Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2020
Op 3 april 2019 heb ik aan uw Kamer toegezegd dat ik zal nagaan of een geavanceerde
mobiele 3D vogelradar toegevoegde waarde zou kunnen hebben voor de vogelmonitoring
voor Lelystad Airport1. Op 17 april 2019 heb ik in antwoorden op schriftelijke vragen van de vaste Kamercommissie
voor Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd dat de verdere vogelmonitoring bij
Lelystad Airport in vervolg op de uitgevoerde nulmeting zal worden bepaald2. Hierbij zend ik u twee recent opgeleverde onderzoeken die deze toezeggingen gestand
doen3. Het onderzoeksbureau Arcadis heeft een voorstel uitgewerkt voor de monitoring van
vogels. De Adviesgroep Vogeltoets (AGV) heeft het onderzoek uitgevoerd naar de toegevoegde
waarde van een vogelradar. Via deze brief informeer ik u over de uitkomsten van deze
twee onderzoeken en het vervolgproces.
Belangrijkste uitkomsten
Voor wat betreft de beoordeling van het risico op vogelaanvaringen zijn de uitkomsten
van de twee onderzoeken in lijn met de eerdere onderzoeken die zijn uitgevoerd in
het kader van het MER en aanvullend onderzoek daarop4. Hieruit is naar voren gekomen dat het risico op aanvaringen met vogels in de omgeving
van Lelystad Airport beheersbaar is, mits de vogelbewegingen goed worden gemonitord
door de ontwikkeling van vogelbewegingen gedurende meerdere jaren te onderzoeken.
De twee onderzoeken die nu voorliggen richten zich op de uitwerking van het vogelmonitoringsprogramma.
In beide onderzoeken komt naar voren dat zorgvuldige en gedegen monitoring van belang
is en dat dit aandacht vraagt van de verantwoordelijke partijen. Vanwege de ligging
in de buurt van vogelrijke gebieden wordt geadviseerd om trends (veranderingen in
gedrag van vogels) binnen een kalenderjaar en tussen kalenderjaren te volgen. Dit
om eventuele veranderingen in vogelbewegingen tijdig in beeld te krijgen, niet omdat
het onderzoek vindt dat er een verhoogd risico is. Voor het dagelijks gebruik op de
luchthaven is een 3D-radar nog niet geschikt, omdat de betrouwbaarheid van de radar
hiervoor moet worden vergroot. De radar is wel geschikt voor monitoring van trends.
Zowel Arcadis als AGV staan een realistische uitwerking voor: Arcadis adviseert om
de eerste jaren intensief te monitoren, waarna mogelijk kan worden afgebouwd. AGV
adviseert een paar jaar een pilot te doen met een 3D-vogelradar.
Vervolgproces
Beide onderzoeken zijn besproken met Lelystad Airport, provincie Flevoland en gemeente
Lelystad en partijen onderschrijven dat de monitoring serieus moet worden opgepakt.
De luchthaven heeft de voorbereiding van deze monitoring reeds vanuit hun verantwoordelijkheid
in gang gezet en stelt in lijn met de adviezen in deze rapporten (onder andere ten
aanzien van de te hanteren tellingen) een monitoringsprogramma op waar ook een pilot
met 3D-vogelradar onderdeel van kan zijn.
Daarnaast wordt er een regiegroep opgericht onder voorzitterschap van de Luchthaven
Lelystad met daarin vertegenwoordigers van de provincie Flevoland, gemeente Lelystad
en het Ministerie van IenW om de resultaten van de monitoring periodiek te bespreken
en indien nodig, te bespreken welke maatregelen moeten worden ingezet. De voortgang
van de monitoring zal eveneens op gezette tijden in de commissie regionaal overleg
luchthaven Lelystad (CROLL) worden besproken. De uitkomsten van het vogelmonitoringprogramma
worden ook gerapporteerd in het integrale monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad
Airport. Over de resultaten van dit programma zal ik uw Kamer informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga