31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 799 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2020

Conform mijn brief van 30 januari jl.(Kamerstuk 31 936, nr. 716) ontvangt u de Handhavingsrapportage 2019–2020 van Groningen Eelde Airport (GAE)1. In deze brief wordt kort de kern van de bevindingen voor GAE weergegeven.

Gebruiksjaar 2019–2020

Wettelijk is bepaald dat elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verslag moet worden uitgebracht over de naleving van de milieuregels en de grenswaarden voor de geluidbelasting door de exploitant en de gebruikers van nationale luchthavens over de periode van een gebruiksjaar. Voor Groningen Airport Eelde geldt als gebruiksjaar, de periode van 1 april tot en met 31 maart van het daarop volgende jaar. De ILT stelt vervolgens een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht staan.

Bevindingen en acties

De belangrijkste bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019–2020 zijn:

  • 1. De luchthaven heeft de milieugegevens op tijd, volledig en compleet aangeleverd.

  • 2. De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten zijn niet overschreden.

  • 3. Op de luchthaven waren in totaal 293 vliegtuigbewegingen na 23.00 uur. Hiervan vallen 291 vluchten in de categorie reddingsacties, hulpverlening of medische vluchten waarbij een onmiddellijke start of landing is vereist.

    Twee vluchten waren commerciële vluchten die volgens dienstregeling eerder dan 23:00 uur hadden moeten starten of landen. Bij controle hiervan constateerde de inspectie dat deze twee vluchten onder de uitzonderingscategorieën vielen zoals opgenomen in de Omzettingsregeling, waardoor er op dit onderwerp geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd.

  • 4. Bij circuitvluchten en parachutevluchten traden geen onrechtmatigheden op.

  • 5. Van de maximaal 400 toegestane militaire vluchten zijn er in totaal 89 uitgevoerd.

  • 6. De ILT onderzocht 43 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Deze vluchten weken van de vertrekroute af door aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding door meteorologische omstandigheden en/of conflicterend vliegverkeer. De ILT heeft geen maatregelen opgelegd.

De Handhavingsrapportages Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport zijn reeds op 11 juni jl. naar uw Kamer gestuurd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven