31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 644 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2019

Per brief van 18 april 20191 en 28 november 20182 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de afspraken over het, samen met de Belgische autoriteiten, laten uitvoeren van een detailanalyse door een onafhankelijke derde partij naar de afhandeling van het vliegverkeer in het luchtruim rond Luik en Maastricht. Eind mei 2019 is de detailanalyse opgeleverd. In de bijlage doe ik u de detailanalyse toekomen3. Deze biedt een nauwkeuriger inzicht in de wijze waarop het verkeer in dit luchtruim wordt afgehandeld.

Context luchtruimwijziging

Naar aanleiding van enkele veiligheidsincidenten heeft in 2013 een luchtruimwijziging plaatsgevonden, waarbij het beheer van het luchtruim boven Eijsden onder verantwoordelijkheid kwam van de Belgische luchtverkeersleiding. Als gevolg van de luchtruimwijziging is de overlast van luchtverkeer van en naar de luchthaven Luik-Bierset in de gemeente Eijsden-Margraten sinds 2013 toegenomen.

Sindsdien hebben tussen mijn ministerie, de Belgische federale overheid en de Belgische luchtverkeersleidingsorganisatie Belgocontrol (nu skeyes) gesprekken plaatsgevonden over de aanpak van de geluidshinder en mogelijkheden om de situatie te verbeteren. Dat heeft geleid tot verbetermaatregelen, gericht op het zo veel mogelijk mijden van het gebied rond Eijsden en afspraken over bijvoorbeeld minimale vlieghoogten. Zo heeft Belgocontrol (nu skeyes) een bewustwordingscampagne onder verkeersleiders gehouden, wordt er extra aandacht aan de situatie besteed tijdens trainingen van verkeersleiders, heeft een aanpassing van het verkeersleidershandboek plaatsgevonden, wordt de bebouwing van Eijsden weergeven op de radarschermen en worden de vluchten die gebruik maken van het luchtruim boven Eijsden geanalyseerd. Verder vindt er door IenW een periodieke monitoring plaats van het verkeer dat door het luchtruim boven Eijsden vliegt.

Geconstateerd is dat, ondanks deze maatregelen, er nog onvoldoende en vooral te weinig stabiele verbetering van de overlast boven Eijsden plaatsvindt. Dat is dan ook aanleiding geweest om een detailanalyse te laten uitvoeren.

Uitkomsten detailanalyse

In de analyse wordt aangegeven dat de Belgische luchtverkeersleidingsorganisatie (Skeyes) procedures over frequentie en vlieghoogte heeft opgesteld voor het gebruik van het luchtruim boven Eijsden om de geluidshinder in de omgeving van Eijsden te beperken. Skeyes geeft aan dat in de gepresenteerde gevallen waarbij gebruik is gemaakt van het luchtruim boven Eijsden sprake was van operationele noodzaak. Dit komt voornamelijk voor tijdens piekuren, die zich concentreren in de late avond en vroege nacht. Uit de detailanalyse blijkt verder dat het aanhouden van een minimale vlieghoogte van 4.000 voet in de praktijk om technische redenen vaak niet uitvoerbaar is.

De studie geeft een beter inzicht in de operatie en argumentatie vanuit verkeersleidersperspectief voor het gebruik van het luchtruim boven Eijsden. Hierdoor kunnen op andere vlakken dan voorheen opties worden verkend waar mogelijk nog verbetering in de nauwkeurigheid van afhandeling te bereiken is.

Als we kijken naar de situatie van het afgelopen half jaar, dan laat die na een periode van stabiliteit weer een dalende trend van het aantal vliegtuigbewegingen door het luchtruim boven de gemeente Eijsden-Margraten zien. De positieve bevinding kan verschillende oorzaken hebben. Zo heeft Skeyes aangegeven in het eerste kwartaal van 2019 een bewustwordingscampagne onder verkeersleiders gehouden te hebben. Het is ook mogelijk dat vanwege de wind de banen vaker in een andere richting zijn gebruikt, met minder bewegingen in het luchtruim boven Eijsden tot gevolg. De trend biedt aanknopingspunten om met de Belgische uitvoerende partijen in gesprek te gaan over de reden waardoor het de afgelopen maanden wel mogelijk is gebleken om het luchtruim boven Eijsden minder vaak te gebruiken en hoe deze trend vastgehouden kan worden.

Vervolgproces

De detailanalyse en de situatie van het afgelopen half jaar geven reden om verder in gesprek te gaan met de Belgische autoriteiten over welke mogelijkheden zij binnen huidige kaders zien voor verdere verbetering. Daarbij kan expertise van LVNL ingezet worden om technische mogelijkheden te verkennen die oplossingen kunnen bieden voor de operatie. LVNL heeft ervaring met het inrichten van procedures om de hinder van nachtelijk verkeer van en naar Nederlandse luchthavens te beperken. Dit wordt met grote aandacht opgepakt om te bekijken hoe de geluidshinder in Eijsden verder teruggedrongen kan worden.

De detailanalyse en een nieuwe monitoringrapportage bied ik, conform eerdere afspraken, gelijktijdig met deze Kamerbrief aan de gemeente Eijsden-Margraten en de provincie Limburg aan. De resultaten van de analyse en de voorziene vervolgaanpak voor het terugdringen van geluidshinder in Eijsden zullen met de gemeente en provincie worden besproken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstuk 31 936, nr. 590.

X Noot
2

Kamerstuk 31 936, nr. 526.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven