Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2019
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft verzocht uw Kamer nader
te informeren over de stand van zaken omtrent de eerste en tweede wijziging van het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (resp. LVB-1 en LVB-2) en daarbij in te gaan op
de betekenis van het wegvallen van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) voor het
anticiperend handhaven.
Op 5 juli 20191 schreef ik uw Kamer dat ik u na de zomer nader zou informeren over de uitwerking
van het kabinetsbesluit over Schiphol op de middellange termijn en de ontwerpLuchtvaartnota
waarmee de visie van het kabinet voor de luchtvaart op de lange termijn uiteen wordt
gezet. Ik ben mij er van bewust dat er een grote behoefte is aan transparantie en
duidelijkheid over de toekomstige ontwikkeling van de luchtvaart. Tegelijkertijd moet
er zorgvuldig worden omgegaan met de gevolgen van het wegvallen van de PAS gegeven
de complexiteit van dit vraagstuk.
In de brief van 15 oktober 20192 bent u reeds geïnformeerd dat door het wegvallen van de PAS aanvullend depositie-
en natuuronderzoek nodig is om uiteindelijk te komen tot een LVB-1. Op dit moment
wacht ik op de resultaten van dit door Schiphol uit te voeren onderzoek. De resultaten
hiervan geven richting voor de benodigde vervolgstappen en de daarbij behorende consequenties
voor de planning. Dit zorgt ervoor dat er voor LVB-1 sprake is van vertraging waardoor
het anticiperend handhaven door de ILT langer duurt dan gewenst. Ik betreur deze vertraging
en verzeker u dat ik mij maximaal inspan het LVB-1 zo snel mogelijk aan uw Kamer aan
te bieden.
Ook voor de besluiten voor de middellange en lange termijn zijn er door het wegvallen
van de PAS gevolgen voor de planning. De luchtvaart moet, net als elke andere sector,
zijn bijdrage (blijven) leveren aan de reductie van de stikstof(depositie).
Het Kabinet heeft het Adviescollege Stikstofproblematiek onder voorzitterschap van
dhr. Remkes verzocht zo spoedig mogelijk te komen met een advies over stikstof in
relatie tot de luchtvaart. Ik zal uw Kamer na het uitbrengen van het advies van het
Adviescollege informeren over de voortgang van het LVB-2, de ontwerpLuchtvaartnota
2020–2050 en de wijze waarop de stikstofproblematiek wordt meegenomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga