Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 september 2020
Naar aanleiding van het Notaoverleg Luchtvaart en Corona van 18 juni 2020 (Kamerstukken
31 936 en 25 295, nr. 793) en de aangenomen gewijzigde motie van de leden Paternotte en Graus (Kamerstuk 31 936, nr. 788) heb ik het NLR en het RIVM opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het besmettingsrisico
met COVID-19 in vliegtuigen. De gewijzigde motie van de leden Paternotte en Graus
verzoekt de regering om voor het einde van het zomerreces de eerste bevindingen en
de stand van zaken van het onderzoek te delen met uw Kamer. In de bijlage van deze
brief ontvangt u een tussenrapportage van het NLR en het RIVM ter invulling van dat
verzoek1.
Het onderzoek naar het besmettingsrisico aan boord van vliegtuigen is in volle gang.
De opdracht aan het NLR en het RIVM is erop gericht om zo snel en zo zorgvuldig mogelijk
met betrouwbare resultaten te komen. Gezien het grote belang en het internationale
karakter van de COVID-19 crisis heb ik de onderzoekers verzocht om relevante experts
uit binnen- en buitenland te betrekken. In de tussenrapportage worden de onderzoekstructuur
en de eerste bevindingen van het literatuuronderzoek beschreven.
De tussenrapportage die uw Kamer met deze brief ontvangt is het voorlopige resultaat
van de literatuurstudie. De definitieve resultaten van het gehele onderzoek verwacht
ik voor het kerstreces aan uw Kamer aan te kunnen bieden.
In deze brief wordt een aantal onderdelen uitgelicht die in het bijzonder van invloed
zijn op de omvang van het onderzoek, namelijk: de relevante besmettingsroutes, de
relevante vliegtuigtypes en het passagiersproces.
De onderzoekers hebben drie relevante besmettingsroutes bepaald, namelijk: directe
overdracht via de lucht, via het ventilatiesysteem en via oppervlakken. Daaronder
behoort ook het effect van het filter- en ventilatiesysteem zoals verzocht in de motie.
Om de metingen en berekeningen te kunnen uitvoeren hebben de onderzoekers de twee
meest voorkomende vliegtuigtypen bepaald. Het is van belang dat de metingen en de
berekeningen kunnen worden gebruikt om ook andere vliegtuigtypen te beoordelen.
De onderzoekers hebben verschillende fasen van het passagiersproces gedefinieerd die
relevant worden geacht ten aanzien van het besmettingsrisico.
Het onderzoek wordt ingebed in de maatregelen die zijn genomen aan boord van vliegtuigen,
zoals het dragen van een niet-medisch mondkapje.
Ten slotte. Veiligheid staat in de luchtvaart voorop. Uw Kamer is regelmatig geïnformeerd
over het pakket aan maatregelen naar aanleiding van de adviezen van het RIVM die in
de protocollen van de luchtvaartmaatschappijen zijn verwerkt. Die maatregelen zorgen
ervoor dat reizigers verantwoord kunnen vliegen. De ontwikkelingen in de luchtvaart
worden continu gemonitord. Als er tussentijds nieuwe inzichten zijn die van invloed
zijn op de maatregelen die zijn genomen, dan zal uw Kamer hierover worden geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga