31 956
Wijziging van de Kieswet in verband met de nieuwe staatsrechtelijke positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba als openbaar lichaam binnen Nederland

nr. 7
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 13 oktober 2009

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel I wordt na onderdeel L een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

La

In artikel J 24, tweede lid, wordt «de Nederlandse, onderscheidenlijk de Nederlands-Antilliaanse of de Arubaanse politie» vervangen door: de Nederlandse politie, onderscheidenlijk de politie van Aruba, van Curaçao of van Sint Maarten.

B

Artikel I, onderdeel P, wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel Ya 1 wordt na «Deze wet» ingevoegd: en de daarop berustende bepalingen.

2. Na artikel Ya 3 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel Ya 3a

In de artikelen J 8, vierde lid, en J 24, eerste lid, onder a, wordt voor de toepassing in Bonaire, Sint Eustatius en Saba in plaats van «een identificatiemiddel als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht» dan wel «een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht» gelezen: een document als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht BES.

3. In de artikelen Ya 9, derde lid, Ya 23, derde lid, en Ya 37, derde lid, wordt na «zeventien uur» en in artikel Ya 32 na «vijftien uur» ingevoegd: (Europees-Nederlandse tijd).

4. Artikel Ya 18, tweede lid, komt te luiden:

2. Artikel L 14 is niet van toepassing.

5. In artikel Ya 45 wordt «de leden van de provinciale staten» vervangen door: de leden van provinciale staten.

6. In de artikelen Ya 47, Ya 49 en Ya 50 wordt «de wet tot wijziging van de Kieswet in verband met de nieuwe staatsrechtelijke positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba als openbaar lichaam binnen Nederland» vervangen door: de wet van (datum) tot wijziging van de Kieswet in verband met de nieuwe staatsrechtelijke positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba als openbaar lichaam binnen Nederland (Stb. ...).

7. In artikel Ya 50 wordt na ««de laatstgehouden verkiezing van de leden van de gemeenteraad»,» ingevoegd: dan wel voor «de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend(e) orgaan».

8. Na artikel Ya 50 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel Ya 51

1. Artikel Ya 47 en dit artikel vervallen vijf jaar na inwerkingtreding van de wet van (datum) tot wijziging van de Kieswet in verband met de nieuwe staatsrechtelijke positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba als openbaar lichaam binnen Nederland (Stb. ...).

2. De artikelen Ya 48, Ya 49 en Ya 50 vervallen vier jaar na inwerkingtreding van de wet van (datum) tot wijziging van de Kieswet in verband met de nieuwe staatsrechtelijke positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba als openbaar lichaam binnen Nederland (Stb. ...).

Toelichting

Met deze nota van wijziging worden onder andere aanpassingen in het wetsvoorstel aangebracht die nodig zijn indien het wetsvoorstel tot wijziging van de Kieswet en enkele andere wetten houdende invoering van het stemmen met een stempas in een stembureau naar keuze binnen de eigen gemeente in werking treedt. Laatstgenoemd wetsvoorstel is op 16 juni 2009 aanvaard door de Tweede Kamer. Indien dat wetsvoorstel in werking treedt, gelden de wijzigingen die het met zich meebrengt voor de Kieswet evenzeer voor de toepassing van de Kieswet in Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Dit betekent dat de volgende wijzigingen ook voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba zullen gelden:

– de mogelijkheid om te stemmen in een stemlokaal naar keuze in de gemeente/het openbaar lichaam;

– de invoering van een identificatieplicht bij het stemmen (waaronder ook de verplichting voor de volmachtnemer om naast de stempas van de volmachtgever tevens een kopie identiteitsbewijs van de volmachtgever over te leggen);

– het vereiste dat minimaal 25% van de stembureaus in een gemeente/ openbaar lichaam geschikt is voor lichamelijk beperkten;

– het bijhouden van een register van ongeldige stempassen en het daaruit produceren van een uittreksel van ongeldige stempassen in plaats van een positief kiezersregister.

Naast deze aanpassingen worden in het wetsvoorstel een aantal wijzigingen van technische dan wel taalkundige aard aangebracht.

Hieronder volgt een toelichting per onderdeel.

A

Het land Nederlandse Antillen zal ophouden te bestaan. Curaçao en Sint Maarten zullen in plaats daarvan als autonome landen voortbestaan en Bonaire, Sint Eustatius en Saba zullen, zoals bekend, als openbare lichamen worden opgenomen binnen het Nederlandse staatsbestel. Op grond van (het voorstel van) de Rijkswet Politie van Curaçao, van Sint Maarten en van Bonaire, Sint Eustatius en Saba zullen Curaçao en Sint Maarten beiden een eigen politiekorps krijgen, evenals Bonaire, Sint Eustatius en Saba tezamen. Gelet op het voorgaande kan niet langer worden gesproken van de Nederlands-Antilliaanse politie. Met de «Nederlandse politie» wordt tevens bedoeld de politie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

B

Onderdeel 1

Abusievelijk was de toepasselijkheid van de kiesregelgeving op Bonaire, Sint Eustatius en Saba nog beperkt tot de Kieswet terwijl hetzelfde moet gelden voor de onderliggende regelgeving.

