Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31965-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Inleiding | 3 | ||
2. | Het beleid | 3 | ||
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 | ||
2.2 | De beleidsartikelen | 5 | ||
11 | Nederlandse rechtsorde | 5 | ||
12 | Rechtspleging en rechtsbijstand | 6 | ||
13 | Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding | 7 | ||
14 | Jeugd | 8 | ||
15 | Vreemdelingen | 9 | ||
17 | Internationale rechtsorde | 11 | ||
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 11 | ||
Niet-beleidsartikel 91 Algemeen | 11 | |||
Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien | 12 | |||
Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven | 12 |
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2009 van het Ministerie van Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2009.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2009, de mutaties betreffende de nota van wijziging en amendementen op de ontwerpbegroting 2009, de mutaties 1ste suppletoire begroting 2009, de stand 1ste suppletoire begroting 2009 en de mutaties bij de 1ste suppletoire begroting 2009 voor de jaren 2010 tot en met 2013, inclusief nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2009.
Vervolgens worden bij het (niet-)beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen toegelicht. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
De loonbijstelling (€ 159,3 miljoen) en de prijsbijstelling (€ 28,4 miljoen) zijn vooralsnog geparkeerd op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen worden bij de ontwerpbegroting 2010 verdeeld over de Justitie-onderdelen.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1. OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2009 (Voorjaarsnota)x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | ||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2009 | 5 730 878 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1) | Kasschuif rechtsbijstand | 12 | 40 300 |
2) | Forensische zorg strafrechtelijk kader | 13 | 15 000 |
3) | Daling behoefte gevangeniswezen | 13 | 13 000 |
4) | Daling behoefte jeugdcellen | 14 | – 14 600 |
5) | Bezetting regulier COA | 15 | 133 700 |
6) | Hogere asielinstroom | 15 | 58 000 |
7) | Efficiënter kasbeheer | 92 | – 15 000 |
Overige mutaties | 245 583 | ||
Stand 1ste suppletoire begroting 2009 | 6 206 861 |
De in de Tweede Kamer besproken maatregelen op het gebied van de rechtsbijstand (TK 31 753) zullen vanwege onder meer een aantal noodzakelijke wetswijzigingen niet direct de volledige taakstelling van € 50 miljoen per jaar opleveren. Door middel van een kasschuif worden de tekorten in de jaren 2009 en 2010 gecompenseerd met de overschotten in de jaren 2011 t/m 2014. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader met € 40,3 miljoen op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel».
2) Forensische zorg strafrechtelijk kader
Met ingang van 2007 is de verantwoordelijkheid voor de forensische zorg in het strafrechtelijk kader overgegaan van VWS (Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten) naar Justitie. De financiële middelen zijn overgeheveld op basis van het productieniveau 2006, inclusief de op dat moment door VWS afgegeven toelatingen voor toekomstige uitbreidingen. In de forensische zorg is reeds jaren sprake van een sterk autonome groei. Daarnaast zijn er aanvullende middelen nodig voor nieuw gecontracteerde aanbieders om de zorg te kunnen blijven garanderen. Ter financiering van de autonome groei van de forensische zorg in het strafrechtelijk kader is het budgettaire kader van de operationele doelstelling 13.4. «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» verhoogd met € 15 miljoen.
3) Daling behoefte gevangeniswezen
Op basis van het prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) wordt voor de komende jaren een daling voorzien van de benodigde celcapaciteit. Het afstoten en/of buiten gebruik stellen van celcapaciteit heeft gevolgen voor de omvang van het personeelsbestand. De personele krimp zal naar verwachting op termijn grotendeels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop. In 2009 zullen echter frictiekosten optreden in de vorm van reorganisatiekosten, salarisbetalingen voor boventalligen, herplaatsing en detachering. Hiervoor is het budgettaire kader van operationele doelstelling 13.4. «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» verhoogd met € 13 miljoen. Naar verwachting zullen vanaf 2010 besparingen worden gerealiseerd als gevolg van het verlagen van de capaciteit.
4) Daling behoefte Justitiële jeugdinrichtingen
Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt voor de komende jaren een lagere behoefte aan strafrechtelijke capaciteit voor jeugdigen voorzien. De verlaging van de middelen voor strafrechtelijke jeugdcapaciteit gaat niet gepaard met het daadwerkelijk sluiten van bestaande inrichtingen. Het betreft een afroming van de beschikbare middelen voor nog te realiseren capaciteit. Dit leidt in 2009 tot een verlaging van het budgettaire kader van € 14,6 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd».
5) Bezetting Regulier Centraal Opvangorgaan Asielzoekers
De gemiddelde bezetting van het COA zal naar verwachting in 2009 stijgen van 13 644 naar 20 305 mensen. Door een stijging van de asielinstroom, neemt de bezetting van de opvang toe. Hierbij speelt een rol dat de groei van de verwerkingscapaciteit van de IND achterblijft bij de stijging van de asielinstroom, waardoor aanvragen minder voortvarend kunnen worden behandeld. Ondanks het feit dat er wezenlijke voortgang is geboekt in de uitstroom van statushouders en uitgeprocedeerden uit de opvang, is hier nog sprake van enige achterstand. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 133,7 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».
Op basis van de asielinstroom in 2008 is de verwachte asielinstroom voor 2009 en 2010 op 17 000 geraamd. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 58 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen».
De liquide middelen van de baten- en lastendiensten worden eenmalig afgeroomd, gezien de huidige omvang van deze middelen. Dit heeft geen invloed op de geplande activiteiten.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2009 (Voorjaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2009 | 1 253 338 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties: | |||
1) | ODA toerekening hogere instroom asiel | 15 | 15 441 |
Overige mutaties | 18 172 | ||
Stand 1ste suppletoire begroting 2009 | 1 286 951 |
ODA toerekening hogere instroom asiel
De actualisering van de gegevens over de in- en uitstroom in de vreemdelingenketen heeft een bijstelling van de ODA toerekening als gevolg. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van de geraamde ontvangsten van € 15,4 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».
11 Nederlandse rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 480 | 0 | 4 092 | 15 572 | 36 | – 14 | – 14 | – 14 |
Apparaat-uitgaven | 11 480 | 0 | 4 092 | 15 572 | 4 136 | – 14 | – 14 | – 14 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 6 150 | 0 | 92 | 6 242 | 36 | – 14 | – 14 | – 14 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 6 150 | 0 | 92 | 6 242 | 36 | – 14 | – 14 | – 14 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 5 330 | 0 | 4 000 | 9 330 | 4 100 | 0 | 0 | 0 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 5 330 | 0 | 4 000 | 9 330 | 4 100 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
12 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 342 926 | 0 | 45 989 | 1 388 915 | 50 670 | 34 270 | 25 770 | 23 370 |
Programma-uitgaven | 1 342 926 | 0 | 45 989 | 1 388 915 | 50 670 | 34 270 | 25 770 | 23 370 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 911 796 | 0 | 4 919 | 916 715 | 12 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Waarvan juridisch verplicht | 916 348 | |||||||
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 869 983 | 0 | 4 920 | 874 903 | 12 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
12.1.2 Hoge Raad | 26 022 | 0 | – 1 | 26 021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1.3 Overige diensten | 15 791 | 0 | 0 | 15 791 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 431 130 | 0 | 41 070 | 472 200 | 38 670 | 19 270 | 10 770 | 8 370 |
Waarvan juridisch verplicht | 438 957 | |||||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 396 806 | 0 | 40 900 | 437 706 | 38 500 | 19 100 | 10 600 | 8 200 |
12.2.2 Overig | 34 324 | 0 | 170 | 34 494 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Ontvangsten | 184 895 | 0 | 5 000 | 189 895 | 12 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 176 526 | 0 | 5 000 | 181 526 | 12 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
Hogere kosten rechtspraak (civiel en bestuur)
Als gevolg van de economische crisis is de verwachting dat de instroom van het aantal civiele en bestuurszaken zal stijgen. Dit wordt veroorzaakt door een hogere instroom van zaken op het gebied van bijvoorbeeld insolventies, arbeids- en handelsconflicten. Dit leidt tot een verhoging van het budgettaire kader met € 5 miljoen in 2009 op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 40,3 miljoen op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» toegelicht.
Als gevolg van de economische recessie wordt een forse toename van het aantal toevoegingen verwacht. Oorzaken zijn met name de toename van het aantal faillissementen en arbeidsconflicten. Dit leidt tot een verhoging van het budgettaire kader met € 5 miljoen in 2009 op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel».
De opbrengsten griffierechten vallen naar verwachting hoger uit dan tot dusver is geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door de verwachte toename van de instroom van zaken in de rechtspraak. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van de geraamde ontvangsten met € 5 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
13 RECHTSHANDHAVING, CRIMINALITEITSBESTRIJDING EN TERRORISMEBESTRIJDING
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 746 513 | 0 | 64 346 | 2 810 859 | 29 576 | 8 961 | – 8 740 | – 1 476 |
Programma-uitgaven | 2 746 513 | 0 | 65 122 | 2 811 635 | 29 576 | 8 961 | – 8 740 | – 1 476 |
13.1 Preventieve maatregelen | 21 265 | 0 | 85 | 21 350 | 69 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 21 294 | |||||||
13.1.1 Dienst Justis | 6 130 | 0 | – 2 | 6 128 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.1.2 Overig | 15 135 | 0 | 87 | 15 222 | 69 | 0 | 0 | 0 |
13.3 Handhaving en vervolging | 731 836 | 0 | 17 241 | 749 077 | 21 300 | 14 493 | 15 804 | 16 482 |
Waarvan juridisch verplicht | 639 112 | |||||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 100 749 | 0 | 11 591 | 112 340 | 18 017 | 14 578 | 16 504 | 17 382 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 566 643 | 0 | 4 043 | 570 686 | 1 700 | – 1 300 | – 1 400 | – 1 400 |
13.3.3 NFI | 64 444 | 0 | 1 607 | 66 051 | 1 583 | 1 215 | 700 | 500 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 914 902 | – 470 | 49 366 | 1 963 798 | 5 495 | – 12 878 | – 28 056 | – 20 770 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 922 951 | |||||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 006 178 | 0 | 26 230 | 1 032 408 | 21 196 | – 36 652 | – 50 217 | – 42 167 |
13.4.2 DJI-TBS | 590 392 | – 470 | 15 100 | 605 022 | 17 061 | 16 899 | 16 899 | 16 899 |
13.4.3 Reclassering | 244 753 | 0 | 6 630 | 251 383 | 17 711 | 17 833 | 17 900 | 17 950 |
13.4.5 CJIB | 67 881 | 0 | 155 | 68 036 | – 9 090 | – 11 962 | – 13 647 | – 14 461 |
13.4.6 Overig | 5 698 | 0 | 1 251 | 6 949 | 1 009 | 1 004 | 1 009 | 1 009 |
13.5 Slachtofferzorg | 42 793 | 470 | – 273 | 42 990 | 2 130 | 2 297 | 2 2 92 | 2 292 |
Waarvan juridisch verplicht | 42 990 | |||||||
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 20 082 | 470 | – 303 | 20 249 | 1 627 | 1 642 | 1 556 | 1 506 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22 711 | 0 | 30 | 22 741 | 503 | 655 | 736 | 786 |
13.6 Terrorismebestrijding | 35 717 | 0 | – 1 297 | 34 420 | 582 | 5 049 | 1 220 | 520 |
Waarvan juridisch verplicht | 26 954 | |||||||
13.6.1 NCTb | 32 578 | 0 | – 1 239 | 31 339 | 582 | 5 049 | 1 220 | 520 |
13.6.2 IND | 3 139 | 0 | – 58 | 3 081 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 889 708 | 0 | 13 172 | 902 880 | 6 176 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan Boeten & Transacties | 858 785 | 0 | 0 | 858 785 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan Pluk ze | 25 820 | 0 | 8 000 | 33 820 | 5 000 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie en terrorismebestrijding. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Justitie in de Buurt, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. Voor wat betreft het programma Veiligheid begint bij Voorkomen (VbbV) worden op dit moment plannen opgesteld waardoor in de loop van 2008/2009 steeds meer geld bestuurlijk gebonden zal zijn.
Toelichting op beleidsartikel 13
Kasschuif uitstapprogramma prostitutie
Als gevolg van het amendement Anker (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 474 VI, nr. 7) is in 2008 een bedrag van € 15 miljoen op de Justitiebegroting beschikbaar gekomen voor uitstapprogramma’s voor ex-prostituees. De opstelling van een subsidieregeling kost echter enige tijd waardoor in 2008 deze middelen nauwelijks zijn uitgeput. De resterende middelen zijn toegevoegd aan de Justitiebegroting 2009 (€ 7 miljoen) en 2010 (€ 7 miljoen). Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van €7 miljoen op operationele doelstelling 13.3. «Handhaving en vervolging».
Brandveiligheid gevangeniswezen
Voor het verder op orde brengen van de brandveiligheid in de Justitiële inrichtingen zijn extra middelen toegevoegd aan de Justitiebegroting. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 5 miljoen op operationele doelstelling 13.4. «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Daling behoefte gevangeniswezen
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 13 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Staatkundige Hervorming van de Nederlandse Antillen
Vooruitlopend op de staatkundige veranderingen op de Antillen is Justitie reeds begonnen met het overnemen van bepaalde taken op de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Met betrekking tot de detentie gaat het om de volgende activiteiten:
1. Op korte termijn moet de huidige detentiecapaciteit op het niveau van de vigerende internationale normen (CPT-norm) worden gebracht.
2. Op middellange termijn zal op Bonaire en Sint Eustatius (multifunctionele) detentiecapaciteit worden gecreëerd op minimaal CPT-niveau. Dit betreft capaciteit voor volwassenen, jeugdigen en vreemdelingen.
Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 6,4 miljoen op operationele doelstelling 13.4. «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Forensische zorg strafrechtelijk kader
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 15 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
De werkzaamheden van de reclassering nemen verder toe. Tendens is dat er minder gevangenisstraffen opgelegd worden en steeds meer taakstraffen. Daarnaast wordt langer toezicht gehouden op ex-gedetineerden en ex TBS-gestelden in het kader van het voorkomen van recidive. Ook wordt toezicht steeds vaker als zelfstandige straf opgelegd. Voorts krijgt de nazorg een steeds grotere betekenis en worden maatwerktrajecten uitgezet in het kader van justitiële verslavingszorg.
Dit palet aan verschillende sancties doet het productiebudget van de reclassering toenemen. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 5 miljoen op operationele doelstelling 13.4. «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Op grond van de realisatie van Pluk-Ze in 2008 en eerdere jaren is de verwachting dat in 2009 de ontvangsten hoger zullen zijn dan het eerder vastgestelde kader. In 2009 is daarom een meevaller ingeboekt van € 8 miljoen op operationele doelstelling 13.3. «Handhaving en vervolging».
In de Verdiepingsbijlage van de begroting 2009 zijn abusievelijk de volgende subsidies m.b.t. artikel 13. 4. 3. niet opgenomen:
– € 9 200 000 aan DOOR, Exodus Nederland, Moria en de Ontmoeting (DEMO) ten behoeve van extramurale reïntegratietrajecten (inclusief OVA 2008) en PP plaatsen;
– € 1 750 000 aan vrijwilligerssubsidies ten behoeve van het geven van schoolvoorlichting, het bezoeken van gedetineerden in de PI en de naadloze overdracht;
– € 108 000 aan Stichting Epafras ten behoeve van pastorale zorg aan Nederlandse gedetineerden in buitenlandse detentie.
Met opname van deze posten in de 1ste suppletoire is alsnog de (specifieke) wettelijke grondslag van deze subsidies geregeld.
14 Jeugd Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 571 219 | 0 | 21 479 | 592 698 | – 32 838 | – 25 348 | – 30 848 | – 37 248 |
Programma-uitgaven | 571 219 | 0 | – 22 480 | 548 739 | – 32 838 | – 25 348 | – 30 848 | – 37 248 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 10 869 | 0 | – 42 | 10 827 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 10 216 | |||||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 722 | 0 | – 42 | 4 680 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.1.4 Overig | 6 147 | 0 | 0 | 6 147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 560 350 | 0 | – 22 438 | 537 912 | – 32 838 | – 25 348 | – 30 848 | – 37 248 |
Waarvan juridisch verplicht | 491 921 | |||||||
14.2.1 DJI – jeugd | 351 972 | 0 | – 16 441 | 335 531 | – 28 448 | 23 748 | – 27 948 | – 32 648 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 90 355 | 0 | – 3 700 | 86 655 | – 5 400 | – 7 900 | – 9 200 | 10 900 |
14.2.3 HALT | 13 062 | 0 | – 400 | 12 662 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 57 493 | 0 | 3 000 | 60 493 | 6 700 | 6 700 | 6 700 | 6 700 |
14.2.5 DJJ – overig | 47 468 | 0 | – 4 897 | 42 571 | – 5 290 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 487 | 0 | 0 | 1 487 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. Dit budget is vooral bestemd voor activiteiten op het gebied van de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Daling behoefte Justitiële jeugdinrichtingen
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 14,6 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
15 Vreemdelingen Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 850 296 | 0 | 214 826 | 1 065 122 | 158 140 | 6 026 | 3 205 | 3 205 |
Programma-uitgaven | 850 296 | 0 | 214 826 | 1 065 122 | 158 140 | 6 026 | 3 205 | 3 205 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 207 819 | 0 | 58 749 | 266 568 | 42 768 | 3 954 | 1 133 | 1 133 |
Waarvan juridisch verplicht | 263 716 | |||||||
15.1.1 IND | 207 561 | 0 | 58 829 | 266 390 | 42 768 | 3 954 | 1 133 | 1 133 |
15.1.2 Overig | 258 | 0 | – 80 | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 356 917 | 0 | 153 100 | 510 017 | 115 400 | 2 100 | 2 100 | 2 100 |
Waarvan juridisch verplicht | 510 017 | |||||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 321 229 | 0 | 153 100 | 474 329 | 115 400 | 2 100 | 2 100 | 2 100 |
15.2.2 Overige instellingen | 35 688 | 0 | 0 | 35 688 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 285 560 | 0 | 2 977 | 288 537 | – 28 | – 28 | – 28 | – 28 |
Waarvan juridisch verplicht | 280 573 | |||||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 160 708 | 0 | 0 | 160 708 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 42 452 | 0 | 0 | 42 452 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.3 IND | 23 412 | 0 | 0 | 23 412 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.4 Overig | 6 605 | 0 | 0 | 6 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 52 383 | 0 | 2 977 | 55 360 | – 28 | – 28 | – 28 | – 28 |
Ontvangsten | 175 175 | 0 | 15 441 | 190 616 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is geoormerkt voor onder meer de Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland, voor de begeleiding van asielzoekers. Daarnaast is een deel gereserveerd voor de Internationale Organisatie voor Migratie teneinde haar in staat te stellen om (gewezen) asielzoekers te faciliteren om het Nederland vrijwillig te verlaten.
Toelichting op beleidsartikel 15
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 58 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
Reguliere bezetting Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA)
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»wordt deze mutatie met een omvang van € 133,7 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» toegelicht.
Voorzieningen tijdelijke noodvoorziening (TNV)
Gezien de langere verblijfsduur van asielzoekers in de tijdelijke noodvoorziening (TNV) is bij Najaarsnota 2008 besloten om het niveau van de voorzieningen op het gebied van maaltijden, onderwijs en gezondheidszorg te verhogen (€ 6,250 mln.). De hogere verwachte asielinstroom voor 2009 betekend dat de verblijfsduur in de TNV niet zal afnemen. Om deze reden wordt het voorzieningenniveau voor 2008 doorgetrokken naar 2009. Dit leidt in 2009 tot een verhoging van het budgettaire kader van € 6,1 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».
Toerekening ODA hogere instroom asiel
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 15,4 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» toegelicht.
17 Internationale rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 886 | 0 | 0 | 1 886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat-uitgaven | 1 886 | 0 | 0 | 1 886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 886 | 0 | 0 | 1 886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 886 | 0 | 0 | 1 886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
91 Algemeen Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 213 543 | 0 | – 890 | 212 653 | – 1 423 | 4 027 | 1 127 | 527 |
Apparaat-uitgaven | 214 224 | 0 | – 890 | 213 334 | – 1 423 | 4 027 | 1 127 | 527 |
91.1 Algemeen | 214 224 | 0 | – 890 | 213 334 | – 1 423 | 4 027 | 1 127 | 527 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 214 224 | 0 | – 890 | 213 334 | – 1 423 | 4 027 | 1 127 | 527 |
Ontvangsten | 2 073 | 0 | 0 | 2 073 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
92 Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 2 455 | – 8 221 | 169 324 | 158 648 | 129 415 | 111 200 | 170 994 | 171 673 |
Apparaat-uitgaven | – 2 455 | – 8 221 | 169 324 | 158 648 | 129 415 | 111 200 | 170 994 | 171 673 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 2 455 | – 8 221 | 169 324 | 158 648 | 129 415 | 111 200 | 170 994 | 171 673 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 2 455 | – 8 221 | 169 324 | 158 648 | 129 415 | 111 200 | 170 994 | 171 673 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties»wordt deze mutatie met een omvang van € 15 miljoen toegelicht.
In 2009 is een bedrag van € 159,3 miljoen ontvangen voor loonbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt op het niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Dit bedrag wordt bij de ontwerpbegroting verdeeld over de Justitie-onderdelen.
In 2009 is een bedrag van € 28,4 miljoen ontvangen voor prijsbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt op het niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Dit bedrag wordt bij de ontwerpbegroting verdeeld over de Justitie-onderdelen.
93 Geheim Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2009 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1ste suppl. 2009 | Stand 1ste suppl. 2009 | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2013 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 010 | 0 | 0 | 3 010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 3 010 | 0 | 0 | 3 010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1 Geheim | 3 010 | 0 | 0 | 3 010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 3 010 | 0 | 0 | 3 010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31965-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.