Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 31936 nr. 424 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 31936 nr. 424 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 oktober 2017
Met de brief van 16 oktober 2017 (Kamerstuk 31 936, nr. 422) heeft de voormalig Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu uw Kamer geïnformeerd over enkele onvolkomenheden in de invoergegevens voor de geluidberekeningen in het MER voor Lelystad Airport, het herstel daarvan en de afspraak om een milieueffectrapportage (m.e.r.)-beoordeling uit te voeren om de consequenties in beeld te brengen. In die brief is ook aangekondigd dat uit zorgvuldigheid een extra controle wordt uitgevoerd op de berekeningen, die zijn gedaan voor het concept luchthavenbesluit Maastricht. Toegezegd is uw Kamer uiterlijk eind oktober 2017 te informeren over de uitkomsten en consequenties van de toetsing van de berekeningen voor het luchthavenbesluit Maastricht. Met deze brief informeer ik u nader over de invulling van deze toezegging.
De afgelopen periode heeft het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een analyse uitgevoerd naar de invoergegevens voor de geluidberekeningen voor het luchthavenbesluit Maastricht. Daaruit is gebleken dat voor een aantal vliegtuigtypes met de verkeerde invoergegevens is gerekend voor wat betreft de prestatie van het vliegtuig (stuwkracht). Ik heb het NLR opdracht gegeven de incorrecte invoergegevens voor Maastricht Aachen Airport te herstellen. Dit zal medio november door het NLR worden afgerond.
Op basis van de aangepaste invoergegevens zal ik door een extern bureau berekeningen laten uitvoeren naar de effecten voor de geluidcontouren en de grenswaarden in de handhavingspunten uit het luchthavenbesluit. Deze zijn naar verwachting ook in de maand november gereed. Daarna is ook duidelijk welke consequenties er zijn voor het luchthavenbesluit en het vervolgproces.
Met de provincie Limburg en de luchthaven Maastricht Aachen Airport is constructief overleg gevoerd over de ontstane situatie en ook over eventuele consequenties van de verkeerde invoergegevens voor het luchthavenbesluit. Vanuit de provincie en de luchthaven is de urgentie benadrukt om hierover zo spoedig mogelijk duidelijkheid te krijgen. Uiteraard deel ik deze urgentie gelet op de grote economische belangen voor de regio en de luchthaven. Gezamenlijk is geconcludeerd dat naast snelheid ook zorgvuldigheid van cruciaal belang blijft, mede gezien de belangen en zorgen van omwonenden. Afgesproken is dat partijen in direct contact met elkaar staan om tot een gedragen oplossing te komen, waarbij zowel de belangen van de luchthaven als die van omwonenden worden afgewogen en waarbij de huidig vergunde gebruiksruimte randvoorwaardelijk blijft.
Mijn streven is om uw Kamer uiterlijk begin december te informeren over de uitkomsten van de nieuwe geluidsberekeningen en de voorgenomen vervolgstappen met betrekking tot het luchthavenbesluit.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-424.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.