31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 587 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 april 2019

Naar aanleiding van een bericht van de heer Hesselink, CEO van BES Air BV, aan uw Kamer d.d. 17 december 2018, vraagt u mij om een reactie.

De ambities van de heer Hesselink om met zijn bedrijf de BES-eilanden via de lucht met elkaar te verbinden, zijn mij bekend. Om te kunnen starten heeft BES Air BV een exploitatievergunning nodig, af te geven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarover is de heer Hesselink al langere tijd in gesprek met de ILT. De ILT stelt zich op het standpunt dat onder de huidige regelgeving geen exploitatievergunning kan worden afgegeven aan BES Air BV, onder andere door het ontbreken van een Air Operators Certificate en omdat niet wordt voldaan aan de eisen in het Besluit geregeld en ongeregeld luchtvervoer BES, waaronder het beschikken over vliegtuigen.

De heer Hesselink brengt zijn casus in verband met de wens van de regering om tot betaalbare en betrouwbare verbindingen te komen tussen en naar de Caribische eilanden van het Koninkrijk. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een onderzoek naar de connectiviteit binnen het Caribisch gebied uitgevoerd, dat onlangs aan uw Kamer is aangeboden (Kamerstuk 31 936, nr. 581). Het rapport schetst ontwikkelingen, publieke belangen en mogelijkheden voor het (lucht)transport in de Caribische delen van het Koninkrijk.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat zal dit jaar in samenspraak met de landen en openbare lichamen, opties gaan verkennen om de mate van connectiviteit tussen Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius alsmede tussen Bonaire en Curaçao te verbeteren.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Naar boven