Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2024
Het kabinet heeft op 24 juni 2022 het Hoofdlijnenbesluit Schiphol genomen om te komen
tot een nieuwe balans tussen het belang van de internationale luchthaven Schiphol
en de kwaliteit van de leefomgeving.1 Dit was noodzakelijk vanwege de grote urgentie om de rechtspositie en de rechtsbescherming
van omwonenden te herstellen en de geluidhinder in de omgeving van de luchthaven op
korte termijn terug te dringen.
In vervolg op de uitspraak van de rechter in de civiele procedure die de stichting
Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat heeft aangespannen,
wordt momenteel een wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) voorbereid
dat uiterlijk eind maart 2025 in werking moet treden2. Er was reeds aangevangen met de uitvoering van de Hoofdlijnenbrief Schiphol, onder
andere met het doorlopen van de balanced approach-procedure.
Vanwege de noodzaak om tijdig uitvoering te kunnen geven aan het RBV-vonnis is de
voorgenomen wijziging van het LVB een noodzakelijke eerste stap om te komen tot een
actueel LVB dat toereikende (rechts) bescherming en rechtszekerheid biedt. In dit
LVB wordt opvolging gegeven aan het RBV-vonnis en zullen de resultaten van de balanced
approach-procedure worden vastgelegd. Dit maakt mogelijk dat het anticiperend handhaven
kan worden beëindigd en praktische en effectieve handhaving kan plaatsvinden.
Eén van de stappen die in het kader van de wijziging van het LVB wordt doorlopen,
is het opstellen van een milieueffectrapport (MER). Als startdocument voor het mer-proces
is deze Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld. Daarin wordt de inhoud
van het MER afgebakend. Ook wordt beschreven voor welke voorgenomen maatregel de milieueffecten
worden onderzocht en in het MER in kaart worden gebracht. Hierbij wordt rekening gehouden
met de aanvullende raadpleging van de Balanced Approach-procedure die tot en met 21 juni
2024 loopt. In de raadpleging wordt uitgegaan van een bandbreedte in het aantal vliegtuigbewegingen.
Die bandbreedte is ook onderdeel van de NRD. De NRD is als bijlage bijgesloten bij
deze Kamerbrief.
De Commissie voor de milieueffectrapportage wordt gevraagd te adviseren over de reikwijdte
en detailniveau van het MER. Vervolgstap is het opstellen van een MER. Het MER wordt
na afronding tegelijk met het ontwerp-LVB aangeboden aan het parlement voor de voorhangprocedure,
gelijktijdig met de terinzagelegging voor publieke inspraak. Dit is voorzien voor
eind 2024.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers