Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 september 2020
Vandaag heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een rapport gepubliceerd over
een veiligheidsincident op 29 maart 2018 op Schiphol. Tijdens dit incident is separatieverlies
opgetreden na een doorstart van een toestel op de Zwanenburgbaan, terwijl er tegelijkertijd
een toestel vertrok van de Kaagbaan. Door snel ingrijpen van de luchtverkeersleider
en de reactie van de beide bemanningen ontstond er geen direct botsingsgevaar. Hierbij
bied ik u het rapport van de OVV aan1.
In het rapport geeft de OVV aan dat deze situatie kon ontstaan doordat de procedures
in het Operations Manual van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het mogelijk maken dat twee convergerende
banen tegelijkertijd worden gebruikt voor zowel startende als landende vliegtuigen.
Hoewel de basisregel is dat toestemming om te starten pas wordt gegeven, nadat de
landing op de afhankelijke landingsbaan daadwerkelijk door de luchtverkeersleider
is vastgesteld, bestaat op deze basisregel een uitzondering. Het Operations Manual geeft de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden verminderde separatie toe te
staan, waardoor het mogelijk is toestemming te geven om te starten voordat is vastgesteld
dat het arriverende vliegtuig daadwerkelijk is geland. Als bij een doorstart van het
arriverende vliegtuig niet meteen maatregelen worden genomen, kunnen beide vliegtuigen
ongewenst dichtbij elkaar komen. Dit is in het verleden twee keer voorgekomen. De
OVV doet naar aanleiding hiervan een tweetal aanbevelingen; één aan LVNL en één aan
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
De veiligheid van het vliegverkeer staat voor mij op één. Ik neem het rapport en de
daarin opgenomen conclusies en aanbevelingen daarom uiterst serieus. Op elke luchthaven
moet zeer zorgvuldig met procedures worden omgegaan. De OVV beveelt aan mijn ministerie
aan om te laten beoordelen of de procedures van LVNL met betrekking tot afhankelijk
baangebruik voldoen aan de vigerende wet- en regelgeving. Deze aanbeveling neem ik
over. Ik heb de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gevraagd het geheel aan
procedures met betrekking tot afhankelijk baangebruik door te lichten en te toetsen
aan de wettelijke eisen. De ILT zal hierbij ook externe veiligheidsexperts betrekken.
De OVV beveelt aan LVNL aan om de procedure «Verminderde separatie tussen startend
en landend verkeer» uit het Operations Manual te verwijderen en vast te houden aan
de standaardprocedure voor het gebruik van afhankelijke start- en landingsbanen. Ik
reken erop dat LVNL voortvarend met deze aanbeveling aan de slag gaat.
De OVV vraagt mij om binnen 90 dagen een reactie te geven. Ik kom zo snel mogelijk,
maar uiterlijk binnen die termijn met een nadere inhoudelijke reactie op het rapport.
Daarin zal ik aangeven hoe ik de aanbeveling heb opgevolgd. Ik streef ernaar uw Kamer
voor het AO Luchtvaart van 16 december 2020 te informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga