 | – 4 291 | 22 575 | – 2 211 | – 218 | – 218 | – 251 |
Uitgaven: | 46 532 | 0 | 4 139 | 50 671 | 1 177 | – 218 | – 251 | – 251 |
Programma: | 46 532 | 0 | 4 139 | 50 671 | 1 177 | – 218 | – 251 | – 251 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties: | 1 571 | 0 | – 1 335 | 236 | – 124 | – 58 | – 58 | – 58 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties | 1 571 | 0 | – 1 335 | 236 | – 124 | – 58 | – 58 | – 58 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties: | 7 029 | 0 | 5 203 | 12 232 | – 116 | – 160 | – 193 | – 193 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties | 7 029 | 0 | 5 203 | 12 232 | – 116 | – 160 | – 193 | – 193 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties: | 24 440 | 0 | – 2 797 | 21 643 | – 1 983 | 0 | 0 | 0 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties | 24 440 | 0 | – 2 797 | 21 643 | – 1 983 | 0 | 0 | 0 |
Milieu en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken: | 13 492 | 0 | 3 068 | 16 560 | 3 400 | 0 | 0 | 0 |
FES Kennis voor Klimaat | 10 000 | 0 | 3 400 | 13 400 | 3 400 | 0 | 0 | 0 |
FES Klimaatbuffers | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten en milieu en veiligheid | 492 | 0 | – 332 | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadeclaims | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 13 000 | 0 | 3 400 | 16 400 | 3 400 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Van artikel 6 ten behoeve van de bijdrage aan de sanering 2e fase asbestwegen | 0 | 6 000 |
2. | Overige mutaties | – 589 | – 797 |
Totaal | – 589 | 5 203 |
Dit betreft een interne overboeking ter gedeeltelijke dekking van de saneringskosten van het project asbestwegen fase 2.
Instrument: FES Kennis voor Klimaat
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | FES – Vertraging onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat (realisatie 2008). | 0 | 3 400 |
2. | FES meerjarige toekenning programma kennis voor klimaat | – 10 000 | 0 |
3. | Overige mutaties | – 624 | 0 |
Totaal | – 10 624 | 3 400 |
In 2008 is 80% van de gesubsidieerde voorbereidingskosten ad € 4,0 mln tot betaling gekomen. Het restant uit 2008 ad € 6,8 mln zal in de resterende looptijd van de subsidie tot en met 2012 tot betaling komen.
In 2008 is de meerjarige verplichting ad € 50,0 mln volledig aangegaan. Het openstaande verplichtingenbudget kan daarmee in 2009–2012 volledig worden afgeboekt.
Op dit artikel is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Ontvangsten | |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. | FES – Kennis voor Klimaat; onderzoeksprogramma | 3 400 |
Totaal | 3 400 |
Betreffen de via de FES-begroting doorgeschoven bedragen uit 2008 respectievelijk 2010, zoals toegelicht bij de uitgaven.
Artikel 9. Handhaving en toezicht
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 63 856 | 0 | – 183 | 63 673 | 1 938 | 1 527 | 1 391 | 1 391 |
Uitgaven: | 63 684 | 0 | – 444 | 63 240 | 1 925 | 1 527 | 1 391 | 1 391 |
Programma: | 20 340 | 0 | – 562 | 19 778 | – 564 | – 551 | – 477 | – 477 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie: | 731 | 0 | 0 | 731 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie | 731 | 0 | 0 | 731 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte: | 10 201 | 0 | – 335 | 9 866 | – 553 | – 551 | – 477 | – 477 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte | 10 201 | 0 | – 335 | 9 866 | – 553 | – 551 | – 477 | – 477 |
Bevorderen samenwerking methodiek en strategie: | 2 641 | 0 | – 109 | 2 532 | – 11 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen samenwerking methodiek en strategie | 2 641 | 0 | – 109 | 2 532 | – 11 | 0 | 0 | 0 |
Crisismanagement organiseren: | 5 608 | 0 | – 90 | 5 518 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Crisismanagement organiseren | 5 608 | 0 | – 90 | 5 518 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opsporen en bestrijden van fraude: | 1 159 | 0 | – 28 | 1 131 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opsporen en bestrijden van fraude | 1 159 | 0 | – 28 | 1 131 | ||||
Apparaat: | 43 344 | 0 | 118 | 43 462 | 2 489 | 2 078 | 1 868 | 1 868 |
Apparaat artikel 9 | 43 344 | 0 | 118 | 43 462 | 2 489 | 2 078 | 1 868 | 1 868 |
Ontvangsten: | 882 | 0 | 0 | 882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geen nadere toelichting.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 308 178 | 1 181 | 309 359 | 19 619 | 4 235 | – 1 975 | – 6 109 | |
Uitgaven: | 316 169 | 0 | 12 958 | 329 127 | 16 866 | 10 237 | – 1 975 | – 6 109 |
Programma: | 42 326 | 0 | 2 031 | 44 357 | 13 823 | 9 035 | 3 035 | 3 035 |
Communicatie-instrumenten | 6 273 | 228 | 6 501 | – 2 | 0 | 0 | 0 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) | 5 148 | 0 | 5 148 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige vastgoedinformatievoorziening | 26 405 | – 2 757 | 23 648 | 7 480 | 9 035 | 3 035 | 3 035 | |
Ruimtelijk Planbureau | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma/onderzoek Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) | 4 500 | 4 560 | 9 060 | 6 345 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat: | 273 843 | 0 | 10 927 | 284 770 | 3 043 | 1 202 | – 5 010 | – 9 144 |
Beleidsartikelen begroting XI-VROM: | 48 059 | 0 | – 158 | 47 901 | – 209 | – 287 | – 346 | – 346 |
Apparaat artikel 1 (DGR) | 9 147 | – 53 | 9 094 | – 70 | – 96 | – 115 | – 115 | |
Apparaat artikel 2 (DGR) | 3 006 | – 53 | 2 953 | – 70 | – 96 | – 115 | – 115 | |
Apparaat artikel 3 (DGM/KvL) | 4 695 | 0 | 4 695 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 4 (DGM/BWL) | 4 960 | 0 | 4 960 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 5 (DGM/LMV) | 4 769 | 0 | 4 769 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 6 (DGM/SAS) | 5 597 | 0 | 5 597 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 7 (DGM/SB) | 5 446 | 0 | 5 446 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat internationale Zaken artikel 7 (IZ) | 6 105 | 0 | 6 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 8 (DGR) | 823 | – 52 | 771 | – 69 | – 95 | – 116 | – 116 | |
Apparaat artikel 8 (DGM) | 3 511 | 0 | 3 511 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI: | 32 074 | 0 | 1 406 | 33 480 | 369 | 287 | – 557 | – 557 |
Apparaat artikel 1 (DGWWI) | 5 195 | – 75 | 5 120 | – 99 | – 80 | – 108 | – 108 | |
Apparaat artikel 2 (DGWWI) | 4 352 | – 85 | 4 267 | – 112 | – 161 | – 217 | – 217 | |
Apparaat artikel 3 (DGWWI) | 10 767 | 1 710 | 12 477 | 660 | 643 | – 77 | – 77 | |
Uitvoering huursubsidie | 1 900 | – 30 | 1 870 | – 40 | – 57 | – 77 | – 77 | |
Apparaat artikel 4 (DGWWI) | 4 476 | 0 | 4 476 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat artikel 5 (DGWWI) | 5 384 | – 114 | 5 270 | – 40 | – 58 | – 78 | 78 | |
Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf: | 62 820 | 0 | – 203 | 62 617 | – 819 | – 554 | – 480 | – 480 |
Apparaat projecten VROM | 270 | – 270 | 0 | – 270 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat DGWWI | 2 272 | 0 | 2 272 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat DGR | 3 970 | 0 | 3 970 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat DGM | 2 194 | 0 | 2 194 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat departementsleiding, control en overig staf | 17 711 | 0 | 17 711 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat Ruimtelijk Planbureau (RPB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL) | 36 403 | 67 | 36 470 | – 549 | – 554 | – 480 | – 480 | |
Apparaat Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Raden: | 6 561 | 0 | 1 098 | 7 659 | 115 | 133 | 126 | 126 |
VROM-Raad | 2 069 | – 14 | 2 055 | – 19 | – 26 | – 31 | – 31 | |
Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronderzoek | 520 | 27 | 547 | – 9 | – 12 | – 14 | – 14 | |
Waddenadviesraad (WAR) | 678 | 23 | 701 | 38 | 45 | 45 | 45 | |
Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische Commissie Bodembescherming (TCB) | 627 | – 2 | 625 | – 2 | – 3 | – 3 | – 3 | |
Gemeenschappelijk OntwikkelingsBedrijf (GOB) | 2 667 | 64 | 2 731 | 107 | 129 | 129 | 129 | |
Postactieven: | 10 043 | 0 | 0 | 10 043 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Postactieven DGWWI | 3 139 | 0 | 3 139 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Postactieven DGR | 402 | 0 | 402 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Postactieven DGM | 1 356 | 0 | 1 356 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Postactieven Inspectie | 1 568 | – 1 568 | 0 | – 1 420 | – 1 297 | – 976 | 976 | |
Postactieven RPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Postactieven GD/CSt | 3 578 | 1 568 | 5 146 | 1 420 | 1 297 | 976 | 976 | |
Gemeenschappelijke voorzieningen: | 121 923 | 0 | 8 784 | 130 707 | 3 587 | 1 623 | – 1 419 | – 3 249 |
Gemeenschappelijke voorzieningen | 96 815 | 8 784 | 105 599 | 3 587 | 1 623 | – 1 419 | – 3 249 | |
Huurbijdrage aan Rgd | 25 108 | 25 108 | ||||||
Taakstellingen: | – 7 637 | 0 | 0 | – 7 637 | 0 | 0 | – 2 334 | – 4 638 |
Rijksbrede taakstelling apparaat | – 7 637 | 0 | – 7 637 | 0 | 0 | – 2 334 | – 4 638 | |
Ontvangsten: | 40 339 | 0 | 40 339 | 871 | 934 | 934 | 934 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB)
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Plankosten 2009 en 2010 | 3 443 | 4 550 |
2. | Overige mutaties | 10 | 10 |
Totaal | 3 453 | 4 560 |
Het budget voor de plankosten, noodzakelijk om de planvorming in de diverse projecten waar het GOB aan werkt (mede) te bekostigen, wordt in geval deze kosten op termijn kunnen worden terugverdiend, door het ministerie van Financiën ter beschikking gesteld uit de algemene middelen. De raming van de kosten voor 2009 is geactualiseerd en heeft betrekking op zowel de lopende als de nieuwe projecten die het GOB in uitvoering heeft. Een deel van de mutatie is het gevolg van vertraging in de kasuitgaven in 2008.
Instrument: Gemeenschappelijke voorzieningen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Van BZK bijdrage Sociaal Flankerend Beleid en GEONOVUM (Bekkergelden) en Rijkspas | 6 917 | 6 917 |
2. | Uitboeking bijdrage Sociaal Flankerend Beleid (Bekkergelden) | 2 882 | 2 882 |
3. | Overige mutaties | – 1 691 | – 1 015 |
Totaal | 8 108 | 8 784 |
De toevoeging van middelen in 2009 is noodzakelijk voor afwikkelen van de vertraagde uitgaven in investeringen voor nieuw meubilair, interne aanpassingen Rijkspas, netwerkbekabeling, continuïteitsmanagement, informatiebeveiliging en ICT en bedrijfsvoeringinvesteringen en projecten.
Ook zullen er in 2009 extra kosten worden gemaakt in verband met de vervanging van het financieel systeem en worden de negatieve gevolgen van de reorganisatie voor het personeel vanuit het budget flankerend beleid gecompenseerd.
Tevens zijn er enerzijds budgetten toegekend voor het project Interdepartementale Toegangspas (rijkspas) en anderzijds zijn gelden toegekend voor het project Publieke Dienstverlening op de kaart (PDOK). Beide projecten passen in het programma Vernieuwing Rijksdienst en zijn formeel door de Ministerraad van 30 mei 2008 geaccordeerd.
Artikel 92. Nominaal en onvoorzien
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement* | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | – 572 | – 3 938 | 14 353 | 9 843 | 33 268 | 31 452 | 31 839 | 31 281 |
Uitgaven: | – 710 | – 3 938 | 14 353 | 9 705 | 33 268 | 31 452 | 31 839 | 31 281 |
Loonbijstelling: | 0 | 0 | 16 481 | 16 481 | 16 104 | 11 310 | 11 199 | 11 196 |
Loonbijstelling | 0 | 16 481 | 16 481 | 16 104 | 11 310 | 11 199 | 11 196 | |
Prijsbijstelling: | 0 | 0 | 16 242 | 16 242 | 14 137 | 14 240 | 13 038 | 12 483 |
Prijsbijstelling | 0 | 16 242 | 16 242 | 14 137 | 14 240 | 13 038 | 12 483 | |
Onvoorzien: | 1 522 | 0 | – 20 674 | – 19 152 | – 1 200 | – 500 | – 500 | – 500 |
Onvoorzien | 1 522 | – 20 674 | – 19 152 | – 1 200 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Nog nader te verdelen: | – 2 232 | – 3 938 | 2 304 | – 3 866 | 4 227 | 6 402 | 8 102 | 8 102 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | – 300 | – 3 938 | 3 567 | – 671 | 4 721 | 5 901 | 5 901 | 5 901 |
Nog nader te verdelen overig | – 1 932 | – 1 263 | – 3 195 | – 494 | 501 | 2 201 | 2 201 |
* Nota van Wijziging (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 XI, nr. 14)
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Loonbijstelling 2009 VROM | 10 857 | 10 857 |
2. | Loonbijstelling 2009 WWI | 5 624 | 5 624 |
Totaal | 16 481 | 16 481 |
Op basis van de stand CEP 2009 is de loonbijstelling tranche 2009 voor zowel VROM als WWI overgeboekt naar de begroting van VROM (hoofdstuk XI). Alle loongerelateerde uitgaven zijn hiermee op het loonniveau 2009 gebracht.
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Prijsbijstelling 2009 | 16 242 | 16 242 |
Totaal | 16 242 | 16 242 |
Op basis van de stand CEP 2009 is de prijsbijstelling tranche 2009 overgeboekt naar VROM. Alle loongerelateerde uitgaven zijn hiermee op het prijsniveau 2009 gebracht.
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Invulling eindejaarsmarge VROM en WWI | – 19 474 | – 19 474 |
2. | Specifieke problematiek WWI (SHC) | – 700 | – 700 |
3. | Overige mutaties | – 500 | – 500 |
Totaal | – 20 674 | – 20 674 |
De overschrijding in 2008 van € 19,474 mln wordt in 2009 door VROM en WWI gecompenseerd.
Instrument: Nog nader in te vullen taakstellingen
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
x € 1000,– | Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |||
1. | Invulling Taakstelling externen | 3 567 | 3 567 |
Totaal | 3 567 | 3 567 |
Betreft de verwerking van de definitieve invulling van de meerjarige taakstelling op de budgetten binnen VROM en WWI voor externen.
Wetsartikel 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
Verplichtingen: | 40 478 | – 1 949 | 38 529 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 40 478 | 0 | – 3 243 | 37 235 | 0 | 40 000 | 0 | 0 |
Programma: | 39 600 | 0 | – 3 160 | 36 440 | 0 | 40 000 | 0 | 0 |
Vergroten/versterken van natuur- en landschapswaarden van het Wad: | 17 820 | 0 | – 180 | 17 640 | 0 | 18 000 | 0 | 0 |
Vergroten/versterken van natuur- en landschapswaarden van het Wad | 17 820 | 0 | – 180 | 17 640 | 0 | 18 000 | 0 | 0 |
Verminderen externe bedreigingen van de rijkdom van de Waddenzee: | 2 376 | 0 | – 24 | 2 352 | 0 | 2 400 | 0 | 0 |
Verminderen externe bedreigingen van de rijkdom van de Waddenzee | 2 376 | 0 | – 24 | 2 352 | 0 | 2 400 | 0 | 0 |
Duurzame economische ontwikkeling en energiehuishouding: | 17 820 | 0 | – 2 580 | 15 240 | 0 | 18 000 | 0 | 0 |
Duurzame economische ontwikkeling en energiehuishouding | 17 820 | 0 | – 2 580 | 15 240 | 0 | 18 000 | 0 | 0 |
Ontwikkelen duurzame kennishuishouding waddengebied: | 1 584 | 0 | – 376 | 1 208 | 0 | 1 600 | 0 | 0 |
Ontwikkelen duurzame kennishuishouding waddengebied | 1 584 | 0 | – 376 | 1 208 | 0 | 1 600 | 0 | 0 |
Apparaat: | 878 | 0 | – 83 | 795 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Beheers- en uitvoeringskosten | 878 | 0 | – 83 | 795 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 33 878 | 0 | 0 | 33 878 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In mei 2008 zijn subsidies voor de eerste tender ad 40,5 mln toegekend. Gesubsidieerde projecten kunnen na toekenning voorschotten aanvragen op grond van hun projectvoortgang in enig kalenderjaar. In 2008 zijn slechts enkele voorschotten aangevraagd. Het resulterende overschot uit 2008 wordt doorgeschoven naar 2009
Het Kabinet heeft in het Aanvullend Beleidskader besloten een kasschuif uit te voeren op het Waddenfonds. Het Waddenfonds wordt zowel in 2009 met 40 mln. verlaagd en in 2011 verhoogd met eenzelfde bedrag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-XI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.