Onderdeel 2

Zoals gezegd zal de identificatieplicht bij het stemmen (waaronder ook de verplichting voor de volmachtnemer om naast de stempas van de volmachtgever tevens een kopie identiteitsbewijs van de volmachtgever over te leggen), die met het wetsvoorstel tot wijziging van de Kieswet en enkele andere wetten houdende invoering van het stemmen met een stempas in een stembureau naar keuze binnen de eigen gemeente in de Kieswet wordt ingevoerd, ook gelden op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daar geldt niet de Wet op de identificatieplicht maar de tot Wet identificatieplicht BES omgezette Landsverordening Identificatieplicht.

Onder een identiteitsdocument, als bedoeld in artikel 2 van de Wet identificatieplicht BES, wordt verstaan:

a. een geldige identiteitskaart, als bedoeld in de Wet Identiteitskaarten BES; of

b. een geldig reisdocument, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Paspoortwet; of

c. een geldig rijbewijs, als bedoeld in de wegenverkeerswetgeving van Bonaire, Sint Eustatius en Saba; of

d. de documenten, waarover een vreemdeling ingevolge de Wet toelating en uitzetting BES moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie; of

e. het door de Minister van Justitie vastgestelde identiteitsdocument, dat betrekking heeft op de minderjarige, die ingevolge de Wet Identiteitskaarten BES niet verplicht is om in het bezit te zijn van een identiteitskaart.

Een kiezer kan zich in Bonaire, Sint Eustatius en Saba bij het stemmen niet identificeren met een identiteitsbewijs dat als zodanig in het Europese deel van Nederland geldig is, indien dat niet tevens een document is in de zin van artikel 2 van de Wet identificatieplicht BES. Andersom geldt ook dat in het Europese deel van Nederland een kiezer zich uitsluitend kan identificeren met een document genoemd in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

In Bonaire, Sint Eustatius en Saba zullen mogelijk nog «oude» identiteitskaarten in omloop zijn, dat wil zeggen: identiteitskaarten die zijn afgegeven vóór inwerkingtreding van de Landsverordening tot wijziging van de Landsverordening Identiteitskaarten (Publicatieblad 2002, no. 17, op verschillende data voor de verschillende eilanden in werking getreden). De geldigheidsduur van deze oude identiteitskaarten is niet op de kaart zelf aangegeven. Hierover kan dus bij het controleren van het identiteitsbewijs onduidelijkheid bestaan. Ter bepaling van de geldigheidsduur van deze oude documenten dient vooralsnog te worden gekeken naar de Landsverordening identiteitskaarten zoals die gold vóór de wijziging in 2002; daarin werd bepaald dat een identiteitskaart afgegeven aan iemand jonger dan 21 jaar, vijf jaar geldig is en afgegeven aan iemand die ouder is dan 21, tien jaar.

Op grond van artikel J 24, tweede lid, (na inwerkingtreding van het wetsvoorstel tot wijziging van de Kieswet en enkele andere wetten houdende invoering van het stemmen met een stempas in een stembureau naar keuze binnen de eigen gemeente) kunnen kiezers zich ook identificeren met een kopie van het proces-verbaal dat van de vermissing van hun identiteitsdocument op ambtseed is opgemaakt. In Bonaire, Sint Eustatius en Saba geldt thans niet voor alle identiteitsdocumenten de eis dat men bij de aanvraag van een nieuw document na vermissing, een proces-verbaal dat van de vermissing is opgemaakt, dient te overleggen. Dit geldt wel bij de aanvraag van een nieuw reisdocument op grond van de Paspoortwet. De eis die de Kieswet gaat stellen dat ter identificatie van de kiezer wel in alle gevallen van vermissing van een identiteitsdocument een kopie van het proces-verbaal van vermissing moet worden overgelegd, zal echter ook onverkort gaan gelden voor de kiezers in Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Onderdeel 3

De toevoeging van de woorden Europees-Nederlandse tijd in deze artikelen betekent geen inhoudelijke wijziging maar een verduidelijking van de daar genoemde tijdstippen. Het betreffen hier handelingen tussen de openbare lichamen en het Europese deel van Nederland zodat toepassing van het uitgangspunt dat de plaatselijke tijd moet worden aangehouden, hier wellicht tot onduidelijkheid kon leiden. Zie ook de memorie van toelichting bij de Aanpassingswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Onderdeel 4

Met het wetsvoorstel tot wijziging van de Kieswet en enkele andere wetten houdende invoering van het stemmen met een stempas in een stembureau naar keuze binnen de eigen gemeente komen de artikelen L 15 en L 16 te vervallen.

Onderdelen 5, 6, 7 en 8

Dit betreffen wijzigingen van technische en/of taalkundige aard.

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

Naar boven