31 936 Luchtvaartbeleid

32 847 Integrale visie op de woningmarkt

Nr. 937 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2022

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft op 1 april jl. een brief ontvangen van (onder meer) de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland (NMH) te Zaandam met als bijlage de analyse «Woningbouwbehoefte en vliegtuiglawaai», en heeft mij om een reactie op deze analyse gevraagd. Hierbij stuur ik deze reactie, mede namens de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.

De milieuorganisaties in samenwerking met bewonersgroepen hebben een analyse gemaakt waarin zij aangeven dat veel van de woningbouwplannen rondom de luchthaven Schiphol niet door zouden mogen gaan, omdat die in een gebied liggen met een te hoge geluidbelasting. De organisaties stellen dat tot op grote afstand van de luchthaven woningbouw niet mogelijk is zonder dat er sprake is van gezondheidsschade. Hierbij hanteren zij de advieswaarde van 45 dB Lden als grens van de gezondheidsschade. Deze waarde is ontleend aan de «Environmental Noise Guidelines for the European Region» van de World Health Organization (WHO). De organisaties roepen gemeenten op om van het Rijk te eisen dat het vliegverkeer (en daarmee de geluidcontour) zodanig krimpt dat woningbouwplannen buiten de 45 dB Lden-contour komen te liggen.

Het Nederlandse vestigingsklimaat en onze economie zijn gebaat bij een internationale luchthaven met een kwalitatief hoogwaardig netwerk van wereldwijde verbindingen. De luchthaven is ook van belang voor studie, familiebezoek en vakantie. Tegelijkertijd ziet het kabinet de impact die Schiphol heeft op de directe (leef)omgeving en de wensen om extra woningen te bouwen. Er moet daarom aandacht zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur. Omwonenden maken zich begrijpelijkerwijs zorgen over de geluidhinder. Voor alle betrokkenen is duidelijkheid over deze onderwerpen van belang. Daarom heeft het kabinet uitgesproken dat, zoals opgenomen in het coalitieakkoord, in 2022 een besluit zal worden genomen over deze onderwerpen.

De kern van de WHO-richtlijnen voor omgevingsgeluid is dat geluidhinder schadelijk is voor de gezondheid van omwonenden en om die reden zou moeten worden beperkt. De richtlijnen gaan over meerdere modaliteiten: weg-, rail- en vliegverkeer, en ook over windturbines. Het gaat hier om gezondheidskundige advieswaarden en niet om wettelijke normen. Naar aanleiding van deze WHO-richtlijnen voor omgevingsgeluid is advies uitgebracht door het RIVM. In de loop van het jaar zal de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer informeren over een uitwerking van de aanbevelingen in dit advies. In dat kader wordt ook in beeld gebracht voor luchtvaart hoe door ons omringende landen wordt omgegaan met de WHO-advieswaarden.

De Luchtvaartnota (Kamerstuk 31 936, nr. 820) zet in op het verminderen van geluidhinder en verbeteren van de leefomgevingskwaliteit. Met de programmatische aanpak geluid Schiphol wordt de eerste invulling gegeven aan deze doelstelling. Recent is aangekondigd dat een isolatiepakket wordt uitgewerkt. Er is een grote woningbouwopgave in ons land. Hierover wil het kabinet in het najaar bestuurlijke afspraken maken. Rond Schiphol is het ministerie met de regio in gesprek om tot een aanpak te komen die gemeenten helpt bij het maken van een afweging over woningbouw die recht doet aan geluidhinder die mensen van vliegtuigen ondervinden. Voor het bouwen van woningen geldt uiteraard dat hier zorgvuldig mee moet worden omgegaan, gelet op onder andere de geluidcontouren rondom Schiphol. Het kabinet zal uiteindelijk een integrale afweging maken van alle belangen en activiteiten die samenkomen in Noord-Holland, waaronder woningbouw en luchtvaart.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven